کد خبر: ۷۳۶۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴

قدیری‌ابیانه: مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسد

محمدحسن قدیری ابیانه گفت همان‌طور که رهبر انقلاب به درستی اشاره کردند، رفع تحریم‌ها دست ما نیست اما خنثی‌سازی تحریم‌ها دست ماست.
قدیری‌ابیانه: مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسد
آفتاب‌‌نیوز :

محمدحسن قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره موضوع مذاکرات هسته ای گفت: «اینکه محوری مشخص‌شده و محوری اعلام نشده، دو بحث متفاوت است. موضع ایران مشخص است و هیچ مذاکره‌ای فرای برجام نباید صورت بگیرد و محور اصلی هم رفع تحریم‌هاست اما اروپایی‌ها با هدایت آمریکا می‌خواهند محورهای مذاکره را به مسائل دیگر بکشانند که مورد قبول ایران نیست. در مقطع کنونی و در اذهان عمومی جهانی، آمریکا مقصر اجرانشدن برجام است زیرا این آمریکا بود که بی‌هیچ دلیلی از برجام خارج شد. اروپایی‌ها هم چهره مخدوشی دارند زیرا آنها هم به تعهداتشان عمل نکردند. حالا در این شرایط می‌خواهند توپ را در زمین ایران بیندازند و مدام می‌گویند ایران نمی‌خواهد به میز مذاکره بازگردد یا اگر بازگردد،می‌گویند مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد زیرا ایران شرایط اروپایی‌ها را نمی‌پذیرد».

او ادامه داد:«اروپایی‌ها با وقاحت می‌گوید که به تمام تعهداتمان عمل کردیم در صورتی که اصلا این‌طور نبود. آمریکا هم قصد برداشتن تحریم‌ها را ندارد و اگر بخواهد چنین کند،در قدم اول باید بیش از 100 میلیارد دلار دارایی‌های ایران را آزاد کند. آمریکا چه در زمان اوباما، چه در زمان ترامپ و حالا در زمان بایدن هیچگاه تحریم‌ها حتی کم هم نکرد بلکه بر میزان آن افزود. اروپایی‌ها هم برخلاف ادعاهایشان به دلیل ارتباط نزدیکی که با آمریکا دارند، قصد برداشتن تحریم‌ها را ندارند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: «من توصیه می‌کنم تیم رسانه‌ای قوی‌ای، هیئت مذاکره‌کننده را همراهی کند تا آنچه هست را با تمام جزئیات منتشر کند تا ابتکار عمل از رسانه‌های غربی گرفته شود؛ هرچند قدرت تبلیغاتی رسانه‌های آنها از ما قوی‌تر است؛ از سوی دیگر به هیچ‌وجه در مذاکرات نباید اقتصاد کشور به سرنوشت مذاکره گره زده شود که آقای رئیسی هم به درستی بر این موضوع تأکید کرده است. علاوه بر این تیم مذاکره‌کننده نباید بعد از جلسه در رسانه‌ها بگویند همه‌چیز خیلی خوب پیش می‌رود زیرا این سخن انتظار ایجاد می‌کند. آنها باید عینا آنچه که مطرح شده است را بیان کنند»

او پیش‌بینی کلی خود را از سرنوشت مذاکرات اینگونه مطرح کرد: «به‌طور کلی من باور دارم مذاکرات پیش رو به لغو تحریم‌ها منجر نمی‌شود و حتی اگر به فرض محال ما در مسئله موشکی و منطقه هم کوتاه بیاییم و حتی بیش از گذشته به غربی‌ها امتیاز دهیم، باز هم تحریم‌ها برداشته نمی‌شوند. متأسفانه عملکرد آقایان روحانی، ظریف و دستگاه دیپلماسی دولت قبل به گونه‌ای بود که ما به همه تعهداتمان عمل کردیم اما غربی‌ها حتی به یک تعهدشان هم جامه عمل نپوشاندند. اگر همان زمان که زمزمه خروج آمریکا از برجام مطرح شد، ما تعهداتمان را معلق می‌کردیم، آمریکا از برجام خارج نمی‌شد زیرا می‌دانست به ضررش تمام می‌شود اما چه می‌شود کرد که روحانی و ظریف به آمریکا خوش‌بین بودند و برای خودشیرینی همه تعهدات را اجرا کردند و آقای ظریف هم گفت امضای کری تضمین است؛ درصورتی که نه‌تنها امضای وزیرامور خارجه این کشور که امضای رئیس‌جمهور و کنکره آمریکا هم تضمین نیست. حتی امضای شورای امنیت سازمان ملل هم تضمین نیست زیرا برجام از مسیر این نهاد بین‌المللی گذشت و سرنوشتش را دیدم».

قدیری ابیانه در پایان گفت: «مذاکرات پیش رو به نتیجه نمی‌رسد و همان‌طور که رهبر انقلاب به درستی اشاره کردند، رفع تحریم‌ها دست ما نیست اما خنثی‌سازی تحریم‌ها دست ماست و می‌توانیم با اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی این کار را انجام دهیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین