کد خبر: ۷۳۶۲۱۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
بن‌بست روابط تهران و ریاض

مذاکرات ایران و عربستان در عراق متوقف شد| اختلاف تهران و ریاض بر سر چیست؟

گفتگو‌های ایران و عربستان پیشرفت خوبی داشته اما اختلاف نظر اصلی دو طرف روی پرونده یمن بوده و مذاکرات در این نقطه متوقف شده است.
مذاکرات ایران و عربستان در عراق متوقف شد| اختلاف تهران و ریاض بر سر چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

یک منبع عالی رتبه و مطلع از آخرین تحولات در مورد گفتگو‌های راهبردی ایران و عربستان با میانجی‌گری بغداد به روزنامه "العراق الیوم" خبر داده که این گفتگو‌ها در چهار دور با موفقیت انجام شد اما اکنون با مانع و بن بست مواجه شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این مقام آگاه عراقی به "العراق الیوم" می‌گوید: گفتگو‌ها پیشرفت خوبی داشته است، اما اختلاف نظر اصلی دو طرف روی پرونده یمن بوده و مذاکرات در این نقطه متوقف شده است. پادشاهی سعودی می‌خواهد در این مورد گفتگو کند، این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران این خواسته را مردود می‌داند و تمایلی به گفتگو پیرامون آن ندارد. طرف عراقی، اما کماکان در تلاش است تا مذاکرات مشترک را پیش ببرد".

این منبع در پاسخ به این پرسش که عراق از چنین گفتگو‌هایی چه به دست خواهد آورد می‌گوید: "عراق اولین بازیگری خواهد بود که منتفع خواهد شد تا نقش منطقه‌ای خود را به عنوان یک میانجی قوی و قابل قبول به نمایش بگذارد. این گفتگو‌ها در صورت موفقیت بر هماهنگی امور در خاورمیانه و توقف روند جنگ و درگیری تاثیر می‌گذارد که آثار مخربی بر خاورمیانه گذاشته است".

آیا بحران میان بیروت و ریاض بر مذاکرات ایران با عربستان تاثیرگذار خواهد بود؟

همچنین بحران دیپلماتیک ایجاد شده میان لبنان و عربستان به دنبال اظهارات "جورج قرداحی" وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن نشان دهنده گستردگی دامنه درگیری و ناسازگاری میان تهران و ریاض است، علیرغم آنکه دو طرف در اظهارنظر‌های رسمی در مورد مثبت بودن دیدار‌های دو جانبه سخن می‌گویند.

نشریه "الخلیج آنلاین" با اشاره به احتمال تاثیرگذاری وخامت در رابطه لبنان و عربستان بر مذاکرات تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بهبود روابط می‌نویسد: دو قدرت منطقه‌ای ایران و عربستان برای دهه‌ها از نیرو‌های سیاسی محلی رقیب حمایت کرده‌اند؛ به خصوص در لبنان. با این وجود، حمایت ریاض، متحد سنتی لبنان طی سالیان گذشته از آن کشور به تدریج کاهش یافته و در مقابل، نقش حزب‌الله لبنان نیروی مورد حمایت ایران از نظر سیاسی و نظامی افزایش یافته است.

روابط دیپلماتیک لبنان و عربستان سالهاست که شاهد سردی آشکاری بوده است. عربستان، حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی و مجری سیاست‌های تهران می‌داند. تشدید تنش عربستان با لبنان در حالی صورت می‌گیرد که ریاض و تهران ماه‌هاست که گفتگو با یکدیگر با هدف عادی‌سازی رابطه را آغاز کرده‌اند.

اظهارات قرداحی، وزیر لبنانی در برنامه‌ای تلویزیونی که جنگ یمن را پوچ خوانده بود و از دفاع انصارالله در برابر تجاوز خارجی حمایت کرده بود، ریاض را عصبانی ساخته است.

روابط لبنان با عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حالی بدتر می‌شود که آن کشور به حمایت مالی دولت‌های عربی برای احیای اقتصاد خود به شدت نیاز دارد. اظهارات مقام‌های ایرانی از جمله سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نشان می‌دهد که از دید تهران، عربستان تمایل زیادی برای احیای روابط با ایران ندارد.

"حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه ایران نیز می‌گوید که عربستان در مذاکرات با ایران آهسته پیش می‌رود".

احمد زیدان" نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید بسیار منطقی است که بحران عربستان و لبنان بر مذاکرات ریاض و تهران تاثیرگذار باشد. او اختلافات میان ایران و عربستان را فراتر از لبنان و یمن می‌داند و معتقد است ایران مشکل وجودی و ماهیتی با عربستان دارد.

او به "الخلیج آنلاین" می‌گوید:"ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی به دلیل نگاه خاص نسبت به دربار سعودی، روابط سردی با ریاض داشته است. به نظر می‌رسد پادشاهی چاره‌ای جز تقویت جبهه داخلی و گشودن جبهه تازه در در سوریه، یمن، لبنان و عراق ندارد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
4
20
آقا ولش کن این یمن و اون غیر یمن رو. چرا سرنوشت این ملت فلک زده رو به اونهایی که قبولمون ندارن پیوند میزنید؟ و با همه گلاویز میشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
یک آدم غرب زده‌ی بی اطلاع بدون توجه به دستورات دینی و حتی اندکی تعقل حرف بزند مثل شما سخن می گوید.
غرب پرستی تا کی؟ روحانی بس نبود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
2
9
داداش ریختی سفارت که حکم خونه طرف اتیش زدی حالا میگی اختلاف سر چیه !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
4
یکی ار علل توقف مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به طرح ترور ناکام نخست وزیر عراق بر می گردد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
2
8
عمر ما داره تمام میشه یک روز خوش ندیدیم . جنگ با این و آن به چه درد ما میخوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
2
6
میخوان گره رو طوری باز کنند که اصلا باز نمیشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین