کد خبر: ۷۳۶۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
از بیماری‌های قلبی و دیابت تا مشکلات بارداری

مخوف‌ترین پیامد‌های ابتلا به عفونت لثه

محققان انگلیسی می‌گویند ابتلا به عفونت لثه می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های متعددی در بدن شود.
مخوف‌ترین پیامد‌های ابتلا به عفونت لثه
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیماری‌های دهانی بیش از ۳.۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان را درگیر خود کرده است. از این میان، بیماری لثه یکی از بیماری‌های بسیار رایج دهان است. با این حال، کمتر کسی می‌داند که این بیماری می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های دیگر در انسان شود.

به گزارش اکسپرس، دو دانشمند مسلمان انگلیسی به نام حسن و حسین دالگوس، بنیانگذاران مرکز دندانپزشکی یورکشایر می‌گویند بیماری‌های دهان و لثه بر باروری زنان تاثیر مستقیم دارد. در حقیقت بیماری‌های لثه فراتر از این بافت، سایر اندام‌های بدن را درگیر می‌کند. براساس اطلاعات به دست آمده التهاب در لثه بر روی باروری زنان تاثیر مستقیم دارد.

این دو برادر متخصص می‌افزایند: بیماری پریودنتال (پیوره) به عفونت شدید در لثه‌ها و سایر نسوجی که نگه دارنده دندان‌ها هستند اطلاق می‌شود. در این حالت لثه‌ها دچار خونریزی شده و دهان فرد بوی نامطبوع و عفونی می‌دهد. در این بیماری بافت لثه دچار التهاب و عفونت مزمن می‌شود. خونریزی لثه در زمان مسواک زدن اصلی‌ترین علامت ابتلا به این بیماری است.

این دو متخصص مسلمان می‌گویند: متاسفانه بسیاری از افراد بزرگسال به درجاتی از عفونت لثه مبتلا هستند. اما چرا عفونت لثه برای سلامت انسان خطرناک است؟ پاسخ روشن است: التهاب. در حقیقت بیماری پریودنتال باعث بروز التهاب در لثه‌ها و تخریب بافت می‌شود. متاسفانه فرآیند التهاب می‌تواند وارد جریان خون شده و در بدن گردش کند. در نتیجه این امر بیماری‌های دیگر مانند مشکلات قلبی، دیابت نوع ۲، مشکلات تنفسی، و بیماری‌های کلیوی در فرد بروز می‌کند. در زنان این موضوع می‌تواند پیامد‌های غم انگیزی همچون سقط جنین و تولد زودرس نوزاد را درپی داشته باشد.

مشکلات بارداری

تحقیقات دانشمندان نشان داده است یکی از دلایل اصلی بروز التهاب مزمن در بدن به بیماری لثه مرتبط است. اما چگونه التهاب لثه بر باروری زنان تاثیر می‌گذارد؟

برادران دالگوس در پاسخ می‌گویند: اولین بار انجمن تولید مثل و جنین شناسی اروپا در گزارشی از احتمال تاثیر مخرب بیماری‌های لثه در بارداری زنان خبر داد. تحقیقات بر روی بیش از ۳۷۰۰ زن نشان داد زنانی که از بیماری‌های لثه رنج می‌برند بیش از ۷ ماه طول کشید تا بتوانند در فرآیند طبیعی زناشویی باردار شوند که بسیار بیشتر از زمان معمول بود.

هم اینک متخصصان زنان و زایمان بیماری‌های لثه را در کنار چاقی از عوامل منفی دخیل در بارداری زنان دسته بندی می‌کنند. از این رو، به زنانی که قصد بارداری دارند، توصیه می‌شود پیش از تلاش برای این کار و به منظور افزایش اقبال در روند بارداری به دندانپزشک برای درمان بیماری‌های احتمالی لثه مراجعه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین