کد خبر: ۷۳۶۶۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱

علائم عفونت ریه

درد قفسه سینه ناشی از عفونت ریه اغلب به صورت تیز یا خنجری توصیف می‌شود. درد قفسه سینه هنگام سرفه یا تنفس عمیق بدتر می‌شود. گاهی اوقات درد‌های شدید را می‌توان از وسط تا بالای کمر احساس کرد.
علائم عفونت ریه
آفتاب‌‌نیوز :

عفونت ریه علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا را ایجاد می‌کند، که ممکن است شدیدتر باشد و به طور معمول طولانی‌تر باشد.

عفونت ریه می‌تواند توسط ویروس، باکتری و حتی گاهی قارچ ایجاد شود. یکی از رایج‌ترین انواع عفونت‌های ریوی، ذات الریه است. ذات الریه، که کیسه‌های هوایی کوچکتر ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اغلب توسط باکتری‌های مسری ایجاد می‌شود، اما می‌تواند توسط یک ویروس نیز ایجاد شود. فرد پس از عطسه یا سرفه‌ فرد آلوده، با تنفس باکتری یا ویروس، آلوده می‌شود.

چگونه عفونت ریه رخ می‌دهد؟

وقتی لوله‌های بزرگ برونش که هوا را به ریه‌های شما منتقل می‌کنند، آلوده می‌شوند، از آن به عنوان برونشیت یاد می‌شود. علت برونشیت بیشتر ویروس است تا باکتری. ویروس‌ها همچنین می‌توانند به ریه‌ها یا مجاری هوایی که به ریه‌ها منتهی می‌شوند حمله کنند. به این حالت برونشیولیت گفته می‌شود. برونشیولیت ویروسی معمولاً در نوزادان اتفاق می‌افتد. عفونت‌های ریوی مانند ذات الریه معمولاً خفیف است، اما می‌تواند جدی شود. به خصوص برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری‌های مزمن هستند، مانند انسداد ریوی مزمن (COPD).

علائم عفونت ریه

علائم عفونت ریه از خفیف تا شدید متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله سن و سلامت کلی بدن و اینکه آیا عفونت توسط ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد می‌شود بستگی دارد. علائم ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، اما زمان طولانی تری با شما همراه باشد. رایج‌ترین علائم عفونت ریه اینهاست:

۱. سرفه‌ای که مخاط غلیظ تولید می‌کند
سرفه کمک می‌کند تا بدن از مخاط تولید شده در اثر التهاب مجاری هوایی و ریه‌ها خلاص شود. این مخاط ممکن است حاوی خون نیز باشد. در زمان ابتلا به برونشیت یا ذات الریه، ممکن است سرفه کنید که مخاط غلیظی بهمراه داشته باشد و رنگ مشخصی داشته باشند، از جمله: سفید، سبز، زرد مایل به خاکستری. سرفه حتی پس از بهبود علائم دیگر می‌تواند برای چندین هفته ادامه داشته باشد.

۲. درد‌های قفسه سینه
درد قفسه سینه ناشی از عفونت ریه اغلب به صورت تیز یا خنجری توصیف می‌شود. درد قفسه سینه هنگام سرفه یا تنفس عمیق بدتر می‌شود. گاهی اوقات درد‌های شدید را می‌توان از وسط تا بالای کمر احساس کرد.

۳. تب
هنگامی که بدن شما تلاش می‌کند تا از عفونت جلوگیری کند، تب ایجاد می‌شود. دمای طبیعی بدن معمولاً در حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتی گراد) است. اگر به عفونت باکتریایی ریه مبتلا باشید، تب شما ممکن است تا ۱۰۵ درجه فارنهایت (۴۰.۵ درجه سانتیگراد) افزایش یابد. هرگونه تب شدید بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) اغلب منجر به علائم دیگر می‌شود، مانند: تعریق، لرز، درد‌های عضلانی، کمبود آب بدن، سردرد و ضعف. اگر تب شما بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) است یا بیش از سه روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنید.

۴. بدن درد
وقتی به عفونت ریه مبتلا هستید ممکن است عضلات و کمر شما درد بگیرد. به این درد میالژی می‌گویند. گاهی اوقات التهاب عضلات ایجاد شده که در صورت ابتلا به عفونت منجر به درد بدن نیز می‌شود.

۵. آبریزش بینی
آبریزش بینی و سایر علائم شبیه آنفولانزا مانند عطسه اغلب با عفونت ریه مانند برونشیت همراه است.

۶. تنگی نفس
تنگی نفس به این معنی است که احساس می‌کنید تنفس دشوار است یا اینکه نمی‌توانید کامل نفس بکشید. اگر در تنفس مشکل دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۷. خستگی
وقتی بدن با عفونت مقابله می‌کند، معمولاً احساس کسالت و خستگی خواهید کرد. استراحت در این مدت بسیار مهم است.

۸. خس خس
هنگام بازدم ممکن است صدای سوت بلند را بشنوید که به خس خس سینه معروف است. این نتیجه باریک شدن راه‌های هوایی یا التهاب است.

۹. رنگ آبی پوست یا لب‌ها
به دلیل کمبود اکسیژن ممکن است لب‌ها یا ناخن‌های شما کمی آبی رنگ یا کبود به نظر برسند.

۱۰. صدای ریز یا خرخره در ریه‌ها
یکی از علائم گویای عفونت ریه، صدای ترک خوردگی در قاعده ریه‌ها است. پزشک می‌تواند این صدا‌ها را با استفاده از ابزاری به نام استتوسکوپ بشنود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین