کد خبر: ۷۳۶۶۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
در جمع سفرای ۶۵ کشور

اژه‌ای: بیایید از حقوق بشر دفاع کنیم

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جمع سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم، گفت: بیایید دست در دست هم با دیپلماسی قضایی بی تاثیر از رفتارهای سیاسی، از حقوق بشر دفاع کنیم.
اژه‌ای: بیایید از حقوق بشر دفاع کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا امروز سه‌شنبه (۱۸ آبان) طی سخنانی در جمع سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین روسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم، با اشاره به ضرورت ایجاد درک و فهم مشترک پیرامون مسائل حقوق بشری در راستای رهنمون‌سازی انسان به سعادت و تکامل، اظهار کرد: مادامی که انسان وجود دارد بحث حقوق بشر نیز مطرح و مورد توجه می‌باشد چرا که موضوع و محتوای حقوق بشر، انسان است و برخلاف بسیاری از موضوعات در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که تاریخ انقضاء دارند، حقوق بشر موضوع و محتوایی است که مقطعی نمی‌باشد و مستمر و دائمی است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به تعالیم مکتب اسلام و در زمینه شناخت مبدأ و معاد و خالق هستی و رسیدن به سعادت و صلح‌طلبی از این طریق گفت: بر مبنای تعالیم متعالی اسلامی انسان‌ها باید از شرافت و انسانیت و کرامت و آزادی و وطن خود دفاع کنند و در صورت استطاعت در برابر متجاوزان به شرافت و انسانیت آزادی دیگران نیز مقابله کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اگر انسان حق‌خواه و عدالت‌طلب و صلح‌گرا نباشد نمی‌تواند داعیه استقرار صلح و عدالت در دنیا را داشته باشد و منادی آزادی و حقوق بشر باشد، گفت: انسان‌ها و سردمداران رژیم‌های سیاسی‌ای که از مسیر صلح‌طلبی و عدالت‌خواهی خارج شده‌اند نمی‌توانند منادی دفاع از حقوق بشر و پیام‌آور صلح و آزادی باشند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در آموزه های اسلامی کمک‌رسانی به همه آحاد بشر فارغ از تمایزات و تفاوت‌هایشان مطرح است، گفت: طبق مکتب متعالی اسلام سعادتمندی انسان‌ها در گرو کمک‌رسانی آن‌ها به سایر مخلوقات و دیگر انسان‌ها می‌باشد و از منظر تعالیم اسلامی انسان به ماهوی انسان، ارزشمند و صاحب حقوق و آزادی و کرامت است و باید در مقابل متجاوزان و متعدیان به این حقوق ایستادگی کرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تبلور آموزه‌های متعالی مکتب اسلام در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بر مبنای مکتب اسلامی دفاع از حقوق و کرامت و آزادی‌های همه انسان‌ها و هم‌نوعان بشر ضروری است و این امر در قانون اساسی و سایر قوانین کشور ما تبلور یافته است و ما باید در راستای نجات انسان‌ها و رفع ظلم و گرسنگی و سایر مصائب از آن‌ها تلاش کنیم.

محسنی اژه‌ای در ادامه با طرح این پرسش که آیا دنیای کنونی یک دنیای عاری از خشونت و تبعیض می‌باشد؟ گفت: اکنون در عصر و دنیایی به سر می‌بریم که برخی رژیم‌های خودکامه و تروریستی به بهانه‌های واهی قریب به دو دهه کشوری دیگر را اشغال می‌کنند و به کشتار و آواره‌کردن و تحقیر مردم آن کشور و انهدام زیرساخت‌های آن می‌پردازند و یا برخی رژیم‌های مستکبر و مرتجع دیگر با تجاوز به سایر کشورها مردمان آن‌ها را به خاک و خون می‌کشند و حتی از انداختن بمب در مجالس عروسی و عزای آن‌ها نیز اجتناب نمی‌کنند و شنیع‌ترین جنایات را مرتکب می‌شوند.

رئیس دستگاه قضا با انتقاد از رویه کشورهایی که جنایات آشکار علیه جان مردمان دنیا را نادیده می‌انگارند و در مقابل در قبال مسائل خاص به هیاهو و غوغاسالاری می‌پردازند، گفت: امروز جامعه بشری برای رفع انواع و اقسام ظلم‌هایی که به انسان‌ها در گوشه و کنار دنیا روا می‌شود باید به ادراک مشترکی نائل شود و پیشنهاد ما در این زمینه آن است که مقوله دیپلماسی قضایی تقویت شود تا بلکه با تاثیر نگرفتن از مسائل سیاسی حاکم بر دنیا با رویه حقوقی مستقل به کمک حقوق بشر بیاییم.

محسنی اژه‌ای با تشریح مقوله دیپلماسی قضایی گفت: طبق آنچه امروزه مرسوم است محتوای دیپلماسی بیشتر متضمن مسائل سیاسی و اقتصادی است لذا ضرورت دارد محتوای قضایی نیز وارد این عرصه شود؛ بر همین مبنا قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد تا در راستای توسعه دیپلماسی قضایی به بسط ارتباطات حقوق بشری با سایر کشورهای دنیا بپردازد و با مطالعات مشترک و جلسات مداوم در راستای رسیدن به ادراک و فهم مشترک در امر حقوق بشر با سایر کشورها و جوامع گام بردارد و از این طریق در جهت مقابله با انواع و اقسام ظلم‌های روا شده در دنیای کنونی و همچنین مقابله با مفاسدی نظیر جریانات تروریستی، کارتل‌های مواد مخدر، پولشویی و ... گام بردارد.

محسنی اژه‌ای خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با تعدادی از کشورها در زمینه‌های مختلف از جمله استرداد مجرمان موافقتنامه‌های قضایی منعقد کرده است و این آمادگی را دارد این موافقتنامه‌ها را با سایر کشورها نیز منعقد کند و حتی در مواردی بدون انعقاد توافقنامه و به صورت مقطعی در جهت توسعه ارتباطات قضایی و حقوق بشر گام بردارد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: بیایید دست در دست هم با دیپلماسی قضایی بی تاثیر از رفتارهای سیاسی، از حقوق بشر دفاع کنیم.

محسنی اژه‌ای گفت: امروز دستگاه قضایی آغوش خود را برای همکاری با دستگاه‌های قضایی کشورهای جهان در جهت مبارزه با همه مصادیق ظلم و تعدی به حقوق بشر باز نموده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
1
31
شما فعلا حقوق مردم ایران را ادا کنید تا برسد به حقوق بشر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین