کد خبر: ۷۳۶۷۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹

آغاز ماجراجویی عربستانی‌ها در سینما

عربستان سعودی سرانجام امسال نخستین دوره جشنواره فیلم «دریای سرخ» را با حضور فیلم‌ها و چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی کلید می‌زند.
آغاز ماجراجویی عربستانی‌ها در سینما
آفتاب‌‌نیوز :

فیلم عاشقانه «سیرانو» ساخته «جو رایت» کارگردان انگلیسی به عنوان فیلم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم «دریای سرخ» عربستان انتخاب شده؛ رویدادی که به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی سعودی‌ها برای تنوع بخشیدن به اقتصاد نفت‌محور و تبدیل این کشور به یک قطب فیلمسازی در خاورمیانه مطرح است.

اولین دوره این رویداد سینمایی چهار سال پس از رفع ممنوعیت سینما در عربستان از ۶ تا ۱۵ دسامبر (۱۵ تا ۲۴ آذر) در منطقه‌ای تاریخی در شهر جده که یکی از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکوست، برگزار می‌شود و جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای بهترین فیلم، جایزه ۳۰ هزار دلاری برای برنده جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ۲۰ هزار دلاری نیز برای برنده جایزه هیات داوران در نظر گرفته شده است.

مسئولان این رویداد سینمایی امروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان) فهرستی از فیلم‌های حاضر در این جشنواره را منتشر کردند که شامل فیلم‌های جدید از سینمای عرب به همراه آثار بین‌المللی چون «دختر گمشده» ساخته «مگی جیلنهال»، «مونالیزا و ماه خونین» ساخته آنالیلی امیرپور، انیمه «Belle» ساخته «مامورو هوسودا» فیلمساز ژاپنی نامزد اسکار و «سالن هودا» ساخته «هانی ابو اسعد» کارگردان شناخته‌شده فلسطینی می‌شود.

از سینمای ایران نیز فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی در بخش رقابتی جشنواره «دریای سرخ» عربستان به نمایش گذاشته می‌شود.

«ادوارد وینتروپ» مدیر سابق بخش دوهفته کارگردانان کن به عنوان مدیر هنری اولین دوره جشنواره سینمایی «دریای سرخ» در کشور عربستان سعودی حضور دارد و «کاترین دنوو» بازیگر سرشنای سینمای فرانسه به همراه «جک لانگ» وزیر سابق فرهنگ فرانسه و «گاسپار نوئه» کارگردان آرژانتینی از جمله میهمانان مهم این جشنواره هستند که تاکنون حضورشان قطعی شده است.

نخستین جشنواره فیلم «دریای سرخ» قرار بود سال گذشته آغاز به کار کند اما به دلیل افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان لغو شد. سال گذشته «الیور استون» کارگردان مطرح هالیوودی به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شده بود اما هنوز مشخص نیست امسال بار دیگر دعوت سعودی‌ها را قبول می‌کند یا خیر.

هدف بلندپروازانه عربستان سعودی برای ایجاد یک صنعت سینما در سال ۲۰۱۸ و همزمان با قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان متوقف شد اما حالا پس از گذشت چند سال شرایط در حال تغییر است و فضا برای ساخت پروژه‌های سینمایی در خاک عربستان نیز فراهم شده است.

قرار است از اواسط نوامبر، فیلم اکشن «قندهار» به تهیه‌کنندگی «جرارد باتلر» و کارگردانی «ریک رومن وو» در نزدیکی شهر مدینه مقابل دوربین برود و کمپانی بزرگ عربستانی MBC نیز تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری مشترک این فیلم را بر عهده دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین