کد خبر: ۷۳۶۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰

ایران عضو دائم باشگاه علمی آثار تشعشعات هسته‌ای شد

جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم مخالفت رژیم صهیونیستی و سنگ‌اندازی‌های آمریکا، به عضویت دائم کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره آثار تشعشعات هسته‌ای درآمد.
ایران عضو دائم باشگاه علمی آثار تشعشعات هسته‌ای شد
آفتاب‌‌نیوز :

جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم مخالفت رژیم صهیونیستی و سنگ‌اندازی‌های آمریکا، به عضویت دائم کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره آثار تشعشعات هسته‌ای (آنسکِر) درآمد.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در این باره اعلام کرد: به دنبال چندین دور مذاکره فشرده بر سر پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی استرالیا که در نهایت امروز با اجماع آراء به تصویب کمیته ویژه سیاسی مجمع عمومی سازمان ملل رسید، جمهوری اسلامی ایران توانست جایگاه خود را از وضعیت «ناظر» در این نهاد علمی برجسته بین‌المللی به «عضویت کامل» ارتقاء بخشد.

جمهوری اسلامی ایران تلاش خود برای عضویت در کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره آثار تشعشعات هسته‌ای را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و علی‌رغم برخی مخالفت‌های جدی، در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب «عضویت ناظر» این کمیته شد. از آن سال به بعد، دانشمندان کشورمان فعالانه در فعالیت‌های این نهاد علمی سازمان ملل مشارکت داشته‌اند.

پس از طی دوره چهار ساله عضویت ناظر کشورمان در این کمیته، جمهوری اسلامی ایران امسال برای کسب «عضویت کامل» آن برنامه‌ریزی و تلاش کرد که در نتیجه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک و باوجود مخالفت‌های رژیم اسرائیل و سنگ‌اندازی‌های آمریکا، امروز موفق به کسب موافقت کمیته ویژه سیاسی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با درخواست خود شد.

تأکید تخت روانچی بر همکاری با آنسکر

مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل پس از تصویب عضویت کامل کشورمان در این نهاد برجسته علمی بین‌المللی طی سخنانی ضمن تقدیر از مصوب شدن عضویت کشورمان و اشاره بر افزایش کارآمدی و کارایی این نهاد پس از عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران، بر همکاری با آنسکر و حمایت کامل از اقدامات آن در حوزه‌های فعالیت خود از جمله در مباحث مرتبط با ایمنی هسته‌ای، مراقبت از سلامتی عمومی و محیط زیست از اثرات مخرب تشعشعات هسته‌ای تأکید کرد.

شایان ذکر است بر اساس قطعنامه مصوبه امروز، علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، کشورهای نروژ، الجزایر و امارات متحده عربی نیز به عضویت این نهاد علمی سازمان ملل درآمدند. فعالیت ایران و این کشورها در کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره تأثیرات تشعشعات اتمی حدوداً یک ماه دیگر و پس از تصویب نهایی عضویت آنها توسط مجمع عمومی سازمان ملل، که انتظار می‌رود به صورت اجماعی صورت گیرد، آغاز خواهد شد.

این کمیته علمی در سال ۱۹۵۵ با هدف جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات در مورد آثار تشعشعات اتمی بر انسان و چگونگی مقابله با اثرات تشعشعات اتمی ایجاد شده، و عضویت در آن نیز تاکنون عمدتاً منحصر به کشورهای بلوک غرب بوده است.

این کشورها نیز همواره به بهانه‌های مختلف، از جمله پایین بودن توانمندی علمی کشورهای در حال توسعه در این زمینه، از عضویت ناظر و کامل آنها در این کمیته جلوگیری به عمل می‌آوردند. این در حالی بود که وقوع حوادث اتمی از جمله در نیروگاه‌های چرنوبیل و فوکوشیما اهمیت این کمیته علمی را بیش از پیش برجسته ساخته و موجب افزایش تقاضای عضویت در آن شده بود.

در حال حاضر آنسکر مرجع رسمی بین‌المللی در مورد سطوح و اثرات تشعشعات اتمی است و از این‌رو عضویت در این نهاد عالی‌رتبه بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.

آنسکر در زمان تأسیس ۱۵ عضو داشت که بعداً ۱۲ کشور دیگر نیز به آنها اضافه شدند. در حال حاضر ۲۷ کشور از جمله استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، چین، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، کره‌جنوبی، ژاپن، لهستان، روسیه، اسپانیا، سوئد، انگلستان و آمریکا عضو دائم این کمیته هستند که با عضویت دائم ایران و سه کشور دیگر، تعداد اعضای کامل آن به ۳۱ عضو افزایش پیدا می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین