کد خبر: ۷۳۶۹۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸

تشخیص و درمان سرطان پوست با فناوری جدید

مهندسان موفق به ایجاد نوعی فناوری نوآورانه شدند که می‌تواند توانایی تشخیص و درمان سرطان‌های پوست را افزایش دهد.
تشخیص و درمان سرطان پوست با فناوری جدید
آفتاب‌‌نیوز :

یک تکنیک تصویربرداری جدید که توسط تیم‌های پروفسور Jinyang Liang و Fiorenzo Vetrone در انستیتو ملی علمی recherche (INRS) توسعه یافته است، می‌تواند دما را به صورت دو بعدی، بدون تماس و تنها در یک لحظه اندازه‌گیری کند. نتایج تحقیقات آن‌ها در مجله Nature Communications منتشر شد. این تشخیص دقیق دما در زمان واقعی می‌تواند روزی نوردرمانی را بهبود بخشد و به تشخیص زودهنگام سرطان‌های پوست کمک کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، این فناوری که به عنوان دماسنج تصویربرداری طول عمر فوتولومینسانس تک شات (SPLIT) شناخته می‌شود، بر اساس درخشندگی نانوذرات آغشته به یون‌های خاکی کمیاب است. پروفسور Vetrone، یکی از پیشگامان این زمینه مطالعاتی، می‌گوید: آن‌ها به عنوان نانو دماسنج در نظر گرفته می‌شوند، زیرا خواص درخشندگی آن‌ها با دمای محیط تغییر می‌کند. آن‌ها همچنین زیست سازگار هستند.

به جای تصویربرداری از لومینسانس نقطه به نقطه که زمان بر است، SPLIT از یک دوربین جدید با سرعت فوق‌العاده برای ردیابی سرعت فروپاشی لومینسانس این نانوذرات در هر نقطه فضایی استفاده می‌کند. Xianglei Liu، دانشجوی دکترا می‌گوید: دوربین ما با دوربین معمولی متفاوت است، جایی که هر کلیک یک تصویر می‌دهد: دوربین ما با گرفتن تمام تصاویر یک رویداد پویا در یک عکس فوری کار می‌کند. سپس آن‌ها را یک به یک بازسازی می‌کنیم.

سپس می‌توان دما را با بررسی سرعت محو شدن نور ساطع شده حس کرد. از آنجایی که در زمان واقعی است، SPLIT می‌تواند پدیده را در صورت وقوع دنبال کند. برای اولین بار، دماسنج لومینسانس را با استفاده از طول عمر نانوذره با یک نمونه متحرک فعال می‌کند. پروفسور لیانگ، متخصص تصویربرداری فوق سریع، می‌افزاید: در مقایسه با تکنیک‌های دماسنجی موجود، SPLIT سریع‌تر است و وضوح بالاتری دارد. این امکان سنجش دقیق‌تر دما را با یک راه‌حل پیشرفته و اقتصادی فراهم می‌کند.

پروفسور‌های لیانگ و وترون معتقدند که فناوری SPLIT می‌تواند توانایی تشخیص و درمان سرطان‌های پوست را افزایش دهد. در حال حاضر، ظرفیت تشخیص ملانوم و به طور خاص میکروملانوم، هنوز محدود است. رویکرد‌های تشخیصی موجود به دلیل تهاجمی بودن، وضوح و دقت آن‌ها محدود شده است که منجر به تعداد زیادی بیوپسی غیر ضروری می‌شود؛ بنابراین می‌توان از دماسنج نوری برای شناسایی سلول‌های سرطانی استفاده کرد که متابولیسم سریع آن‌ها به دمای بالاتری نسبت به بافت طبیعی منجر می‌شود و با SPLIT آن‌ها را بیشتر قابل مشاهده می‌کند.

برای تشخیص ملانوما، کلینیک‌ها می‌توانند از دوربین حرارتی استفاده کنند، اما وضوح آن پایین است. پروفسور لیانگ می‌گوید: SPLIT یک گام مهم در توسعه فنی است. با وضوح بالا، این فناوری می‌تواند برای مکان یابی دقیق خال سرطانی استفاده شود.

وترون می‌گوید: فراتر از تشخیص، این فناوری همچنین می‌تواند برای نظارت بر دوز نور در طول انواع خاصی از درمان استفاده شود. برای مثال، فتوترمال درمانی از طریق گرمای ایجاد شده در معرض نور مادون قرمز نزدیک به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند. ما می‌خواهیم سرطان را ریشه کن کنیم، اما نه بافت اطراف را، بنابراین اگر دما خیلی بالا باشد، می‌توان درمان را کاهش داد یا برای مدتی متوقف کرد. اگر خیلی کم است، می‌توانیم نور را برای دریافت دوز مناسب افزایش دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین