کد خبر: ۷۳۷۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱

هشدار آمریکا به چین: اگر به تایوان حمله‌ای شود، پاسخ می‌‌دهیم

وزیر امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات تاکید کرد، چنانچه چین با استفاده از زور برای تغییر وضعیت کنونی بر سر تایوان تلاش کند، ایالات متحده و متحدانش دست به "اقدام" خواهند زد.
هشدار آمریکا به چین: اگر به تایوان حمله‌ای شود، پاسخ می‌‌دهیم
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی به میزبانی نیویورک‌تایمز با این پرسش مواجه شد که اگر تایوان مورد حمله‌ای از جانب چین قرار گیرد آیا ایالات متحده کاری برای دفاع از این جزیره خودگردان صورت می‌دهد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او با تکرار بیانیه‌های معمول آمریکا گفت که نقش واشنگتن این است که اطمینان حاصل کند این جزیره از ابزارهایی برای دفاع از خود، همانطور که قوانین آمریکا مجاز کرده است، برخوردار باشد.

بلینکن افزود: در همین حال، منصفانه است که بگویم ما در این تصمیم‌گیری تنها نیستیم که اطمینان حاصل کنیم که صلح و ثبات را در آن بخش از جهان حفظ می‌کنیم. کشورهای زیادی، چه در منطقه و چه فراتر از آن، وجود دارند که هرگونه اقدام یک‌جانبه برای استفاده از زور برای برهم زدن وضعیت موجود را تهدیدی مهم برای صلح و امنیت می‌دانند و در صورت وقوع آن نیز اقدام خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا بیان نکرد که چه نوع اقدامی مدنظر اوست.

ماه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه اگر چین حمله‌ای صورت دهد، به دفاع از تایوان خواهد پرداخت، جنجال به پا کرد.

این اظهارات نقطه مقابل سیاست "ابهام استراتژیک" است که ایالات متحده سال‌هاست در پیش گرفته و نشان نمی‌دهد که ایالات متحده چگونه اقدام خواهد کرد. پس از آن، کاخ سفید شتابزده تاکید کرد که صحبت‌های بایدن حاکی از تغییر موضع ایالات متحده نیست و برخی از منتقدان هم آن را گاف بایدن دانستند.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در آستانه نشست مجازی برنامه‌ریزی شده میان بایدن و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین مطرح شد. بلینکن در پاسخ به اینکه آیا این نشست در آینده بسیار نزدیک انجام می‌شود یا خیر، بدون آنکه چندان شفاف‌سازی کند، گفت: به زودی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین