کد خبر: ۷۳۷۲۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
قرار است مذاکرات درباره بازگشت احتمالی به برجام آغاز شود

توافق هسته‌ای با ایران چه تاثیری بر بازار‌های جهانی نفت می‌گذارد؟

در روزهای آتی مذاکرات درباره بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای آغاز می‌شود. اگر مذاکره‌کنندگان موفق شوند و توافق به سرانجام برسد، ایران فرصتی برای بازگشت به بازار جهانی نفت را خواهد داشت. این بازگشت چه تاثیری بر بازار‌های نفت جهان می‌گذارد؟
توافق هسته‌ای با ایران چه تاثیری بر بازار‌های جهانی نفت می‌گذارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه "فوربس" با اشاره به احتمال تاثیر حصول توافق هسته‌ای تازه میان ایران و قدرت‌های جهانی بر روی بازار‌های جهانی نفت می‌نویسد: "اکنون اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد و توافق هسته‌ای به سرانجام برسد، ایران فرصتی برای بازگرداندن صادرات نفت و گاز خود به سطحی قابل توجه خواهد داشت. این بدان معناست که ایران می‌تواند کمی بیش از ۱ درصد از کل تولید نفتی جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ براساس پیش‌بینی تحلیلگران Platts لغو تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران تولید نفت آن کشور را تا دسامبر ۲۰۲۱ میلادی به میزان ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سپتامبر ۲۰۲۱ افزایش خواهد داد و به سطح ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز می‌رساند. ۱.۱۴ میلیون بشکه در روز چیزی بیش از یک درصد از سطح مصرف جهانی است.

در یک سناریوی منفی (شکست مذاکرات که پس از آن همه چیز طبق روال گذشته باقی می‌ماند و هیچ معامله‌ای وجود ندارد و تحریم علیه صنعت نفت و گاز ایران در حال اجرا باقی خواهد ماند) تولید ایران تا دسامبر در مقایسه با سپتامبر به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و به ۲.۱۷ میلیون بشکه تولید در روز خواهد رسید.

در همین حال، هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که به دلیل بحران گاز، بازار حداقل تا پایان امسال در وضعیت کمبود نفت قرار خواهد داشت.

این آژانس پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای نفت افزایش یافته و به میزان ۵.۵ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۶.۳ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۱ رسیده و تولید نفت تا پایان سال ۲.۷ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. در همین حال، اوپک سهمیه تولید خود را افزایش نمی‌دهد چرا که نسبت به پیامد‌های احتمالی آن برای اقتصاد و تقاضا در دوران محدودیت‌های کرونایی نگران است.

"فوربس" در ادامه می‌افزاید: افزایش احتمالی عرضه نفت توسط ایران در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند تعادل و توازن بین عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت را به طور کامل بازگردانده و دستکم باعث کاهش قیمت نفت شود.

از سوی دیگر، ورود ایران به بازار نفت می‌تواند بحث درباره اوپک و نقش آن درباره افزایش تولید را مطرح سازد. با این وجود، محاسبه تاثیر خاص در این مورد هنوز دشوار است؛ چرا که نه خود توافق هسته‌ای حاصل شده و نه شرایط احتمالی برای لغو تحریم‌ها وجود دارد. باید در نظر داشت که روند مذاکرات برای توافق هسته‌ای کند است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین