کد خبر: ۷۳۷۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

پاکسازی کبد و سم‌زدایی از خون با مصرف زرشک

زرشک علاوه بر مصارف خوراکی و غذایی، دارای خواص درمانی متعددی از جمله تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، پاکسازی‌کننده و سم‌زدایی از خون است.
پاکسازی کبد و سم‌زدایی از خون با مصرف زرشک
آفتاب‌‌نیوز :

زرشک با نام علمی Berberis vulgaris طبعی سرد و خشک دارد و گیاهی نیمه گرمسیری با میوه های قرمز ،کوچک و طعم ترش است که از دیر باز مورد توجه ایرانیان بوده است. این گیاه خوش‌طعم علاوه بر مصارف خوراکی و غذایی، دارای خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی است.

مهندس منیره نورمحمدی درخصوص خواص ضدباکتری زرشک گفت: در مطالعات جدید ثابت شده است که زرشک به علت داشتن آلکالوئیدی به نام بربرین، اثرات آنتی‌بیوتیکی برای باکتری‌ها دارد؛ همچنین سولفات موجود در این گیاه علیه سیستم‌های توموری قابل استفاده است. برگ‌های گیاه زرشک سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد. همچنین میوه‌های آن، ادرارآور و خلط‌آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. پوسته، ریشه و ساقه این گیاه تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است.

کارشناس گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی افزود: کبد مسئول سم‌زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن و تولید صفرا است که برای هضم چربی حیاتی است و مصرف زرشک موجب پاکسازی کبد شده، خون را سم‌زدایی می‌کند؛ همچنین بربرین موجود در زرشک به ترشح صفرا در کبد کمک کرده و به عنوان ملین خفیف عمل می‌کند و فرایندهای گوارشی را بهبود می‌دهد. میوه زرشک در درمان ناراحتی‌های کلیوی و تب‌های عفونی استفاده می‌شود و جوشانده ریشه زرشک برای شستشوی زخم‌هایی که دیر خوب می شوند، کاربرد دارد.

مهندس نورمحمدی تأکید کرد: غرغره جوشانده زرشک موجب تقویت لثه‌ها شده و شستشوی صورت با جوشانده زرشک موجب بهبودی و رفع دانه‌های زیر جلدی پوست می‌شود. زنان باردار به دلیل برخی مشکلات مانند برخی موارد سقط جنین از مصرف زرشک خودداری کنند. همچنین بیماران دیابتی نباید داروهای خاص خود را با زرشک ترکیب کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین