کد خبر: ۷۳۷۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷

ماجرای عجیب گم شدن در توچال تا سر درآوردن از ترکیه!

پس از چند روز عملیات امداد و نجات در توچال برای یافتن کوهنورد مفقود شده، مشخص شد که این فرد از کشور خارج شده است.
ماجرای عجیب گم شدن در توچال تا سر درآوردن از ترکیه!
آفتاب‌‌نیوز :

یک کوهنورد چند روز پیش مدعی شده بود که در توچال گم شده است و با انتشار تصاویری از خود در فضای مجازی خواستار کمک شده بود. از این رو نیروهای امداد نجات به محل حادثه اعزام شدند تا عملیات جست‌وجو را آغاز کنند. پس از چند روز عملیات جست‌وجو بخشی از وسایل این فرد را پیدا کردند اما پس از استعلام و هماهنگی با مراجع قضایی مشخص شده که این فرد روز جمعه (۲۱ آبان)، از کشور خارج شده است.

روح‌الله امداد، مدیرعامل مجموعه توچال در مورد این اتفاق به ایسنا، گفت: کوهنوردان متعددی از دربند، درکه، کلکچال و جاهای دیگر به سمت قله توچال یا ایستگاه پنجم ما می‌آیند و آنجا از تله‌کابین برای برگشت استفاده می‌کنند. طی روزهای گذشته مطلع شدیم که چند نفر مفقود شده‌اند. خوشبختانه دو نفرشان توسط پرسنل مجموعه توچال در ایستگاه هفت نجات پیدا کردند و با همکاری پرسنل ما و دوستان آتش‌نشانی موفق شدیم دو خانم را در جان پناه قله نجات بدهیم، اما یک نفر مفقود شده بود و طی روزهای گذشته دوستان هلال احمر و آتش‌نشانی پیگیر بودند. خبری از این فرد نبود تا اینکه روز قبل آثاری از کوله پشتی و وسایلش را در یکی از دره‌های ایستگاه پنج به سمت پس قلعه پیدا کردند. مقداری به موضوع مشکوک شدند و بعد از پیگیری از طریق مراجع قانونی مطلع شدند، به خارج از کشور رفته است.

او افزود: این فرد تصاویری از خود در فضای مجازی منتشر کرده بود که حال خوبی ندارد و در حال از دست دادن جانش است اما بعد از پیگیری متوجه شدند، صبح جمعه از کشور خارج شده و به سمت مقصدی که مدنظرش بوده عزیمت کرده است. خانواده این فرد هم اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. البته عده‌ای می‌گویند ظاهرا خانواده‌اش هم از این قضیه مطلع بوده‌اند، اما اینکه دقیقا هدفش از این کار چه بوده، می‌خواسته شناسنامه‌اش باطل شود یا نه را باید مسئولان مربوطه جواب بدهند.

امداد در پاسخ به این سوال که عملیات امداد نجات برای یافتن این فرد چند روز طول کشید، بیان کرد: از روز دوشنبه هفته گذشته که بارش داشتیم، کار آغاز شد و تا حدود سه روز به شدت پیگیری کردند چون این عرصه هم بسیار وسیع و پنهاور است، دره‌ها و ارتفاعات متعددی دارد و قدم به قدم جاهایی که احتمال یافتنش بود را گشتند. تلفن همراه‌ او هم خاموش شده بود و از آخرین نقاطی که GPS زده بود و امکان ردیابی وجود داشت، شروع کرده بودند و بعد از چند روز پیگیری، روز گذشته مطمئن شدند، از کشور خارج شده‌ است.

او در مورد اوضاع جوی ارتفاعات توچال در زمان جست‌وجو برای یافتن این فرد، گفت: اوضاع جوی خیلی خراب بود. به هر حال دوستان امداد و نجات واقعا ایثار می‌کنند و جانشان به خطر می‌افتد. کسانی که برای کوهنوردی می‌آیند، باید توجه کنند که عزیزان امداد و نجات فقط آموزش دیده‌اند، اما تمام خطرات را باید به جان بخرند و گاهی تا کمر در برف می‌روند. جانشان به خطر می‌افتد و بارها پیش آمده که از آتش نشانی نیمه شب با ما تماس گرفته‌ و گفته‌اند که همکارانشان دارند تلف می‌شوند و از ما خواهش کرده‌اند خط را روشن کنیم‌ تا آن‌ها را منتقل کنند. نصف شب هم نفر نداریم و با مشقت نفراتمان را پیدا کرده و آن‌ها را با طناب بالا کشیده‌ایم تا سوار کابین شوند. در شب هم اگر برای خط ما اتفاقی بیفتد، حادثه دیگری پیش می‌آید. بحث امداد و نجات کار بسیاری سختی است مخصوصا در شرایطی که اوضاع جوی بد است.

امداد با بیان اینکه کسانی که آموزش کوهنوردی ندیده‌اند و تجهیزات ندارند، مشکل‌ساز می‌شوند، ادامه داد: من روز جمعه داخل کابین، تصویری را دیدم که یک آقا ساعت ۱۵:۳۰ از منطقه G۴ به سمت ایستگاه پنج می‌رفت و حداقل دو ساعت تا ایستگاه پنج فاصله داشت. یعنی حدود ساعت ۶ که هوا تاریک می‌شد، می‌رسید. در این شرایط وقتی مه باشد و برف بیاید، پاکوب‌ها معمولا پر می‌شود و احتمال حادثه بسیار بالا می‌رود.

 

مدیرعامل توچال در پاسخ به این سوال که آیا شکایتی از این فرد صورت نمی‌گیرد، گفت: گویا سازمان امداد و نجات آتش نشانی و هیات کوهنوردی استان تهران می‌خواهند شکایت کنند. شرکت تله‌کابین توچال هم شکایت دارد و ما هم از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین