کد خبر: ۷۳۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۳

استنکاف احمدی نژاد از ابلاغ سه قانون

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس جمهور از ابلاغ سه قانون مصوب مجلس، استنکاف کرد.

به گزارش فارس، با استنکاف احمدی نژاد از ابلاغ قوانین بر اساس ماده 1 قانون مدنی، حداد عادل این قوانین را برای اجرا ابلاغ كرد.

بر این اساس، قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری كه در تاریخ 3 بهمن ماه سال 86 در مجلس تصویب شده بود و سپس توسط شورای نگهبان نیز تائید شد، در 29 بهمن از سوی غلامعلی حداد عادل به رئیس جمهور ابلاغ شد كه با توجه به استنكاف رئیس جمهور، این مصوبه توسط رئیس مجلس ابلاغ شد.

همچنین قانون موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ‌ایران و دولت‌ كویت كه در جلسه‌ علنی 5 شهریور مجلس تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده بود، در 25 شهریورماه به محمود احمدی نژاد ابلاغ شد كه این مصوبه نیز به دلیل عدم ابلاغ توسط رئیس جمهور به سرنوشت مصوبه بالا دچار شد.

سومین قانون نیز موافقتنامه معاضدت حقوقی در امور مدنی و جزائی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان بود كه در 24 دی ماه سال 85 در مجلس به تصویب رسید، ولی با مخالفت شورای نگهبان و اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و با تصویب مجمع، توسط رئیس مجلس در 27 خردادماه به رئیس جمهور ابلاغ شد اما با استنكاف وی، این مصوبه نیز توسط رئیس مجلس برای اجرا ابلاغ شد.

براساس قوانین، ابلاغ مصوبات مجلس پس از تایید شورای نگهبان به عهده رئیس قوه مجریه است و وی باید ظرف مدت پنج روز آنها را امضا و به مجریان ابلاغ كرده و دستور انتشار آنها در روزنامه رسمی را صادر كند، با این حال به موجب ماده یک قانون مدنی در صورت استنكاف رئیس جمهور از امضا یا ابلاغ در مدت مذكور، این قوانین به دستور رئیس مجلس برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین