کد خبر: ۷۳۸۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۴

واکسن کرونا دقیقا چند درصد تاثیر دارد؟

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: خیلی از مردم ممکن است که بپرسند واکسن کرونا دقیقا چند درصد تاثیر دارد و باید در پاسخ گفت که این تاثیر تابع سن و شرایط موج کروناست.
واکسن کرونا دقیقا چند درصد تاثیر دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

«علی شریفی زارچی» سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در نشستی خبری گفت: بهترین نگاه در بحث واکسیناسیون نگاه واقع بینانه است و نه بزرگ نمایی و نه کوچک نمایی.

ما سعی کردیم که کاملا مبتنی بر داده و براساس مشورت با متخصصین این حوزه یکسری شاخص‌ها را برای اثرگذاری واکسن تعیین کنیم و به صورت شفاف و واقعی در خدمت مسئولین تصمیم گیرنده و مردم ارائه دهیم.گزارشی که خدمت وزیر بهداشت ارائه شد همان چیزی است که به رسانه‌ها و مردم ارائه شده است.در مقوله واکسن هم باید دو موضوع را تفکیک کرد و تا این تفکیک رخ ندهد بسیاری از مردم ممکن است سردرگم شوند.وقتی به مقوله فوت و بستری می‌پردازیم، یک عوارض واکسن است و موضوع دوم که کاملا متفاوت است، فوت براثر ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون است.

شریفی زارچی گفت: هرآنچه از سمت مرکز مدیریت آمار تحلیل شده است، چه نامه‌ای که در مرداد ماه نوشتیم و چه نامه‌ای که اخیرا در مورد بررسی ابتلا و فوت و بستری پس از واکسیناسیون به علت کروناست.وقتی این را درنظر میگیریم باید ببینیم اگر واکسن می زدند و اگر واکسن نمی زدند چه قدر احتمال داشت فوت و بستری داشته باشیم.اگر شرایط بدین گونه بود که واکسن‌ها ایمنی صددرصد می‌آوردند، شرایط همه دنیا متفاوت بود و افرادی که دو نوبت واکسن می‌زدند بدون ماسک و به صورت عادی به زندگی ادامه می‌دادند.اما تجربه این گونه نیست که صددرصد ایمنی داشته باشند.واکسیناسیون باعث می‌شود ریسک فوت افراد پایین‌تر بیاید و این همان چیزی است که در گزارش مرکز ما به روشنی با اتکا به آمار و ارقام به همه ارائه شد.

شریفی زارچی گفت: خیلی از مردم ممکن است که بپرسند واکسن دقیقا چند درصد تاثیر دارد، این تاثیر تابع سن و شرایط موج کروناست.وقتی به اوج قله کرونا می‌رسیم ممکن است افرادی زیادی از واکسن نزده‌ها و واکسن زده‌ها بستری و فوت شوند و اگر در اوج قله نباشیم، چه میزان ممکن است بستری و فوت شوند را باید با آن مقایسه کنیم.

او افزود: سن نیز تاثیر دارد و در سنین مختلف درصد ممکن است متفاوت باشد.پس دادن درصد تاثیر دقیق واکسن‌ها تا حدودی مساله است و به لحاظ علمی ممکن است پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشد. موضوع پیچیده‌ای است و با نمودارها می توان آن را توضیح داد.

وی گفت: آمار مهلکی که توسط گروه‌های مخالف واکسن ارائه می‌شود مبنی بر اینکه چند درصد از واکسن‌زده‌ها فوت شده اند، این آمار غلط است، این آمار بسیار غلطی است که در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و رسانه‌ها باید نشان بدهند چه قدر گمراه کننده است.اگر عملکرد واکسن طوری بود که می‌توان گفت که واکسن آمار مرگ را به صفر برساند فرق داشت اما هیچکس در دنیا چنین نگفته است.

او افزود: سوال دیگر این است که چرا جوانان باید واکسن بزنند. فرزند برادر خودم نه سالش بود و یک روز در رویداد روز اول مدرسه یک ساعت قرار بود بچه‌ها هم را ببینند و مبتلا شد و همه خانواده را مبتلا کرد.ما گاهی راجع به زنجیره انتقال صحبت می کنیم، احتمال مرگ کودکان بر اثر کرونا پایین است اما جوانی که در خوابگاه مبتلا شود و پیش خانواده‌اش برود خانواده‌اش را هم درگیر کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین