کد خبر: ۷۳۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸
مراسم روز بزرگداشت سعدی آغاز شد

آیت‌الله حائری: سیگاری‌ها به سعدی توجه کنند، معتاد نمی‌شوند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم بزرگداشت شاعر عشق «سعدی شیرازی» صبح امروز اول اردیبهشت‌ماه در محل تالار حافظ شیراز آغاز شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی - نماینده‌ی ولی فقیه در فارس و امام‌جمعه‌ی شیراز - در پیامی به آیین گشایش یاد روز سعدی، تصریح کرد: سعدی در تربیت انسان از همه‌ی بزرگان، بعد از معصومین و انبیا (ع)، اعلم است.

در این پیام که توسط منصور طبیعی - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس - خوانده شد، آمده است: « روز سعدی است. سعدی خروجی چه ورودی‌هایی است تا سعی کنیم آن ورودی‌ها را برای مردم خودمان و اهل عالم بشناسیم و به کار بریم تا در مسیر سعدی به جایی برسیم و از این خرمن خوشه‌ای گرفته باشیم. سعدی خود گوید: 

«به خردی بخورد از بزرگان قفا

خدا در بزرگی بدادش صفا. »

در ادامه‌ی پیام اشاره شده است: «سعدی شلاق قناعت را بر گرده‌ی خود همیشه احساس کرده و به همین دلیل سلطان ملک آزادگی است. ملک آزادگی و گنج قناعت گنجی است / که به شمشیر میسر نشود سلطان را.»

آیت‌الله حائری نوشته است: «سعدی سراپا سوخته است؛ از این‌رو سراپا فهم و درک است. چنین انسانی با چنین چشم بینا و گوش شنوا و زبان گویا گرد هم عالم بگردد و با همه‌ی طبقات از شاه و گدا ارتباط داشته باشد؛ اما پای ثابت او، قناعت‌ورزی و مناعت طبع باشد تا دانش همه را بر دانش خود بیافزاید. در حدیث است که «اعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه»؛ به همین دلیل سعدی در تربیت انسان از همه‌ی بزرگان بعد از معصومین و انبیا (ع) اعلم است. »

وی همچنین متذكر شده است: «اگر سیگاری‌ها به حرف سعدی توجه کرده بودند، اکنون به بلای اعتیاد آن مبتلا نبودند؛ چون سعدی می‌گوید: گوسفند روان تو را که گرگ خستگی دارد از پا درمی‌آورد، از این گرگ به بزرگی چون سیگار پناهنده مشو، که: شنیدم گوسفندی را بزرگی / رهانید از دهان و چنگ گرگی // شبانگه کارد بر حلقش بمالید / روان گوسفند از وی بنالید // که از چنگال گرگم درربودی // چو دیدم عاقبت گرگم تو بودی. اگر مردم عراق و افغانستان که از دست صدام و طالبان به ستوه آمده و از آمدن آمریکا استقبال كردند، سخن سعدی را شنیده بودند، به وضعیت امروز مبتلا نشده بودند. »
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین