کد خبر: ۷۳۸۲۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
افت ۳ درصدی شاخص کل در این هفته

بورس به یک اتفاق ویژه نیاز دارد

بازار سهام در این هفته با فشار عرضه مواجه شد و شاخص کل بیش از سه درصد افت کرد. حال باید دید این روند ادامه‌دار خواهد بود؟
بورس به یک اتفاق ویژه نیاز دارد
آفتاب‌‌نیوز :

بورس هفته چهارم آبان را متشنج آغاز کرد. در ادامه از فروش‌های هیجانی در بازار کاسته شد اما حجم نقدینگی بسیار پایین بازار و از طرفی عرضه اوراق دولتی بورس را همچنان بی‌جان نگه داشته است.

در این هفته شاخص کل بورس تهران با افتی ۳٫۱ درصدی و قرار گرفتن در کانال یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. کارشناسان معتقدند اگر در هفته آینده اتفاق ویژه‌ای برای بازار نیفتد، وضعیت تغییر خاصی نخواهد کرد و خنثی به کار خود ادامه می‌دهد.

محمد خبری‌زاد گفت: بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با چند چالش مواجه بود. یکی از آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری انواع کالا و محصولاتی بود که شرکت‌های آن‌ها نقش مهمی در بورس ما دارند. فولاد، سیمان، خودرو، کشاورزی، دامپروری و پتروشیمی به نوعی گرفتار قیمت‌گذاری دستوری هستند.

وی ادامه داد: از روزهای ابتدایی این دولت وزارت صمت در تلاش بود با کمترین میزان اعترضات مصرف‌کنندگان، قیمت‌ها را آزاد کند. اما در خیلی از موارد موفق نبود و ما همچنان چوب قیمت‌گذاری دستوری را بالای سر بازار داریم.

عرضه اوراق دولتی، بلای جان بورس

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: این هفته بحث ازسرگیری فروش اوراق با درآمد ثابت توسط دولت در بازار سهام مجددا داغ شد. دولت در مضیقه مالی است. افراد متصل به بدنه حاکمیت نیز در مصاحبه‌های خود اعلام کردند دولت پول ندارد و حتی به قیمت آسیب زدن به بازار سرمایه باید اوراق‌فروشی کند.

خبری‌زاد افزود: عرضه اوراق دولتی باعث شده نرخ بازدهی اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه به بالاتر از ۲۴ درصد برسد. معاملات هفته جاری در نیمه اول منفی بود. در دو روز پایانی هفته در ابتدا خنثی و در انتها مثبت شد. این مثبت‌ها کم‌حجم هستند و مشکل نهایی ما در بازار عدم وجود تقاضا و نبود نقدینگی است.

وی ادامه داد: پولی در بازار نیست و با عرضه‌ای که دولت در این هفته داشت به نظر می‌رسد بخش زیادی از منابع آزاد صندوق‌های فیکس‌اینکام را هم به سمت اوراق کشاند.

خبری‌زاد تصریح کرد: در هفته آینده نیاز به یک محرک قوی‌ داریم تا بازار را تکان دهد و به بورس پول سرازیر کند. در غیر این صورت پیش‌بینی من این است که روند هفته گذشته کمی آرام‌تر در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. یعنی همچنان پولی در بازار نیست و بازار در نوسان خواهد بود. علاوه بر این به فصل سرما و چالش قطعی برق و گاز کارخانجات نزدیک می‌شویم که این نیز می‌تواند بر چالش‌های بازار بیفزاید.

این کارشناس گفت: بازار احتیاج به یک محرک قوی از جمله گزارشات ماهانه آبان دارد. در کنار این موضوع از بین بردن دلار نیما و استفاده از نرخ صرافی ملی به عنوان نرخ صادرات و وارادت می‌تواند محرک مهمی باشد. چرا که در حال حاضر یک رانت ۳۰ درصدی از شرکت‌های بورسی صادراتی به جیب واردات‌چی‌ها می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین