کد خبر: ۷۳۸۳۰۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
شمارش معکوس برای اعلام جزییات جدید درباره کرسنت

زنگنه، پشت‌پرده قرارداد جنجالی کرسنت را افشا می‌کند؟

شمارش معکوس برای اعلام جزییاتی از ماجرای قرارداد جنجالی کرسنت آغاز شده است.
زنگنه، پشت‌پرده قرارداد جنجالی کرسنت را افشا می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر نفت دولت یازدهم و دوازدهم پیش‌تر گفته بود ناچار شود درباره ابعاد قرارداد کرسنت صحبت خواهد کرد، به نظر می‎رسد زمان سخن گفتن از این قرارداد جنجالی فرا رسیده است.

ششم مهر ماه بود که خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت «دانا گاز» اعلام کرد که یک دادگاه بین المللی، شرکت ملی نفت ایران را به علت اختلاف بر سر تامین گاز با این شرکت، به پرداخت جریمه به میزان ۶۰۷.۵ میلیون دلار محکوم کرده است.

بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت نیز در تاریخ یازدهم مردادماه، در جمع خبرنگاران خبر داده بود که پرونده کرسنت هنوز باز است و برآورد می‌شود که در سپتامبر (شهریور- مهر) رای نخست آن صادر خواهد شد.

جریمه تعیین شده مذکور، مربوط به هشت و نیم سال اول این توافقنامه ۲۵ ساله است که قرار بود در سال ۲۰۰۵ آغاز شود. در سال ۲۰۱۴ نیز حکم مشابهی به نفع دانا گاز صادر شده بود. آخرین جلسه رسیدگی به "طلب بسیار بزرگتر" این شرکت، یعنی برای ۱۶ سال و نیم باقی مانده، در اکتبر سال آینده در پاریس تعیین شده است و تصمیم گیری در مورد این جریمه در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

این اتفاق کافی بود تا بار دیگر حمله به این قرارداد در دستور کار جمعی قرار گیرد که از نظر زنگنه متهمان این پرونده باید محسوب شوند.

قرارداد کرسنت قراردادی با هدف صادرات گاز ترش از میدان گازی سلمان به امارت شارجه است که باید از اول دسامبر ۲۰۰۵ این صادرات صورت میگرفت که این مهم رخ نداد. شرکت اماراتی برای عدم ارسال گاز عدم النفعی از سال ۲۰۰۵ میلادی تا اخر جولای ۲۰۱۴ ادعای ۱۴ میلیارد دلار خسارت از شرکت نفت کرده است. این قرارداد در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۰۱ (اردیبهشت ۱۳۸۰) منعقد شد تا گاز ترش میدان سلمان که میدان مشترک با ابوظبی است به امارات صادر شود.

ناچار شوم درباره کرسنت سخن می‌گویم

بیژن زنگنه در سال ۱۳۹۸ نیز در مصاحبه‌ای درباره پرونده کرسنت گفته بود: طبق زمان بندی، این پرونده اکنون باید تمام شده بود و حکم را هم می‌دادند، اما از سوی طرف مقابل ما در پرونده اتفاقاتی افتاد که کار را طولانی کرد، بنابراین هنوز پرونده کرسنت زنده است به همین دلیل مایل نیستم درباره آن حرف بزنم، هرچند حرف‌های جالب و شنیدنی هم در این مورد دارم، اما بیان آن‌ها را به مصلحت کشور نمی‌دانم، مگر اینکه به نقطه‌ای برسم که من را ناچار به این کار کنند تا بسیاری از چیز‌ها را بگویم و اگر ناچار بشوم، بسیاری از این اسرار را فاش می‌کنم، اما اگر این اسرار فاش شوند بسیاری از افراد که صدای‌شان بلند است، خوش‌شان نخواهد آمد. حکم اگر صادر شود می‌توان حرف‌های زیادی زد.

وی پیش‌تر در سال ۱۳۹۶ نیز تاکید کرد مصاحبه‌ای درباره کرسنت کرده است که به زودی منتشر می‌شود، اما این اتفاق هیچ گاه رخ نداد.

زنگنه وارد میدان شد

حالا بیژن زنگنه در صفحه شخصی خود خبر مهمی درباره کرسنت داده است. وی گفته است: «قرار شد دوشنبه اول آذر، ساعت ۲۲ در شبکه افق برنامه جهان آرا حاضر شوم و درباره پرونده کرسنت توضیح دهم. از رییس محترم سازمان صدا و سیما می‌خواهم در اولین فرصت شرایط حضورم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ را نیز فراهم کنند تا نسبت به اتهامات مطرح شده در این برنامه هم روشنگری کنم.»

اشاره وی به حضور سه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری در روز ۲۵ آبان است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نصراالله پژمانفر نائب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ابهاماتی را نسبت به زنگنه در خصوص قرارداد کرسنت وارد دانستند.

نکته مهم اینجاست که ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه نیز در ۲۵ آبان در نشست خبری درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت گفت: در جریان انعقاد قرارداد کرسنت سواستفاده‌هایی صورت گرفته و محتوای قرارداد به نفع کشور ما نبوده است. دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات در همان زمان (سال ۸۶) در ارتباط با سوء استفاده‌های صورت گرفته و مفاد قرارداد به دستگاه قضایی گزارشی ارسال کردند و پرونده‌ای در مورد اعضای هیات مدیره شرکت نفت، افرادی که با آن‌ها مرتبط بودند و وزیر وقت نفت تشکیل می‌شود. وی تاکید کرد: حکم این پرونده صادرشده، اما اجرا نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در ارتباط با بخشی از پرونده که مفتوح باقی مانده بود در مورد وزیر وقت و اعضای هیات مدیره و اعضای شرکت مدیره نفت پرونده به دادگاه ارسال شده و در دادگاه مورد رسیدگی است.

به نظر می‎رسد تصمیم زنگنه برای اعلام جزییاتی از این پرونده، ابعاد ان را بیش از پیش روشن سازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین