کد خبر: ۷۳۸۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۶
کرباسچی:

‌حتی حضور یک نماینده خوب مؤثر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کرباسچی گفت: «به نظر می‌رسد مجموعه‌ای برخلاف برنامه نظام که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می‌کند، به دنبال عدم شرکت مردم در انتخابات هستند».

به گزارش آفتاب، غلامحسین کرباسچی در نشست سازمان رأی و دانشجویی ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری،‌ کاندیدای اصلاح‌طلب راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس افزود: «باید در جهت خنثی کردن خواسته‌های جماعتی که ادعا می‌کنند اکثریت آرای مردم را در اختیار دارند تلاش کنیم». 

وی افزود: «به نظر می‌رسد مجموعه‌ای برخلاف برنامه نظام که مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می‌کند، به دنبال عدم شرکت مردم در انتخابات هستند. البته منظور من افراد بیرون از مرزها نیست بلکه عده‌ای از تحلیلگران احساساتی در داخل کشور این گزینه را مطرح می‌کنند». 

شهردار سابق تهران با بیان این که «هر شخص یک حوزه تأثیرگذاری دارد» گفت: «هنگامی که فردی حذف می‌شود، شرکت‌کنندگان در انتخابات نیز محدود می‌شوند». 

کرباسچی در ادامه افزود: «هرگاه شرکت مردم در انتخابات بیش از 50 درصد باشد، گرایش غالب انتخاب شوندگان با آن چه در مجلس هفتم است، فرق می‌کند و عده‌ای تلاش می‌کنند که این وضعیت حفظ شود». 

وی با اشاره به نحوه شمارش آرا و نحوه اعلام نتایج گفت: «وقتی القا می‌کنند رأی مردم تأثیرپذیر نیست، خود به خود اراده به شرکت در انتخابات تضعیف می‌شود ولی در مقابل ما باید تلاش کنیم که مردم به شرکت در انتخابات تشویق شوند». 

کرباسچی با بیان این که «نزدیک به 100 سال است که به دنبال دموکراسی هستیم» گفت: «100 سال است که کشور ما مطبوعات و رسانه به معنای Media دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که فصل مشترک حرف همه مطبوعات در هر مقطع یک کلمه بیشتر نبود و آن آزادی است از سوی دیگر هم مطبوعات نمایش چهره مخفی شده خواسته‌های مردم یک جامعه محسوب می‌شوند». 

وی ادامه داد: ‌«هنگامی که اتومبیل وارد کشور شد، آموزشگاهی جهت تدریس رانندگی نیز تأسیس شد. حال دموکراسی یک پدیده غربی است و باید مثل آموزش رانندگی، آموزش داده شود». 

کرباسچی در ادامه سخنان خود با بیان این که «دموکراسی در اسلام به معنای اقلیت و اکثریت آنطور که در دموکراسی غربی معنا می‌شود، نبوده» گفت: «اگر در مقطعی به هر دلیل، اقلیت شدیم، باید مانند همه جا به عنوان اقلیت حرف بزنیم و به نقاط ضعف اکثریت در مقام اقلیت بپردازیم. البته اگر اکثریت مردم به پای صندوق‌های رأی بیایند، علاقه مردم به اصلاحات نشان می‌دهد، اما باید اخلاق استفاده از دموکراسی را بپذیریم». 

وی افزود: «اگر به هر دلیل رأی نیاوریم، شرکت نکردن یا ناامید شدن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند باید گفت، به هر تعداد که در مجلس نماینده داشته باشیم به همان مقدار حرف می‌زنیم. مدرس یک نفر بود اما در مقابل رضاخان و همه عوامل او چنان نقشی را ایفا کرد که اکنون هم اکثریت و هم اقلیت می‌خواهند یک مدرس باشند». 

کرباسچی تصریح کرد:« نباید ناامید بود، ‌حتی حضور یک نماینده خوب مؤثر است و همان یک نماینده در شعاع وجودی خود، می‌تواند مطالبات مردم را به گونه‌ای صحیح منعکس کند». 

وی با اشاره به انتخابات اخیر ایتالیا توضیح داد:« آقای برلوسکونی مدعی بود که اولین کار من بهبود زندگی مردم است و می‌خواهم زباله‌های شهرها را جمع کنم». 

شهردار سابق تهران با اشاره به ردصلاحیت‌ گسترده اصلاح‌طلبان گفت: «برای تاریخ یک کشور زشت است که شخصیت‌های با سابقه، جانباز و خانواده شهید ردصلاحیت شوند، تاریخ نوشته خواهد شد حتی اگر دفترهایی جهت نوشتن تاریخ تأسیس شود ولی باز هم تاریخ حقیقی نوشته می‌شود». 

وی ادامه داد: ‌«ما در به وجود آمدن شرایط سخت و جلوگیری از آن موثر هستیم، اگر رأی آوردیم در مقام اکثریت نباید به اقلیت اجحاف کنیم و اگر اقلیت بودیم نباید ناامید شویم. این روش برای برآورده کردن حقوق جامعه مؤثر است». 

کرباسچی افزود: «ما قصد داریم اقلیت مقتدری را شکل دهیم و غیر از این راه دیگری وجود ندارد، قهر کردن و عدم شرکت در انتخابات شرایط را تشدید می‌کند. حضور شخصیت‌های مؤثر و تأثیرگذار مانند آقای جهانگیری و سایر اصلاح‌طلبان، می‌تواند برای مجلس بسیار مفید باشد. ما باید به اردوگاه رقیب نیز نقب بزنیم، اگر کسانی در جناح رقیب حرف‌های ما را می‌زنند، نباید گروه‌گرایی و جناح‌گرایی داشته باشیم، زیرا آنان مشکلات را فهمیده‌اند و ما باید آنها را بپذیریم». 

کرباسچی با اشاره به حضور تعداد زیادی از مستقل‌ها در مجلس هشتم گفت: «مستقل‌ها افرادی هستند که با فشار دولت و حاکمیت استقلال خود را حفظ کرده‌اند و آنان نیز روش اصلاحی را بهتر می‌دانند، نباید اصلاح‌طلبی را منحصر به احزاب اصلاح‌طلب کنیم». 

وی در پایان سخنانش گفت: «هنگامی که جهانگیری به عنوان یک شخصیت ملی وارد انتخابات شده، ‌باید به او کمک کرد، زیرا از لحاظ راحت‌طلبی می‌توانست به میدان نیاید. از سوی دیگر باید افراد مستقل و معتدل را کنار خود آوریم زیرا آنان می‌توانند در لیست‌های مهم نقش اساسی ایفا کنند». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین