کد خبر: ۷۳۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۹
بررسی طرح امنیت اجتماعی (1)

فضای ریاکارانه نتیجه طرحهای امنیت اجتماعی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک جامعه شناس معتقد است نداشتن تعریف و مفهوم  مشخصی از طرح امنیت اجتماعی از اصلی‌ترین مشکلات این طرح است.

دکتر رحمتی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه به خبرنگار اجتماعی آفتاب گفت: «اگر به دنبال ایجاد امنیت هستیم باید  نگرش طرح را عوض کنیم و به دنبال ریشه‌یابی مسائل و کارهای کاربردی باشیم».

وی افزود: «بحث امنیت اجتماعی از مشکلاتی است که جامعه امروز ما را درگیر کرده‌است. نداشتن تعریف و مفهوم مشخصی از طرح امنیت اجتماعی از اصلی‌ترین مشکلات این طرح است».

این استاد دانشگاه در این رابطه توضیح داد: «این عبارت (طرح امنیت اجتماعی) به‌صورت کلی مفهومی را در ذهن متبادر می‌کند؛ ولی وقتی ما با مصادیق عملی طرح روبرو می‌شویم این مطلب به ذهن می‌رسد که این طرح تابع سلایق و علایق شخصی و فردی است. در دوره‌های مختلف این مسئله دستاویزی شده است برای ایجاد موجهای روانی و ایجاد اختلاف در گروه‌های مختلف».
 
دکتر رحمتی گفت: «این طرح از سالهای قبل به عنوان یک مقوله اجتماعی مطرح شده‌‌است ولی به دلیل مشخص نبودن برنامه‌ها و چارچوب آن، هدف طرح مشخص نبوده و آنچه به نظر می‌آید تغییرات ظاهری و روساختی بوده‌است». 

وی در ادامه گفت: «اگر به دنبال ایجاد امنیت هستیم باید این نگرش عوض شود و به دنبال ریشه‌یابی مسائل و کارهای کاربردی باشیم. اگر راهبردی نگاه کنیم تغییر ظواهر در درازمدت هیچگاه ما را به اهداف در مقوله اخلاق و امنیت نمی‌رساند».

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «این مسئله هم از بخش دینی و تاریخی و هم از بخش عملی قابل بررسی است. در مذهب هیچ‌گاه بر اساس زور عمل خاصی اجبار نشده‌است این در حالی است که در طرح امنییت اجتماعی این مسئله به احکام مذهبی ارتباط پیدا می‌کند».
 
وی افزود: «تجربه‌های تاریخی هم شکست این مسئله را نشان می‌دهد؛ رضاخان در فاصله نه چندان دور دست به زور برای کشف حجاب برای ارتقای تمدن ایرانی داشت و ما سعی در ارتقای امنیت اجتماعی».
 
دکتر رحمتی در پایان اظهار داشت: «تصور من این است که این طرح در نهایت موفقیتش ایجاد فضای ریاکارانه اجتماعی می‌کند و در پس آن فسادهای دیگری هم در پی این فضای ریاکارانه ایجاد می‌شود زیرا زمانی‌ که ظاهر اشخاص متناسب عقاید آنها باشد تکلیف جامعه با این افراد مشخص است؛ ولی با ترویج ریا اعمال مردم در خفا صورت خواهد گرفت و بر خلاف عنوان طرح، نا امنی فضا را خواهد گرفت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین