کد خبر: ۷۳۹۰۹۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
یک متخصص مغز و اعصاب:

سکته مغزی دومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است

یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری، گفت: پیش‌بینی می‌شود در دنیا از هر چهار تا پنج انسان یک نفر سکته مغزی را تجربه کند، به همین دلیل شناخت عوامل زمینه‌ساز سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سکته مغزی دومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

مجید جعفری درخصوص زنگ خطر بروز سکته مغزی، اظهار کرد: سکته‌های مغزی یکی از دلایل مهم ناتوانی و مرگ و میر در تمامی دنیا به شمار می‌آید و جزو چهار عامل مرگ افراد در جهان محسوب می‌شود، در ایران نیز سکته مغزی دومین علت مرگ و میر است.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری افزود: سکته‌های مغزی دو نوع است، نوع اول که در اثر گرفتگی رگ رخ می‌دهند و نوع دوم نیز که به سکته‌های مغزی خونریزی دهنده شناخته می‌شوند و با پاره شدن یک رگ در مغز فرد همراه هستند و احتمال دارد فرد را با عوارضی مانند ضعف یک‌طرفه، مشکل در تکلم و... درگیر کند، بنابراین سکته مغزی دارای برخی عوارض بوده که مهم‌ترین عوارض آن ضعف یک‌طرفه بدن، اختلالات تکلم، غیرقرینه شدن صورت و اختلالات تعادلی است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در دنیا از هر چهار تا پنج انسان یک نفر سکته مغزی را تجربه کند، به همین دلیل شناخت عوامل زمینه‌ساز سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است، عموما فشارخون، دیابت، مشکلات قلبی، چربی خون بالا و عوامل زمینه‌ساز فامیلی از مهم‌ترین مواردی هستند که زنگ خطر بروز سکته مغزی محسوب می‌شوند، همچنین یکی از عوامل زمینه‌ساز مهم در سکته مغزی سن افراد است، زیرا حدود دو سوم موارد سکته مغزی در افراد بالای ۶۵ سال مشاهده می‌شود.

جعفری عنوان کرد: بروز سکته مغزی در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است، اما با کنترل فاکتورهای سکته مغزی مانند قندخون، فشار خون و سایر موارد ذکر شده می‌توان میزان خطر بروز سکته مغزی را به‌صورت چشم‌گیری کاهش داد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: موضوع زمان در درمان سکته مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است و سه تا چهار نیم ساعت اول پس از سکته مغزی زمان حیاتی برای نجات جان بیمار محسوب می‌شود و باید در این زمان بیمار به دریافت خدمات پزشکی دسترسی پیدا کند، در صورتیکه کاندید دریافت داروی لیز لخته است این دارو را دریافت کند.

وی یادآور شد: سایر درمان‌های سکته مغزی فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و... هستند، البته نکته مهم این موضوع است که در ساعات اولیه بروز سکته مغزی با استفاده از درمان‌های مناسب از میزان نقصی که احتمال دارد برای بیمار ایجاد شود کاسته شود، بنابراین در صورتیکه بتوان در سکته مغزی در ساعات اولیه درمان مناسب برای بیمار انجام شود از هزینه‌های ثانویه در خصوص فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و... جلوگیری می‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: عواملی مانند استرس و افسردگی از فاکتورهای خطر سکته مغزی محسوب نمی‌شوند، اما رژیم غذایی پرچرب و کم تحرکی عواملی هستند که می‌توانند زمینه‌ساز سکته مغزی باشند، همچنین فشارهای عصبی زمینه‌ساز فشارخون بالا هستند که فشارخون نیز از عوامل ایجاد سکته مغزی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین