کد خبر: ۷۳۹۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱

آنتی بیوتیک‌ها درمان کننده کرونا نیستند

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هشدار خود را نسبت به مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها بدون نیاز به تجویز پزشک یا بدون نسخه تکرار کردند.
آنتی بیوتیک‌ها درمان کننده کرونا نیستند
آفتاب‌‌نیوز :

حنان بلخی دستیار مدیر سازمان جهانی بهداشت برای مقاومت آنتی بیوتیکی، دلیل نگرانی در مورد استفاده ازآنتی بیوتیک ها برای درمان بیماران کرونا را تشریح کرد.

به گزارش العربیه، بلخی با بیان اینکه آنتی بیوتیک‌ها دارو‌هایی هستند که در درمان عفونت‌های باکتریایی مفید هستند نه عفونت‌های ویروسی، یادآوری کرد: بیماری کووید-۱۹ عفونت با ویروس SARS-Cove-۲ است، یعنی یک عفونت ویروسی که می‌تواند باعث بیماری خفیف شود.

او افزود که برخی موارد شدید باید در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان ها بستری شوند، اما مشکل اینجاست که با تعداد زیاد بیماران کوویدی، استفاده از آنتی بیوتیک ها توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی بیش از پیش افزایش می یابد؛ بنابراین در مواقعی که نیازی به آنتی بیوتیک ها نیست، استفاده بیش از حد وجود دارد.

عفونت فوق العاده با باکتری

این پزشک گفت: نکته اصلی این است که آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌ها را درمان می‌کنند نه ویروس ها، بیماری کرونا، بیماری ناشی از ویروس SARS-Cove-۲ است، بنابراین در واقع هیچ توصیه‌ای برای درمان آنتی بیوتیک‌ها برای کووید ۱۹ به عنوان یک پاتوژن یا بیماری، وجود ندارد؛ اما سناریو‌هایی وجود دارد که در آن‌ها آنتی بیوتیک‌ها در طول درمان COVID-۱۹ تجویز می‌شود. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بیماران در بیمارستان بستری می‌شوند و شروع به تجربه عوارض بیشتر بیماری خود می‌کنند.

بنابراین، توصیه‌های WHO زمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را در زمینه بیماران مبتلا به SARS-CoV-2 که معمولاً در موارد متوسط تا شدید این بیماری طبقه‌بندی می‌شوند، مشخص می‌کند.

بلخی در مورد پدیده شایعی که عواقب بسیار خطرناکی را در پی دارد هشدار داد که برخی افراد بدون نسخه آنتی بیوتیک مصرف می کنند یا ممکن است نسخه آنتی بیوتیک ها را به طور دقیق تکمیل نکنند همچنین محتمل است آنتی بیوتیک هایی را که برای شخص دیگری تجویز شده است، مصرف کنند.

دوران «پس از آنتی بیوتیک»

این پزشک توضیح داد که در وهله اول فرد باید آنتی بیوتیکی که توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی تجویز می شود، مصرف کند تا از تشخیص صحیح بیماری اطمینان حاصل کرده و دوزهای آن با مدت زمان مناسب تعیین شود.

او افزود: مشکل دوم این است که با دریافت آنتی‌بیوتیک‌ها، چه با نسخه و چه بدون نسخه و استفاده از آنها به دلایل غیرمنطقی، در واقع اجازه می‌دهند تا انواع باکتری‌ها در بدنشان مقاوم‌تر شوند و توضیح می‌دهد که جهان در شرایط کنونی، در دورانی که «دوران پس از آنتی‌بیوتیک» نامیده می‌شود،در برخی موارد، رایج‌ترین و قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها دیگر به اندازه کافی مؤثر نیستند و این نوع رفتار همچنان به افزایش مقاومت در بین باکتری‌ها ادامه می‌دهد.

او نتیجه گرفت که نیاز واقعی به آموزش جوامع و افراد در مورد نحوه استفاده صحیح از آنتی بیوتیک وجود دارد که باید با نسخه تجویز و جدی گرفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین