کد خبر: ۷۳۹۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳

"برجام" اقتصاد ایران را نجات می‌دهد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی است معتقد است، احیای برجام تا 70 درصد مشکلات اقتصادی ایران را مرتفع می‌کند و حدود 30 درصد مشکلات مربوط به مسائل مدیریتی داخل کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی حیات‌نیا با تاکید بر لزم احیای برجام به عنوان یک موضوع استراتژیک برای اقتصاد ایران، عنوان کرد: چنانچه سران کشورها در زمینه برجام دوباره به توافق برسند، نتایج اقتصادی بسیار مثبتی برای کشور خواهد داشت.

وی افزایش درآمد دولت، افزایش فروش نفت، ورود ارز به کشور و تقویت تجارت ایران با جهان را از پیامدهای مثبت احیای برجام دانست و تاکید کرد: به علاوه با احیای برجام زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور فراهم می‌شود که خود عاملی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال است.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، این مزایا در صورتی عاید کشورمان خواهد شد که ایران بتواند امتیازات لازم را از کشورهای طرف برجام کسب کند.

وی با بیان اینکه نباید توقع داشت حتی در صورت احیای برجام تمام مشکلات اقتصادی ایران حل شود، خاطرنشان کرد: اگرچه سهم برجام از چالش‌های اقتصادی که اکنون با آن مواجهیم زیاد و نزدیک به 70 درصد است، اما مابقی چالش‌ها به مسائل داخلی کشور مرتبط است.

حیات‌نیا با بیان اینکه برای بهبود وضعیت اقتصاد ایران، برجام و مسائل داخلی باید در کنار یکدیگر دیده شود، افزود: اگر مدیریت درست منابع و امکانات را در داخل کشور نداشته باشیم فرصت‌های پیش آمده از برجام نیز از دست خواهد رفت و نمی‌توانیم از آنها به خوبی استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اگر مسائل داخلی کشور اصلاح نشود بخش قابل توجهی از منابع حاصل از برجام اتلاف خواهد شد و مشکلات اقتصادی پابرجا می‌ماند.

وی از سهم حدود 30 درصدی مسائل مدیریتی داخل کشور در مشکلات اقتصادی کنونی هم یاد کرد و افزود: زمانی که تحریم‌های بین‌المللی وجود نداشت باز هم در کشور مشکلات اقتصادی را داشتیم که این امر نشان می‌دهد همه تقصیرها بر گردن برجام نیست، اما اکنون هم‌راستایی مسائل داخلی و تحریم ها، مشکلات اقتصادی را به مرز بحران رسانده و اگر می‌خواهیم از این شرایط فاصله بگیریم باید هر دو مورد را در کنار هم ببینیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین