کد خبر: ۷۳۹۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی خبر داد

افزایش تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱

 معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این که محدودیت‌های سفر طی دو سال گذشته موجب تقاضای انباشته سفر شده است، گفت: این تقاضا، تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱ را افزایش داده است.
افزایش تمایل به زیارت در نوروز ۱۴۰۱
آفتاب‌‌نیوز :

علی‌اصغر شالبافیان اظهار کرد: اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر را در خراسان رضوی آغاز کردیم، چرا که علاوه بر بحث معنویت به دلیل حضور بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و شوق زائران برای حضور در این جایگاه این استان الگویی برای تمام کشور خواهد بود و موارد گفته شده لزوم برنامه‌ریزی دقیق در حوزه سفر را مضاعف می‌کند.

وی ادامه داد: با شیوع پاندمی کرونا اگر چه ستاد خدمات سفر در کشور تعطیل نشده بود، اما به واسطه کاهش حجم کار، فعالیت آن نیز کمتر شده بود و اکنون در شرایطی قرار خواهیم گرفت که سفرها از زمان قبل کرونا بیشتر خواهد شد که این مسئله به هماهنگی بیشتری نیاز دارد.

رئیس ستاد خدمات سفر کشور خاطرنشان کرد: بخش گردشگری از منظر اقتصادی و زیرساختی از جمله نیروی انسانی به شدت آسیب دیده است و ارائه تمهیدات زیرساختی به تلاشی مضاعف نیاز دارد.

شالبافیان تاکید کرد: تمهیداتی که باید اندیشیده شود فقط مربوط به حوزه زائران داخلی نیست، زیرا پس از ۲۰ ماه بسته بودن مرزها، از سرگیری صدور روادید، تقاضای زیادی را ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: با توجه به هم‌زمانی مناسبت‌های ماه رجب، شعبان و عید نوروز تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: براساس گزارش‌های دریافتی از برخی نمایندگی‌های ایران در کشورهای پاکستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس اسقبال خوبی را از سفر به ایران در پیش داریم.

شالبافیان بر ضرورت فعالیت دائمی و در طول سال ستاد اجرایی خدمات سفر تاکید کرد و گفت: از آنجایی که پیش‌بینی‌ می‌شود ورود زائران به مشهد حداقل تا پایان شهریور ماه روند افزایشی داشته باشد باید برنامه‌ریزی‌ها با این نگاه انجام گیرد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی یک الگو برای کشور است، افزود: طرح مبدا تا مبدا را به عنوان الگو به استان‌های دیگر نیز ارائه خواهیم کرد و در این بین خراسان رضوی نقش محوری خواهد داشت.

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر کشور با بیان‌ این‌که دستگاه‌های دولتی با برخی محدودیت‌ها مواجه‌اند، اظهار کرد: همچنین باید استفاده از ظرفیت داوطلبان و نهادهای مردمی در دستور کار قرار گیرد و با توجه به این که بحث خدمت به زائران در استان خراسان رضوی مطرح است، امکان بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها بیشتر خواهد بود.

شالبافیان تاکید کرد: استاندار خراسان رضوی با استانداری‌هایی که در مسیر تشرف زائران قرار دارند، برای خدمات‌رسانی به زائران هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. البته نباید از شهرستان‌های استان نیز غفلت شود و فرمانداری‌ها نیز باید فعال شوند و از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

وظیفه ستاد اجرایی خدمات سفر تسهیل زیارت است

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی وظیفه ستاد اجرایی خدمات سفر را تسهیل زیارت عنوان کرد و گفت: با ادامه فعالیت‌های خوب گذشته این ستاد، باید سازماندهی ادامه پیدا کند و با نگاه مسئله محور به گونه‌ای اقدام شود که سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و انقلابی در جریان خدمت‌گذاری زائر قرار گیرد.

وی ادامه داد: فرآیند خطی و نمودار خدمت به زائران از مبدا تا مبدا را تکمیل کنیم تا مکان، نحوه خدمت‌رسانی و ارتباط با زائران مشخص باشد.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، گنابادی‌نژاد در خصوص اینکه حضور زائران در نوروز با دو سال گذشته متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های سفر طی دو سال گذشته، احتمال استقبال گسترده مردم در نوروز ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود و مشهد به نقطه‌ای کانونی برای سفر و زیارت تبدیل خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین