کد خبر: ۷۳۹۹۱۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

تصاویر| نگاهی به مسجد جامع سمنان

مسجد امام سمنان یکی از مساجد ۴ ایوانی ایران محسوب می‌شود که یادگاری است از دوران پادشاهی فتحعلی شاه قاجار که با شبستانی وسیع در مرکز شهر بنا شده است. این مسجد با نام‌های مسجد سلطانی یا مسجد شاه هم شناخته می‌شود و یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در سمنان است
تصاویر| نگاهی به مسجد جامع سمنان
آفتاب‌‌نیوز :

مسجد ، نمادی استوار از تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است. در این میان، دوران صدر اسلام، درخشان‌ترین دوره در طول حیات مساجد است؛ چرا که در آن زمان، مسجد نه صرفاً محل عبادت، که محل فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، قضایی و نظامی به شمار می‌آمد. مسجد امام سمنان یکی از مساجد ۴ ایوانی ایران محسوب می‌شود که یادگاری از دوران پادشاهی فتحعلی ‏شاه قاجار در سمنان است.

این مسجد با نام‌های مسجد سلطانی و یا مسجد شاه هم شناخته می‌شود و یکی ‏از زیباترین جا‌های دیدنی سمنان است. کتیبه‌هایی از آیات قرآنی و یا سال ساخت مسجد ‏سلطانی بر بالای ایوان‌ها به چشم می‌خورد که بر زیبایی مسجد می‌افزایند و چشمان هر بیننده‌ای را در ‏نگاه اول به خود جذب می‌کنند. معماری مسجد به گونه‌ای است که در گذر زمان در اثر حوادث طبیعی آسیبی به آن وارد نشده است.

به گفته کارشناسان معماری، طاق‌های ایرانی که در مسجد امام به کار رفته به‌عنوان یکی از پوشش‌های مستحکم دنیا شناخته می‌شوند. مسجد امام نمونه‌ای منحصر به فرد از هنر‌های اصیل ایرانی است. مسجد امام (مسجد سلطانی) سمنان در سال ۱۳۱۵ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۲۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین