کد خبر: ۷۴۰۰۴۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸

امیدی تازه برای پایان کرونا

متخصصان آمریکایی می‌گویند با کشف دارو‌های خوراکی برای درمان کووید ۱۹ می‌توان به پایان همه گیری امیدوار بود.
امیدی تازه برای پایان کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

استفاده از واکسن، یکی از راهکار‌های موثر برای مقابله با همه گیری کرونا تلقی می‌شود اما دانشمندان همزمان در حال انجام تحقیقات برای یافتن دارو‌های خوراکی برای درمان افراد مبتلا به کووید ۱۹ هستند.

به گزارش ویرد، در گام نخست، دانشمندان به سراغ داروی ضدمالاریا هیدروکسی کلوروکوئین و سپس داروی ضدانگل ایورمکتین رفتند. شواهد نشان داد این دو دارو تاثیرگذاری زیادی برای درمان کرونا ندارند. با این حال آنها همچنان به تحقیقات خود برای یافتن داروی خوراکی برای درمان بیماران ادامه دادند.

شرکت داروسازی مِرک با همکاری شرکت فناوری ریج بک در اوایل ماه اکتبر اعلام کردند داروی مولنوپیراویر که یک داروی ضد ویروس است و از کشف آن یک دهه می‌گذرد، می‌تواند به طور موثری باعث کاهش خطر بستری شدن و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود.

گرچه در ابتدا این شرکت از تاثیرگذاری ۵۰ درصدی این دارو در کاهش مرگ و میر خبر داده بود اما تحقیقات تکمیلی نشان داد مولنوپیراویر تنها ۳۰ درصد می‌تواند از تشدید کرونا و مرگ و میر ناشی از آن بکاهد.

از سوی دیگر شرکت فایزر که پیشتر موفق به ساخت واکسن کرونا براساس دانش mRNA شده بود، اوایل ماه نوامبر از داروی خوراکی خود رونمایی کرد که می‌تواند نزدیک به ۹۰ درصد از بستری شدن بیمار جلوگیری کرده و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد.

متخصصان می‌گویند کشف قرص خوراکی کووید ۱۹، تیرِ آخر بر پیکره ویروس کرونا محسوب می‌شود. در حقیقت میزان تولید واکسن کرونا به دلیل محدودیت‌ها در تولید mRNA به سختی پیش می‌رود و همچنین نیازمند امکاناتی برای زیر صفر نگهداشتن واکسن است.

از سویی، آنتی بادی‌های مونوکلونال تنها در اوایل ابتلا به کرونا می‌تواند موثر باشد و برای تزریق دارو‌های ضدویروسی مانند رمدسیور فرد باید به بیمارستان مراجعه کند. این در حالی است که قرص خوراکی کرونا بدون نیازمندی به مراجعه به بیمارستان می‌تواند با سهولت بیشتری از سوی بیماران مصرف شود.

دانشمندان امیدوارند با رونمایی از قرص‌های خوراکی کرونا بتوان هر چه زودتر به همه گیری کووید ۱۹ پایان بخشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین