کد خبر: ۷۴۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۹
در کنفرانس خبری اصلاح‌طلبان ایراد شد:

دولت ومجلس مسوول گرانی ها هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کنفرانس خبری کاندیداهای اصلاح‌طلبان در حوزه تهران با حضور محمد اشرفی‌اصفهانی، اسحاق جهانگیری، علیرضا محجوب، محمد قمی و سهیلا جلودارزاده ظهر امروز در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان برگزار شد. 

جهانگیری در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب مبنی بر تاثیر قطعنامه‌های شورای امنیت بر اقتصاد ایران اظهار کرد: «باید میزان تاثیر این قطعنامه‌ها را دولت وفعالان اقتصادی اعلام کنند اما بر اساس سند چشم‌انداز برای تعامل موثر و مفید با جهان خارج باید چند  کار انجام می‌شد:
1- جذب منابع خارجی. 2- جذب سرمایه‌گذاری مستقیم. 3- دسترسی به بازارهای بین‌المللی. 4- گرفتن تکنولوژی صنعتی».
 
وی ادامه داد: «هر چه این قطعنامه‌ها این 4 امکان را بیشتر محدود کنند، میزان خسارات وارده به کشور ما بیشتر خواهد شد».

جهانگیری اضافه کرد: «دولت باید قطعنامه را از این 4 منظور مورد بررسی قرار دهد و تبلیغاتی هم که در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام می‌شود را باید مورد سوال قرار داد که چقدر از این یادداشت تفاهم‌ها و اظهارات برای سرمایه‌گذاری به مرحله اجرا و باز کردن LC در بانک‌های بین‌المللی رسیده است».

در این نشست خبری حجة‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی در مورد تاثیر مجلس گفت: «وقتی ما می‌بینیم که اوضاع کابینه‌ای آنچنان نابسامان است، این را باید از دید مجلس بررسی کرد که چرا با دقت وزرای این کابینه را بررسی نکرده‌اند و این همه مساله و ناهنجاری در جامعه رخ داده است».

سپس خانم سهیلا جلودارزاده در این نشست خبری درباره برنامه‌های اصلاح‌طلبان گفت: «عمده برنامه‌های ما حول محور کار و تولیدات که الزامات سند چشم‌انداز 20 ساله هستند، مدنظر قرار داده و امیدواریم در این مجلس الزامات قانونی را به تصویب برسانیم».

وی اضافه کرد: «در کشور ما باید آسیب‌پذیری اقتصاد از سیاست به حداقل خودش برسد، امروز در جامعه ما فاصله بین فقیر و غنی خیلی زیاد شده است والبته میزان هزینه‌های روزمره برای مردم فقیر هم کمرشکن شده است».

وی سپس به گفته‌ای از حضرت امام (ره) استناد کرد و گفت: «هدف ما از حضور در همه عرصه‌های مبارزه‌ای و سیاسی اعتلای معنویت در جامعه، رفاه و خط انبیاست که به اعتلای نظام اسلامی منجر خواهد شد».

محمد قمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد انتخابات اصلاح‌طلبان برای هیات رئیسه مجلس،گفت: «یک گزینش کلی برای این نوع مسئولیت‌ها داریم و آن این است که ما باید افرادی را انتخاب کنیم که خود را برای نظام فدا کنند نه اینکه آن‌ها نظام را فدای خودشان کنند».

وی اضافه کرد: «ما خودمان برای هیات رئیسه مجلس کاندیدا داریم از جمله آقای انصاری و اشرفی‌اصفهانی که سوابق آن‌ها از آقای حداد عادل ولاریجانی بسیار بیشتر است و ما به وکیل‌الدوله ای مثل آقای حداد عادل که بیشتر از مواضع دولت حمایت کرده اند، رای نخواهیم داد. ماباید به کسانی رای بدهیم که در خط امام و از خانواده معظم شهدا هستند».

وی ادامه داد: «من که کوچک‌ترین این برادران در لیست اصلاح‌طلبان هستم برادر 4 شهید و فرزند شهید هستم و آقای اشرفی‌‌اصفهانی هم فرزند شهید محراب هستند و به لحاظ علمی نیز دوستان ما بسیار متخصص و باتجربه هستند».

محمد قمی نماینده 5 دوره مجلس شورای اسلامی از پاکدشت گفت:‌«ما عدالت را به صورت شعاری قبول نداریم بلکه شعار باید توام با شعور باشد. واقعاً متاسفم در کشوری که قیمت نفت سیر افسانه‌ای می‌پیماید و با وجود این همه سرمایه و دارایی کشور ما دارای این همه فقیر هستیم و این نشانه سوء‌مدیریت‌هایی است که در کشور وجود دارد».

وی ادامه داد: «نباید ما برای مردمی که جنگ را اداره کردند و با آن همه فداکاری و خون‌های شهدا و زمینه‌های حضور مردم در سایر عرصه‌ها، فقر را توزیع کنیم، بلکه این مردم شایسته فقرنیستند وطبق نظر فقهی و سیاسی امام (ره) باید فقرزدایی کنیم و با این همه درآمد نفتی این کار میسر است».

وی ادامه داد: «رفاه مردم از طریق مبارزات پارلمانی میسر است و ایجاد تحول اقتصادی و کنترل گرانی و دلخوشی مردم را به این نحوه می‌شود انجام داد».

علیرضا محجوب در این کنفرانس خبری درباره مشکلات کارگران و تاثیر سیاست‌های دولت بر آن گفت: «امروز نیروی کار در ناامنی شغلی و ناامنی اقتصادی است و واقعاً نیروی کارگر قدرت دفاع از خودش و تشکلش را ندارد و بحث استقلال تشکل‌ها نیز باید برای ایفای حقوق کارگران دنبال شود».

محجوب بخشی از این بیکاری اخیر و تورم و گرانی را ناشی از سیاست‌های تورم‌زا و واردات بی‌رویه در اثر فروش نفت عنوان کرد.

وی در بخشی از سخنانش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تاثیر سیاست‌های بنگاه‌های زودبازده بر اشتغال کشور گفت: «معتقدم که منابع زیادی در این مورد صرف شد ولی در عوض نتیجه بسیار کمی حاصل شده است، بهتر بود که دولت به جای صرف این همه مبالغ برای شغل‌هایی که 12 برابر گرانتر از گذشته هزینه برداشته‌اند، به ایجاد شغل‌های پایدار روی می‌آورد و مثلاً یک صنعت خاصی مثل صنعت نساجی را هدف قرار می‌داد تاهم کارگران مشغول به کار شوند و هم اینکه در بخش تجارت و سد کشور از آن بهره می‌برد».

سهیلا جلودارزاده در پاسخ به پرسشی در مورد پیش‌بینی حضور مردم در مرحله دوم انتخابات گفت: «نظرسنجی‌های اخیرنشان می‌دهد که اقبال مردم به سمت اصلاح‌طلبان بیشتر شده است و مردم متوجه شده‌اند که با قهر کردن از صندوق‌های رای مشکل حل نخواهد شد و تصمیم گرفته‌اند از حق تعیین سرنوشت خویش استفاده کنند».

اسحاق جهانگیری نیز در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در مورد علل تورم و گرانی در کشور گفت: «اتخاذ برخی سیاست‌های دولت و مجلس موجب تورم در اقتصاد ایران شده است».

وی با اشاره به کارهای مثبتی که در دوران گذشته انجام گرفته است، ادامه داد: «با بودجه انبساطی دولت حجم بالایی از نقدینگی وارد فضای اقتصادی کشور شد و موجب تورم گردید که ما معتقدیم با توجه به نحوه بررسی آن در دولت وسبد کالاهای بانک مرکزی، این نرخ بالاتر از 20 درصد است».

وزیر سابق صنایع در دولت خاتمی گفت: «دولتیان مدتی گفتند که این مخالفین دولت هستند که سنگ‌اندازی می‌کنند و بعد مجلس را متهم کردند و حالا هم که علت گرانی‌ها را به عواملی در دولت منتسب کرده‌اند و به جای این فرافکنی‌ها و انحراف از موضوع اصلی، دولت بهتر است به سیاست انضباط مالی در حد قانون برنامه چهارم برگردد تا تورم کاهش یابد».

جهانگیری ادامه داد: «برای ساماندهی اقتصاد و جلوگیری از تورم دولت باید چند کار انجام دهد: 1- از واردات جلوگیری کند چون تولید داخلی در معرض خطر است. 2- دولت دخالت خود را در اقتصاد به حداقل برساند و از تعرفه‌بازی و ... پرهیز کند 3- امنیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری را تضمین کند تا نرخ تورم کاهش پیدا کند».

حجة‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت بوش از اصلاح‌طلبان و واکنش اصولگرایان به اظهارات بوش و بهره‌برداری انتخاباتی آنها از آن، گفت: «آقایان وقتی چیزی برای گفتن ندارند، به این شگردهای خاص متوسل می‌شوند و مطمئن باشید که هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی در ایران هیچ رابطه‌ای با آمریکا ندارند و اینها همه ادعاهای واهی و پوچی است که ایراد می‌شود و برعکس ما در شهر خود را آمریکا می‌دانیم و ما که تربیت شده راه امام (ره) و مکتب اسلام وقرآن هستیم با آمریکا و بوش هرگز کنار نخواهیم آمد».

سهیلا جلودارزاده در پاسخ به پرسشی مبنی برعملکرد مجلس هفتم در حوزه زنان وجوانان ،گفت: «دولت طرح آسان‌سازی ازدواج جوانان را به بایگانی  سپرده است و با ایجاد صندوق مهر امام رضا(ع) زمینه‌های اجرایی این طرح را از بین برد وعلت مخالفت افرادی مثل عماد افروغ با سیاست‌های فرهنگی دولت نیز همین بود چرا که زحمات سه ساله آنها بر باد رفت».


جهانگیری در مورد تعامل با فراکسیون‌های دیگر مجلس در زمان تشکیل آن گفت: «ما هر وقت به مجلس راه یافتیم در مورد مسائلی چون انتخاب هیات رئیسه بحث می‌کنیم و تعامل با فراکسیون‌های دیگر را جدی می‌گیریم و اگر دوستان اصولگرا می‌گویند که 70 درصد مجلس را در دست دارند، برای تاثیرگذاری در مجلس هشتم، روش‌های دیگری را امتحان می‌کنیم». 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین