کد خبر: ۷۴۰۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره امیکرون

ابتلا به سویه امیکرون در برخی کشور‌های اروپایی مانند بریتانیا، هلند و بلژیک نیز گزارش شده است.
هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره امیکرون
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که سویه امیکرون می‌تواند افزایش بالای ابتلا در جهان به بیماری کرونا را به همراه داشته باشد.

این سازمان بین‌المللی روز دوشنبه اعلام کرد که ابتلا به این سویه می‌تواند در برخی مناطق تبعات بسیار بدی به بار بیاورد.

دکتر تدروس گبرییسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی یک بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست به کشور‌های فقیرتر برای دسترسی به واکسن کمک کنند.

او هشدار داد: "کار کوید ۱۹ هنوز با ما تمام نشده است. "

سازمان بهداشت جهانی، امیکرون را به عنوان "سویه نگران‌کننده" طبقه‌بندی کرده است.

پس از آنکه این سویه اولین بار ماه جاری در آفریقای جنوبی شناسایی شد، متخصصان پیش‌بینی کردند که به دلیل جهش‌های متعدد آن، انتقال آن بسیار سریع‌تر از نسخه‌های قبلی باشد.

همچنین این نگرانی نیز وجود دارد که واکسن‌های فعلی در برابر سویه امیکرون موثر نباشند.

امیکرون، پنجمین سویه‌ای است که از سوی سازمان بهداشت جهانی با حروف الفبای یونانی نامگذاری شده است.

در موارد پیشین، سویه آلفا در بریتانیا، بتا در آفریقای جنوبی، گاما در برزیل و دلتا در هند برای نخستین بار کشف شدند.

روز دوشنبه رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت دانشمندان در سراسر جهان در تلاشند تا با قطعیت متوجه شوند آیا این سویه با گسترش و انتقال بیشتر و خطر بیشتر ابتلای دوباره به ویروس کرونا همراه است و چه واکنشی به واکسن‌های موجود نشان می‌دهد.

به گفته این مقام بین‌المللی وضعیتی اضطراری پیش‌آمده با سویه امیکرون، هشدار دیگری برای آن دسته از ماست که فکر می‌کنیم همه‌گیری کرونا به پایان رسیده است.

آقای تدرییسوس گفته است هنوز هیچ مرگی ناشی از ابتلا به این سویه گزارش نشده است.

ابتلا به سویه امیکرون در برخی کشور‌ها مانند کانادا، بریتانیا، هلند، پرتغال و بلژیک نیز گزارش شده است.

همزمان با گزارش‌های اولیه از ابتلای نگران کننده به این سویه، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا سفر از کشور‌های جنوب آفریقا را ممنوع کردند. این اقدام با اعتراض سیریل رامفوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی مواجه شد.

ژاپن نیز اعلام کرده که از نیمه‌شب سه‌شنبه مرز‌های خود را به مسافران خارجی خواهد بست. استرالیا نیز برنامه خود برای لغو محدودیت‌های سفر‌های خارجی به این کشور را متوقف کرده است.

قرار بود دانشجویان بین‌المللی و خارجی‌هایی که روادید "مهارت‌های تخصصی" داشتند، از روز چهارشنبه بتوانند وارد استرالیا شوند، ولی این کار یک بار دیگر به ۱۵ دسامبر موکول شده است. اسرائیل نیز ورود مسافران خارجی را ممنوع کرده است.

قرار است دوز سوم بوستر‌های واکسن کرونا در بریتانیا برای تمام افراد بالای ۱۸ سال ارائه شود تا جلوی موج دیگری از ابتلا به ویروس گرفته شود.

در آمریکا نیز جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور به شهروندان گفته است دوز سوم واکسن خود را تزریق کنند و از آن‌ها خواسته در فضا‌های سربسته از ماسک استفاده کنند.

بایدن در عین‌حال گفته انتظار ندارد کشورش محدودیت سفر بین‌المللی بیشتری را اعلام کند.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا سویه امیکرون مایه نگرانی هست، ولی نباید باعث وحشت عمومی شود و در حال حاضر، "اگر مردم واکسن بزنند و از ماسک استفاده کنند" نیازی به اعمال محدودیت‌های آمد و شد داخلی نیست. "

علیرغم کشف واکسن کرونا و وعده‌های آقای بایدن برای مقابله با همه‌گیری، آمار مرگ از این ویروس در سال ۲۰۲۱ نسبت به مرگ و میر این کشور در سال ۲۰۲۰ بیشتر بوده است.

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد از نظر رئیس جمهوری این کشور سویه امیکرون، دیر یا زود در آمریکا نیز مشاهده خواهد شد.

براساس آمار دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، با همه گیری کرونا بیش از ۲۶۱ میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۵ میلیون نفر جانشان را از دست داده‌اند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین