کد خبر: ۷۴۰۳۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷

ادعای روسیه علیه ناتو

در ادامه تنش‌ها میان مسکو و غرب بر سر مسئله اوکراین، وزیر امور خارجه روسیه گفت ناتو در حال انتقال و تجمیع میزان قابل توجهی تجهیزات نظامی در مرز روسیه است.
ادعای روسیه علیه ناتو
آفتاب‌‌نیوز :

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که ناتو در حال انتقال و تجمیع میزان قابل توجهی تجهیزات نظامی در مرز روسیه است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی با همتای برزیلی خود همچنین خاطرنشان کرد که مسکو نمی‌تواند احتمال دست زدن کی‌یف به نوعی «اقدام مخاطره‌آمیز نظامی» را که برای روسیه تهدید ایجاد می‌کند، رد کند.

وی در این خصوص اظهار داشت: رئیس‌جمهور پوتین در تاریخ ۱۸ نوامبر در این مورد صحبت کرد... او تاکید کرد که ما نیازی به درگیری نداریم، اما اگر غرب نتواند اوکراین را عقب نگه دارد، و برعکس آن را تشویق کند، البته، ما تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا از امنیت خود اطمینان حاصل کنیم.

لاوروف افزود: مدت طولانی است که غرب اوکراین و نه فقط اوکراین را برای اقدامات ضد روسی تحریک می‌کند.

اظهارات لاوروف در حالی بیان شد که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز مدعی شد حرکت نیروهای روسیه در نزدیکی مرز با اوکراین بی‌دلیل و غیرقابل توضیح است.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس هم در هشداری گفت که هر گونه حمله روسیه به اوکراین یک اشتباه استراتژیک خواهد بود.

تراس پیش از دیدار با وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لتونی، گفت هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه ناتو در حال تحریک کردن روسیه است، نادرست است.

امروز همچنین در پی تنش‌های اخیر میان روسیه و غرب در خصوص مسئله اوکراین، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که به لتونی سفر کرده، مدعی شد: «هرگونه ستیزه‌جویی جدید روسیه [علیه اوکراین] به عواقب بدی منجر خواهد شد».

وی با بیان اینکه همکاری میان اعضای ناتو یک ضرورت است، بر اهمیت همکاری میان کشورهای عضو با توجه به اقدامات روسیه در مرز با اوکراین تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که واشنگتن آماده است تا به اوکراین و لتونی برای مقابله با تهدیدهای روسیه کمک کند.

اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

پیش از این نیز «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ضمن طرح این ادعا که اطلاعات این کشور از تلاش احتمالی برای انجام کودتا در ماه دسامبر با دخالت افرادی در روسیه خبر داده، افزود کی‌یف آماده هرگونه تشدید تنش با مسکو است.

چند روز قبل نیز «کارن دانفرید» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا ادعا کرده بود همه گزینه ها در مورد نحوه واکنش به تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین روی میز است و ناتو در مورد اقدام بعدی، پس از رایزنی در هفته آینده، تصمیم خواهد گرفت.

این در حالی است که «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات روسیه با بیان اینکه مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد، این ادعاها را «پروپاگاندای شرورانه» آمریکا در منطقه دانست.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم امروز در خصوص مانورهای نظامی ناتو که در نزدیکی مرز روسیه برگزار می‌شود، از جمله تمرین‌های نظامی برنامه‌ریزی نشده، ابراز نگرانی کرد.

پیش از این وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هر هفته بیش از ۵۰ هواپیمای شناسایی ناتو و پهپاد در نزدیکی مرزهای این کشور شناسایی می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین