کد خبر: ۷۴۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۴

سرانه کتاب‌خوانی کشور، ۲ دقیقه در شبانه‌روز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران سرانه کتابخوانی در کشور را دو دقیقه در شبانه روز اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر اشعری روز سه‌شنبه در حاشیه همایش سراسری مسوولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مشهد گفت: در صورتی که مطالعه کتاب‌های درسی را هم در نظر بگیریم، سرانه مطالعه در ایران به حدود شش دقیقه در شبانه روز می‌رسد.

وی افزود: چنین سرانه‌ای برای ملتی که بیش از ‪ ۸۵‬ درصد جمعیت آن باسواد هستند، بسیار تأسف‌بار است.

مشاور فرهنگی رییس جمهوری در عین حال شاخص‌های کتاب خوانی را در ایران "بسیار بالا" ارزیابی کرد و گفت: می‌توان از این شاخص‌ها به صورت بهینه استفاده کرد.

وی تعداد شمارگان کتاب و کتابخانه‌های عمومی فعال را از مهم‌ترین شاخص‌های کتابخوانی برشمرد.

اشعری افزود: هم‌اکنون ایران با داشتن بیش از دو هزار کتابخانه عمومی و انتشار حداقل سه هزار شمارگان از هر عنوان کتاب در هر خط چاپ، یکی از فرهنگ‌سازترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

رییس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران از رشد ‪ ۱۵‬ درصدی کتابخوانی در کشور خبر داد و اظهار داشت: نازیبا و دلچسب نبودن فضای کتابخانه‌ها عمومی کشور و به روز نبودن کتاب‌های موجود در آنها از بزرگترین مشکلات فرهنگی کشور در زمینه کتابخوانی است.

او از کتابخانه ملی ایران به عنوان یکی از غنی‌ترین مراکز فرهنگی جهان یاد کرد و افزود: هم‌اکنون در این کتابخانه بیش از دو میلیون کتاب، چهار میلیون جلد نشریه ، ‪ ۳۰۰‬ میلیون نسخه سند و حدود ‪ ۵۶‬ هزار نسخ خطی موجود است.

اشعری گفت: همچنین این کتابخانه تا کنون با ‪ ۴۰۰‬ کتابخانه ملی در جهان موافقتنامه همکاری امضا کرده است.

وی با اشاره به این که در بسیاری از استان‌ها شعب کتابخانه ملی گشایش یافته، افزود: شعبه این کتابخانه هنوز در خراسان رضوی فعال نشده است.

رییس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران علت تاخیر در گشایش شعب این کتابخانه در خراسان رضوی را همکاری نکردن مسوولان استانی برای اختصاص فضای مناسب ذکر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
0
0
خوبه ولی برای کشور ایران که کتاب خوانی در گذشته درآن
بوده خیلی کم است به امید آن روز.....!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین