کد خبر: ۷۴۰۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱

ارزآوری ۱۶ میلیون دلاری صادرات خاویار

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات گفت: صادرات محصول خاویار طی یک سال گذشته ۱۶ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشت.
ارزآوری ۱۶ میلیون دلاری صادرات خاویار
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کرمی راد عصر سه‌شنبه در بازدید از مراکز پرورش ماهیان خاویاری شهرستان سبزوار طی گفتگو با خبرنگاران افزود: پارسال سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۲ تن خاویار در کشور تولید شد.

وی ادامه داد: از این میزان تولید علاوه بر صادرات بخشی ار خاویار، یک هزار تن گوشت ماهیان خاویاری نیز از طریق گمرگ و مسافران از کشور صادر شد.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات با اشاره به ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تولید ماهیان خاویاری گفت: طبق آمارهای جهانی سازمان فائو، ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه چهارم تولید گوشت ماهیان خاویاری را داشته که رسیدن به جایگاه دوم پس از کشور چین دور از انتظار نیست.

وی افزود: همچنین ایران در تولید خاویار گونه بلوگا یا فیل ماهی که ارزشمندترین گونه خاویار پرورشی است در سالهای اخیر رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

کرمی راد ادامه داد: ظرفیت تولید خاویار از سال ۱۳۹۳ برای یک دوره ۱۰ ساله به میزان ۱۰ هزار تن گوشت و ۱۰۰ تن خاویار برنامه ریزی شده بود.

وی گفت: هم اینک در ۲۲ استان کشور ظرفیت تولید هفت هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۱۰ تن خاویار وجود دارد که تا افق ۱۴۰۴ از میزان تعیین شده فراتر می رود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات با اشاره به جایگاه شهرستان سبزوار در تولید شیلات افزود: توسعه پرورش ماهیان خاویاری در این منطقه بوسیله بخش خصوصی رشد بسیار داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: این شهرستان با تولید سالانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی، حدود ۳۰ درصد تولید ماهی استان خراسان رضوی را در اختیار دارد و در سالیان اخیر همواره رتبه نخست تولید شیلات در این استان را داشته است.

علی اصغر امانیان افزود: طی یک سال اخیر ۴۵ کیلوگرم خاویار تولیدی این شهرستان به کشورهای منطقه صادر شده و هشت هزار کیلوگرم گوشت ماهیان خاویاری نیز تولید شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت سبزوار در تولید شیلات، عملیات احداث شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری شهرستان با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مساحت ۶ هکتار با استفاده از آب رودخانه کال شور، با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار آغاز شده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین