کد خبر: ۷۴۰۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

تندباد اردبیل را در نوردید

تندباد که سرعت آن در بعضی مواقع به صورت مقطعی به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز می رسد چهارشنبه سبب بروز مشکلاتی‌ برای ساکنان اردبیل و بعضی نقاط این استان شده است.
تندباد اردبیل را در نوردید
آفتاب‌‌نیوز :

این پدیده جوی که در شهرستان اردبیل شدید می‌باشد سبب بروز خساراتی به شاخه‌های درختان، آنتن‌های تلویزیون، تابلوها و بیلبوردهای شهری و بعضی از سازه‌های کم دوام شده است.

تندباد که با خیزش دانه‌های کوچک شن و گرد و غبار همراه است همچنین تردد رهگذران پیاده و سواره را در بعضی از گذرگاههای این شهرستان کند کرده است.

وزش باد گاهی شدید از شهرستان‌های مشکین شهر، گرمی، نیر، سرعین و نمین نیز گزارش شده است.

وزش ‌تندباد گرم به صورت محسوسی هوای منطقه را در اوج پاییز گرم کرده است، دمای کنونی اردبیل ۱۵ درجه بالای صفر است و ساکنان شهرستان‌ گرمی در ۹۰ کیلومتری شمال اردبیل نیز دمای ۲۳ درجه بالای صفر را در سپیده دم پاییزی تجربه می‌کنند.

براساس نقشه های همدیدی وزش ‌تندباد در اردبیل و به ویژه پهنه مرکزی این استان از ظهر تا اواخر وقت امروز شدت می گیرد.

از ساعات اولیه پنجشنبه با نفوذ جبهه سرد از فراز دریای سیاه و تغییر جهت ‌وزش ‌باد به شمال تا شمال‌شرق از شدت آن کاسته شده و منطقه زیر برف و سرما می‌رود.

مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به هشدار سطح نارنجی هواشناسی از ساکنان این استان خواست تا جوانب احتیاط را تا زمان آرامش اوضاع جوی ‌رعایت کنند.

این باد که در اصطلاح ساکنان محلی اردبیل به گرمیج یا گرمش موسوم است از جانب جنوب تا جنوب غرب و اغلب در نیمه‌ دوم‌ سال و هنگامی می وزد که جریان کم فشار بر فراز اردبیل و دریای خزر مستقر باشد.

ساکنان پهنه مرکزی استان اردبیل در طول‌ تاریخ از رهگذر وقوع این تندباد در بعضی سال‌ها متحمل تلفات و خساراتی شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین