کد خبر: ۷۴۰۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶

دوقلوزایی نادر یک مادیان در میبد

رییس اداره دامپزشکی میبد از زایمان دو قلوی یک مادیان خبر داد و گفت: دوقلوزایی یک اتفاق نادر و همراه با خطر برای اسب است.
دوقلوزایی نادر یک مادیان در میبد
آفتاب‌‌نیوز :

سیدامیر شاطرچی عصر چهارشنبه افزود: معمولا در هنگام سونوگرافی بر روی اسبی که دو قلو حامله است، عمل سقط انجام می شود و با وجود اینکه دو قلو زایی در گوسفندان یک مزیت محسوب می شود ولی برای مادیان ها خطرآفرین است چون اسب توانایی زایمان دوقلو را ندارد.

به گفته مصطفی انصاری رییس هیات سوارکاری میبد مالک این مادیان از دوقلو حامله بودن آن اطلاعی نداشته و در زمان زایمان متوجه این موضوع شد و هم اکنون اسب و ۲ کره وی زیر نظر دامپزشک باشگاه هستند و تغذیه آنها کنترل می شوند.

میبد حدود یکصد باشگاه پرورش اسب با یک هزار راس اسب اصیل دارد که اغلب از نژاد عرب هستند و تاکنون در مسابقه های زیبایی اسب، این شهرستان رتبه های برتر کشور را کسب کرده است.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

یکی از خاستگاه‌های پرورش و تولید اسب در ایران، استان یزد است و سابقه تاریخی آن بر اساس شواهد باستان‌شناسی موجود به ویژه سنگ‌نگاره های کوه « ارنان» مهریز به ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

بدین ترتیب یزد باستان یکی از معدود نقاطی در ایران بود که دیرینه‌ای چند هزار ساله در اهلی سازی، استفاده از اسب و سوارکاری دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین