کد خبر: ۷۴۰۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰

آمریکا موظف به لغو تحریم‌ها است

«استریت تایمز» در تحلیلی به از سرگیری گفتگو‌های وین پرداخت.
آمریکا موظف به لغو تحریم‌ها است
آفتاب‌‌نیوز :

این گزارش آمده است که با از سرگیری مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، فرصتی برای نجات توافق ایجاد شده است. پس از خروج ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، این توافق که به سختی به دست آمده بود با مشکل روبه‌رو شد.

به گزارش استریت تایمز، این که مذاکراتی که در روز دوشنبه (۲۹ نوامبر) در وین، اتریش آغاز شد، نشان می‌دهد که همه طرف‌های درگیر هنوز خوشبین هستند که گفت‌وگو می‌تواند بن‌بست را بشکند. برای اینکه این مثبت اندیشی دلیلی برای جشن گرفتن داشته باشد، دو طرف درگیر باید تلاش کرده و به نگرانی های یکدیگر توجه کنند. تیم مذاکره‌کننده جدید ایران خواسته‌هایی را برای احیای توافق هسته‌ای، از جمله حذف تمامی تحریم‌های آمریکا، مکانیسم راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها و تضمین‌هایی از سوی واشنگتن مبنی بر عدم نقض توافق توسط دولت‌های آینده تعیین کرده است. ایالات متحده به‌عنوان مسئول فروپاشی قرارداد اصلی، باید تمام تحریم‌ها علیه ایران و اشخاص ثالث را لغو کند تا حسن نیت خود را نشان دهد. ایران به نوبه خود باید به طور جامع به تعهداتی که در توافق ۲۰۱۵ با آن موافقت کردهاست عمل کند.

در بخش دیگر این گزارش، تاکید شده است که لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به عنوان سنگ محک برای صداقت دولت آمریکا در پیوستن مجدد به توافق بین‌المللی باشد. همچنین می‌تواند به کاهش تنش‌ها بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران کمک کند و حتی همکاری تهران را بر سر قیمت‌های جهانی نفت خام جلب کند، زیرا ایالات متحده اکنون مشتاق است با کاهش قیمت نفت خام، تورم جدی خود را مهار کند.

چین به عنوان طرف مذاکرات ایران همواره متعهد به حفظ توافق جامع هسته‌ای بوده و به طور فشرده با روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات ارتباط برقرار کرده است. تا زمانی که طرف‌های ذی‌ربط با حسن نیت و روحیه سازنده وارد مذاکرات شوند، این امید وجود دارد که مذاکرات جاری بتواند به توافق منجر شود.

بنابراین، در این لحظه حساس، ضروری است که طرف‌های درگیر صمیمیت و انعطاف نشان دهند تا گفت‌وگوها بتواند به نتیجه ثمربخشی برسد.از سرگیری مذاکرات وین نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک هماهنگ است. این نشان‌دهنده اراده جمعی برای حفظ توافق بوده و با انتظارات مشترک جامعه بین‌المللی سازگار است. این فرصت را نباید با سازش‌ناپذیری یا مطالبات غیرممکن هدر داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین