تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

شناسایی ترکیبات جدید که می‌توانند مانع تکثیر کروناویروس شوند

پژوهشگران آمریکایی، ترکیبات جدیدی را در ژنوم کروناویروس شناسایی کرده‌اند که ممکن است به توقف تکثیر آن کمک کند.
شناسایی ترکیبات جدید که می‌توانند مانع تکثیر کروناویروس شوند

دانشمندان "دانشگاه کیس وسترن رزرو" (CWRU) "دانشگاه دوک" (Duke University) و "دانشگاه راتگرز" (Rutgers University) که ژنوم کروناویروس را بررسی می‌کنند، ترکیباتی را در آن شناسایی کرده‌اند که می‌توانند قابلیت تکثیر کروناویروس را متوقف کنند. پژوهشگران باور دارند که این کشف ممکن است به ارائه راهبرد‌های درمانی برای ویروس‌هایی کمک کند که در آینده ظاهر می‌شوند.

به گزارش مدرن هلث کر، "بلانتون تولبرت" (Blanton Tolbert)، استاد شیمی دانشگاه کیس وسترن رزرو و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما دریافتیم که شکل منحصر به فرد ژنوم آران‌ای ویروس، فرصتی برای هدف قرار دادن آن با مولکول‌های کوچکی است که امکان دارد توانایی کاهش دادن سرعت انتشار ویروس را داشته باشند. نتایج ابتدایی این پژوهش، دلگرم‌کننده هستند.

"آماندا هارگرو" (Amanda Hargrove)، استاد شیمی دانشگاه دوک و از پژوهشگران این پروژه گفت: این کار، ظرفیت درمانی را برای مقابله با کووید-۱۹ دارد.

وی افزود: این مولکول‌ها، نخستین مولکول‌هایی هستند که فعالیت ضد ویروسی دارند و آران‌ای ویروس را به طور ویژه هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین از این نظر، یک مکانیسم کاملا جدید به شمار می‌روند.

به گفته تولبرت، این همکاری، در فوریه سال ۲۰۲۰، میان سه گروه پژوهشی از دانشگاه‌های کیس وسترن رزرو، دوک و راتگرز آغاز شد.

وی افزود: ما نخستین گام‌ها را برای مهار کروناویروس برداشتیم، زیرا پیش‌بینی می‌کردیم که این ویروس ممکن است به یک نگرانی بزرگ‌تر برای سلامت عمومی نسبت به آنچه در ابتدا تصور می‌شد، تبدیل شود.

این پژوهش، مبتنی بر بررسی‌هایی است که هارگرو، تولبرت و همکارانشان، برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ و زمانی که همه‌گیری کووید-۱۹ آغاز شد، انجام دادند. این گروه پژوهشی پیش از این، در حال بررسی دارو‌هایی برای مقابله با "انتروویروس ۷۱" (Enterovirus ۷۱) بودند که یک ویروس آران‌ای دیگر و علت شایع بیماری دست، پا و دهان در کودکان است.

به گفته هارگرو، این گروه پژوهشی که در حال ثبت روش خود هستند، قصد دارند ترکیبات مورد نظر را برای قوی‌تر کردن آن‌ها اصلاح کنند و سپس، آزمایشی را روی حیوانات انجام دهند تا ببینند آیا می‌توانند یک داروی مناسب ارائه دهند یا خیر.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.