کد خبر: ۷۴۰۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

نامه سرگشاده برخی فعالان حوزه دارو به رئیسی

در نامه برخی فعالان دارو به رئیس‌جمهورحمایت از سازمان غذا و دارو و هشدار در مورد اعمال نظرات غیرتخصصی و شبه‌افکن درخواست شد.
نامه سرگشاده برخی فعالان حوزه دارو به رئیسی
آفتاب‌‌نیوز :

موسسه‌ی دیده‌بان شفافیت، ششم آذر نامه‌ای درمورد وضعیت نرخ ارز و قیمت‌گذاری دارو منتشر کرد ولی متن نامه نشان می‌دهد، داده‌های پایه‌‌ای استفاده شده نقائص زیادی دارد و بدون نظرخواهی و کسب اطلاعات لازم از سندیکاها و انجمن‌های دارویی کشور، جمع‌آوری شده‌ است.

سندیکاها و انجمن‌های حوزه‌ی دارویی کشور در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن اعلام حمایت کامل خود از سازمان غذا و دارو و مدیران جدید، از رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو خواسته‌اند هر گونه تصمیم‌گیری مرتبط با این حوزه‌ی استراتژیک، با مشورت و دریافت اطلاعات کامل از تمامی تشکل‌های تخصصی حوزه‌ی دارو باشد.

دیده‌بان شفافیت به عنوان نهاد‌ناظر در حوزه‌های مختلف و انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران لازم است برای بررسی چالش‌ها، مسائل و موضوعات یک حوزه، اطلاعات کامل و دقیقی داشته باشند؛ بخش عمده‌ی چنین اطلاعاتی از طریق نظرخواهی و ارتباط با سندیکاها و انجمن‌های فعال در این حوزه به دست می‌آید. اما معیار و اساس نوشتن نامه‌ای که اخیرا منتشر شده، صرفا نظرات و برداشت‌های معدود افراد وابسته است که اطلاع و تسلط کافی در حوزه‌ی تولید و تأمین دارو ندارند و حتی اغلب آن‌ها داروساز نیستند تا از شرایط این حوزه باخبر باشند.

مسئله‌ی نگران‌کننده‌تر این است که افراد و کانال‌های تامین‌کننده‌ی اطلاعات نهاد دیده‌بان شفافیت و انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران، جهت‌دار، غیرمسئولانه و با اطلاعات ناکافی در این امر دخالت‌ و اعمال نظر داشته‌اند؛ حتی این واقعیت مهم که کشور با کمبود شدید ارز مواجه است و تحریم‌های سنگین و همه‌گیری کرونا بار سنگینی برای حوزه‌ی دارو و درمان ایجاد کرده‌اند، در تحلیل‌ها و پیشنهادهای ارائه‌شده نادیده گرفته شده است.

انجمن‌ها و سندیکاهای دارویی طی چندماه گذشته و پیش و پس از انتخابات، با ارسال چند نامه به رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت و کمیته‌ی سلامت و درمان مجلس، شرایط دارویی کشور را توضیح داده، چالش‌ها و مشکلات را عنوان کرده‌اند. آن‌ها در این نامه‌ها پیشنهادهای خود را برای حمایت از مردم و تامین مستمر داروی مورد نیاز کشور مطرح نموده‌اند. تامین‌کنندگان داروی کشور، بارها با توضیح کامل شرایط، خواستار رسیدگی و توجه سریع‌تر به وضعیت فعلی برای پیشگیری از یک بحران ملی و آسیب به مردم شده‌اند.

لازم به یادآوری است تصمیم به آزاد شدن ارز بسیاری از داروها و مواد اولیه در دولت قبل گرفته شده و مجموعه مدیریتی فعلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در عمل انجام شده قرار گرفته اند. آثار اجرای بدون برنامه‌ریزی چنین تصمیمی در ماه‌‌های اخیر مشخص شده است. همین شرایط باعث شده نقدهای دور از انصاف متوجه مدیران جدید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد. رؤسا و مدیران تمامی سندیکاها و انجمن‌های تولید، تامین و توزیع داروی کشور ضمن حمایت از مدیران جدید حوزه‌ی دارویی، برای رفع مشکلات و تامین نیازهای کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

این نامه به امضای رؤسای سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران، فدراسیون اقتصاد سلامت، انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی ایران، انجمن داروسازان ایران، انجمن تولیدکنندگان دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین