کد خبر: ۷۴۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶

باقری: اصلاحات خود را روی پیش نویس اعمال کرده‌ایم

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات با گروه ۱+۴ امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران در وین به تشریح رایزنی‌های انجام شده در این چند روز در وین پرداخت و گفت: امروز چهارمین روز گفت‌وگوها را آغاز می‌کنیم. در طول روزهای گذشته هیأت جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دیگر هیأت‌های عضو ۱+۴ نشست‌های متعددی اعم از دوجانبه و مشترک چندجانبه را برگزار کرده است.
باقری: اصلاحات خود را روی پیش نویس اعمال کرده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

باقری بیان کرد: از روز شنبه این جلسات در وین برگزار شد و تا دیشب (چهارشنبه) تا پاسی از شب جلسات ادامه داشت. امروز نیز جلساتی پیش رو داریم از جمله جلساتی با نمایندگان روسیه و چین داشتم و همینطور نشست با روسای هیأت‌های نمایندگی سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا که دو نشست دیروز برگزار شد و یک نشست هم امروز خواهم داشت.

معاون سیاسی وزیر خارجه یادآور شد: در این نشست‌ها ما دیدگاه‌های خودمان را در مورد موضوعات محوری و اصلی این دور از گفت‌وگوها به ویژه موضوع لغو تحریم‌های غیر‌قانونی و ظالمانه طرح کردیم و شاخص‌ها و ملاک‌هایی که برای بیان مواضع خودمان لازم بود با آن‌ها در میان گذاشتیم. آن‌ها هم در این زمینه سؤالاتی را مطرح می‌کردند و ابهام‌هایی داشتند که در این نشست‌ها تلاش شد که این ابهام‌ها رفع و به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود.

* ۲ سندی که در اختیار طرف مقابل قرار دادیم

وی گفت: دیشب دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار دادیم. سند اول دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع لغو تحریم‌ها است و همینطور سند دوم در مورد موضوع اقدامات هسته‌ای ایران است که در اختیار طرف مقابل قرار گرفت. قاعدتا طرف مقابل باید اینها را بررسی و آمادگی لازم را کسب کند برای این‌که وارد گفت‌وگوها و مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد متن‌های ارائه شده، شود.

* بازیگرانی به دنبال اخلال در روند گفت‌وگوها هستند/ اگر آن‌ها برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند، ما هیچ مانعی در این زمینه نداریم

رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در وین با بیان این‌که نکته مهم این است که این گفت‌وگوها دارای آثار متنوع و متعدد بین‌المللی است، یادآور شد: بر همین اساس بازیگران دیگری که خارج از عرصه این گفت‌وگوها هستند، یا به طور مستقیم با به واسطه برخی از بازیگران داخل گفت‌وگوها، تلاش می‌کنند که در روند گفت‌وگوها اخلال ایجاد کرده و مسیر دستیابی به توافق و مسیر گفت‌وگوهای سازنده را دچار اخلال کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: من دیروز در جلسه با نمایندگان مختلف هیأت‌های ۱+۴ این بحث را مطرح کردم و هشدار دادم که باید تلاش بشود اجازه ندهیم که نگاه و رویکرد بازیگران خارج از گفت‌وگوها بر روند مذاکرات تاثیر منفی و سلبی بگذارد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: امیدواریم بعد از ارائه پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل آنها بتوانند در کوتاه‌ترین زمان به یک جمع‌بندی برای ورود به گفت‌وگوهای جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد دو سندی که ارائه شده است، برسند.

باقری ادامه داد: ما به طرف مقابل اعلام کردیم که برای ادامه گفت‌وگوها آمادگی داریم. ما در وین هستیم که این گفت‌وگوها را ادامه دهیم. قاعدتا آن‌ها نیاز دارند که اسنادی را که ما در اختیار آن‌ها قرار دادیم، بررسی کنند. اگر آن‌ها برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند، ما هیچ مانعی در این زمینه نداریم.

وی اضافه کرد: قاعدتا امروز در تماسی که با آن‌ها داریم و آن‌ها با ما خواهند داشت، وضعیت بررسی این اسناد و همچنین جدول زمانی در گفت‌وگوهایی که بین جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان ۱+۴ یک در وین برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا امیدوار هستید که طرف‌های مقابل به این دو سند پاسخ مثبت دهند؟ گفت: این‌که بررسی این اسناد چقدر طول می‌کشد به آنها بستگی دارد. در نشستی که با برخی از روسای هیأت‌ها دارم، این موضوع طرح خواهد شد و امروز با آقای انریکه مورا (معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) هم جلسه دارم و قاعدتا ایشان در آن جلسه دیدگاه‌های طرف مقابل را داشته باشد که بتوانیم با به یک جدول زمانی برای پیشبرد گفت‌وگوها دست یابیم.

* آن چیزی که پیش روی ما قرار دارد، متن پیش نویسی است که در آخرین دور گفت‌وگوها در وین ۶ حاصل شده

باقری درباره اظهارات مقامات اروپایی درباره پیش نویس‌های قبلی و رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: آن چیزی که پیش روی ما قرار دارد، متن پیش نویسی است که در آخرین دور گفت‌وگوها در وین ۶ حاصل شده است و همه طرف‌ها اذعان داشتند و دارند که این متن حداکثر یک پیش نویس است که پیش نویس قابل مذاکره است.

وی با بیان این‌که هیچ اختلافی بین ما و آنها در این زمینه نیست، اظهار داشت: ما بر دو نکته تأکید کردیم یکی اینکه یک موارد اختلافی است که از قبل باقی مانده، ولی برخی موضوعات است که کاستی‌های اسناد است که درباره آن کاستی‌ها نگاه خود را در سند جدید بیان کردیم. برخی نکات است که در پیش نویس وجود دارد که با اسنادی که مورد قبول طرفین است مغایرت دارد و طرفین آن اسناد را قبول دارند. بر همان اساس ما پیش نویس را ارزیابی کرده و نگاه و اصلاحات خودمان را در مورد آن اعمال کردیم.

* با یک اصلاحاتی در متن مواجه شدیم که این اصلاحات در اختیار طرف مقابل قرار گرفته/ ارائه این ۲ سند نشانه جدیت ما بود

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره این‌که چقدر احتمال می‌دهید تغییرات در دو پیش نویس از سوی طرف مقابل قابل قبول باشد؟ اظهار داشت: در ایران دولت جدیدی سر کار آمده و دولت تیم جدیدی را مامور ادامه گفت‌وگوها کرده است. بر اساس این واقعیت ما با یک اصلاحاتی در متن مواجه شدیم که این اصلاحات در اختیار طرف مقابل قرار گرفته و قاعدتا طرف مقابل هم این اختیار را دارد که نظرات خودش را درباره پیشنهادات و اصلاحاتی که ما روی متن پیش نویس اعمال کردیم، بیان کند. اساس مذاکرات هم بر همین نکته است.

باقری اضافه کرد: چون یکی از محورهایی که برخی جریان‌هایی که نمی‌خواهند گفت‌وگوها به نتیجه برسد، این بود که اینگونه القا می‌کردند که طرف ایرانی در گفت‌وگوها جدی نیست. ارائه این ۲ سند نشانه جدیت ما بود و ما حتی به صورت ریز نگاه و رویکرد و مواضع خودمان را در مورد بخش‌های مختلف سند ارائه کردیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین