کد خبر: ۷۴۰۷۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵

تأثیر نور قرمز صبحگاهی بر بینایی

نتیجه یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که تنها سه دقیقه قرار گرفتن در معرض نور قرمز عمیق طلوع صبح، یک بار در هفته، می‌تواند به‌طور قابل توجه کاهش بینایی را بهبود بخشد.
تأثیر نور قرمز صبحگاهی بر بینایی
آفتاب‌‌نیوز :

پژوهش محققان دانشگاه کالج لندن نشان می‌دهد که قرار گرفتن روزانه سه دقیقه در معرض نور قرمز عمیق با طول موج بلند، سلول‌های میتوکندری تولیدکننده انرژی در شبکیه چشم انسان را روشن و به تقویت قوه بینایی در حال کاهش کمک می‌کند.

محققان دریافتند که هنگام قرار گرفتن در معرض سه دقیقه نور قرمز عمیق ۶۷۰ نانومتری (طول موج بلند) در صبح، به‌طور متوسط ۱۷ درصد بهبودی در قوه دید کنتراست رنگ شرکت‌کنندگان ایجاد شد و اثر این قرار گرفتن در معرض نور، حداقل تا مدت یک هفته ادامه داشته است. با این حال، هنگامی که همان آزمایش در بعد از ظهر انجام شد، هیچ بهبودی دیده نشد.

دانشمندان می‌گویند که نور قرمز عمیق، پیشرفتی برای سلامت چشم رقم می‌زند و باید موجب درمان‌های چشمی مقرون به صرفه خانگی شود و به میلیون‌ها تن در سراسر جهان که کاهش دید طبیعی دارند، کمک کند.

پروفسور گلن جفری، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: «ما نشان دادیم که یک بار قرار گرفتن در معرض امواج طولانی نور قرمز عمیق در صبح می‌تواند به‌طور قابل توجه، کاهش بینایی را بهبود بخشد که یک موضوع مهم سلامتی است و میلیون‌ها تن در جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

به گفته او، «این اقدام ساده به‌طور قابل توجه بر کیفیت زندگی با افزایش سن افراد تأثیر می‌گذارد و احتمالاً موجب کاهش هزینه‌های اجتماعی ناشی از مشکلات مربوط به کاهش بینایی می‌شود.»

سلول‌های شبکیه چشم انسان‌ها در حدود ۴۰ سالگی، شروع به پیر شدن می‌کنند و سرعت این پیری، تا حدی ناشی از میتوکندری سلول بوده که نقش آن تولید انرژی (معروف به ATP) و تقویت عملکرد سلولی است.

تراکم میتوکندری در سلول‌های گیرنده نور شبکیه که نیاز‌های انرژی بالایی دارند، بیشترین میزان را دارد. در نتیجه، شبکیه سریع‌تر از سایر اندام‌، پیر می‌شود و با کاهش ۷۰ درصدی ATP همراه است.

محققان، مشاهده کردند با قرار گرفتن چشم‌ها در معرض نور قرمز دارای عمق ۶۷۰ نانومتری (طول موج بلند) بهبود قابل‌ توجه در عملکرد گیرنده‌های نوری شبکیه، ایجاد شد.

پروفسور جفری، می‌گوید: «میتوکندری‌ها حساسیت‌ خاصی به نور با طول موج بلند دارند که بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد: طول موج‌های طولانی‌تر که ۶۵۰ تا ۹۰۰ نانومتر را در بر می‌گیرند، عملکرد میتوکندری برای افزایش تولید انرژی را بهبود می‌بخشند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین