کد خبر: ۷۴۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۰
رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد:

اطلاع‌رسانی در حوزه قرآن به دور از همه پیرایه‌ها باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با مدیران و مسئولان خبرگزاری ایکنا از آنها خواست در زمینه اطلاع‌رسانی قرآنی مطالبی را منتشر ‌کنند که محکم باشد و آلوده به عناصری که حقیقت ناب قرآن را با پیرایه‌ها عرضه کند نشوند چرا‌که هرچه مطالب صریح‌تر و محکم‌تر باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبح امروز، چهارشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه در دیدار مسئولان، دبیران سرویس‌های خبری، مدیران شعب و مناطق خبری داخلی خبرگزاری قرآنی ایران -ایکنا-، هیچ متن و کتابی را در همه تاریخ بشری در سطح و طراز قرآن ندانست و گفت: «قرآن هدیه خداست که برای بشریت آمده و تا ابد خواهد‌ماند و هیچ متنی را در همه تاریخ بشر نمی‌توان حتی نزدیک به قرآن تصور کرد».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: «قرآن جاودانه است و این چیزی است که خدا خود به آن صراحت دارد و آن را تضمین کرده‌است، آیه «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» این مساله را مورد تأکید قرار می‌دهد».

وی به تأکیدی که در این آیه آمده‌است اشاره داشت و تصریح کرد: «هیچ خطری از هیچ جهت قرآن را تهدید نمی‌کند؛ روایتی الهی است که قرآن باید بماند و راهنما باشد و به عنوان عروة‌‌الوثقای الهی در بین بشر ایفای نقش کند، قرآن برای انواع دیگری از مخلوقات که ما نیز نمی‌شناسیم هدایت است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «خداوند در قرآن به جن اشاره دارد که آنها نیز به قرآن اعتقاد دارند و از آن استفاده می‌کنند، ما ماهیت آنها را نمی‌شناسیم ولی به مرور دریچه‌هایی از دنیا با دانش بشری و تلاش انسان‌ها باز می‌شود و انسان به مطالب دیگری از قرآن پی می‌برد».

وی به مراجعه مجدد خود به تفاسیر امام خمینی (ره) در روزهای اخیر اشاره داشت و گفت: «من در سوره حمد (سوره فاتحة‌الکتاب) چیزهایی از امام آموختم، ایشان در این کتاب به قرآن از زاویه دیگری نگاه می‌کنند، قرآن اینگونه است که هر کسی با ظرفیت، استعداد و موجودیت خود وقتی با آن مواجه می‌شود از قرآن بهره می‌گیرد، همانند خورشیدی که می‌تابد و هر موجودی به نحوی و بنابر ظرفیت و استعداد خود از آن استفاده می‌کند و آثار مختلف را به جای می‌گذارد».

وی اضافه کرد: «قرآن یک نور است که وقتی با استعدادها برخورد می‌کند هر استعدادی به اندازه ظرفیت خود از آن استفاده می‌کند و یک اثری را از خود نشان می‌دهد».

رئیس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد که من بیشتر در این تفاسیر روی بسم‌الله این سوره کار کردم. امام در تفسیر سوره حمد، در اسرار‌الصلاة به عالم عرفان رفته‌اند و مطالبی را عنوان می‌کنند که از سطح فهم افراد معمولی خیلی بالاتر است و درک آن سخت است، ایشان در این تفسیر با اصطلاحات عرفانی با این مسئله مواجه می‌شوند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «امام در این تفسیر از بای بسم‌الله مطلب بسیاری در می‌آورند و به بیان مطالب بسیاری از نقطه زیر با می‌پردازند؛ ایشان اسم اعظم را با همین بسم‌الله سوره فاتحة‌الکتاب تعریف می‌کنند؛ اسم اعظم، اسمی است که خدا با آن همه چیز را آفریده و همه چیز در سایه اسم اعظم خداست».

وی ادامه داد: «بسم‌الله تجلی اسم اعظم خداست. روایتی وجود دارد که می‌گوید، بسم‌الله الرحمن الرحیم، که در ابتدای هر سوره هست به مقتضای مطالب آن سوره، معنایش متفاوت است، چون اشاره به محتوای آن سوره هم دارد حتی به نسبت هر قاری که قرآن را بخواند باز هم معنای بسم‌الله متفاوت می‌شود، امام دایره وجود را از مبدأ تا معاد، در سوره حمد می‌بینند و به همین دلیل سوره فاتحة‌الکتاب را مهمترین سوره علی‌رغم کوتاهی‌اش عنوان می‌کنند. این سوره دوبار بر پیامبر نازل شده و در نمازها خواندن آن واجب است که خود دلیلی بر اهمیت آن است».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: «حرف‌های مهمی در این کتاب از دیدگاه عرفانی و سلوکی آمده‌است و هر کسی که وارد آن می‌شود به یک شکل قرآن را می‌فهمد و یک مقدار از آن نور می‌گیرد؛ قرآن هدیه‌ای است که خداوند برای هدایت بشریت فرستاده و به ما پیشنهاد کرده که خودمان را برای استفاده بیشتر از آن مستعد کنیم و بدانیم از قرآن چطور استفاده کنیم».

وی بیان کرد: «بی‌جهت نیست که بعد از 1400 سال می‌بینیم دشمنان اسلام همان کارهایی را می‌کنند که 1400 سال پیش مشرکان مکه با قرآن می‌کردند؛ آنان آخرین چاره‌شان این بود که جامعه را از تأثیر قرآن دور نگه دارند و نگذارند قرآن به گوش بشریت برسد؛ آنان آخرین تدبیرشان در مقابله با قرآن این عمل بود».

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر در دنیا می‌بینیم شیاطین تبلیغاتی و کفر جهانی تلاش دارند که برنامه‌ریزی کنند تا قرآن را به نحوی زیر سؤل ببرند که البته کاری اشتباه است، ولی مگر می‌توانند، آنان تنها با این عمل قرآن را روشن‌تر می‌کنند و سؤال در اذهان عمومی پدید می‌آورند و لذا وقتی افرادی که پیش از این قرآن را نمی‌شناختند کنجکاو می‌شوند که این کتاب چیست و وقتی با آن روبه‌رو می‌شوند متوجه می‌شوند چه دریای بیکرانی است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: «در عصر اتم و ذره و علم نمی‌توانیم بپذیریم که بشر اینقدر در برابر کتابی الهی متعصب باشد. بیش از 95 درصد مردم دنیا فطرتاً الهی هستند و کم هستند کسانی که از فطرتشان غافل شده‌اند و هنوز احیا نشده‌اند».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توضیح داد: «این نهایت لجاجت است که کسی به دلیل منافع خود با راه درست بشری درگیر شود و لذا به نظر می‌رسد کار قرآنی یکی از کارهای بسیار مهم است؛ قرآن اقیانوس بی‌کرانی است که خود می‌فرماید "اگر دریاها همه جوهر شود و درختان همه قلم، باز هم نمی‌توان اسرار خدا را به قلم آورد"».

وی تأکید کرد: «آثار هدایتی قرآن بسیار مهم است اگر کسی با اراده به دنبال فهم قرآن برود نور آن انسان را از همه خطرهای شیاطین حفظ می‌کند و لذا کسانی که با قرآن به هر نحوی سر و کار دارند، با میدان بزرگی از مسلمانان و انسا‌ن‌ها سرو کار دارند که علاقه‌مندند از اینگونه سندها استفاده کنند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «خوشبختانه فضای رسانه‌ای دنیا و امواجی که مطالب را منتشر می‌کند امروز از قرآن زیاد صحبت می‌کنند و قرآن سندی است که در هر لحظه صدها وسیله ارتباطی آن را برای مردم می‌خوانند و علی‌رغم دشمنان بسیار که درصدد ایرادگیری از آن هستند راه به جایی نمی‌برند، امروز امواج خوبی از قرآن در دنیا منتشر می‌شود».

وی خطاب به مسئولان و مدیران خبرگزاری قرآنی ایران -ایکنا- گفت: «شما در جای خوبی ایستاده‌اید و به حوزه‌های علمیه، مفسران قوی، جوانان و دانشگاهیان که به کار قرآنی مشغولند متکی هستید».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه خطاب به میهمانان خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام توصیه کرد: «مطالبی که منتشر می‌کنید مطالب محکم باشد و آلوده به عناصری که حقیقت ناب قرآن را با پیرایه‌ها عرضه کند نشوید، اگر مطالبتان کمتر و در عین حال صریح‌تر و محکم‌تر باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت».

وی گفت: «اگر کسی به سایت شما مراجعه کند و شاهد مطالب بی‌اصالت باشد ممکن است در پذیرش قرآن و حرف‌های خوب آن هم تحت‌تأثیر آن اخبار ناصواب قرار گیرد، لذا کنترل داشته باشید که مطالب منتشره شما مطالبی محکم و قابل قبول و البته منطبق با قرآن باشد».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: «در تفسیر و توضیح قرآن شاهد آلودگی‌هایی هستیم و شما به گروهی محقق نیاز دارید که مطالب را پالایش کنند و مطالبی را عرضه کنند که همه قابل دفاع باشد».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «جهاد دانشگاهی از ابتدای انقلاب در هر رشته‌ای که وارد شده است بدون اغراق و تعارف خوب درخشیده و جاودانه شده‌است و امیدوارم این موفقیت‌ها همچنان در آینده دنبال شود».

وی ابراز خرسندی کرد که نهادی مقدس در انقلاب اسلامی به نام جهاد دانشگاهی شکل گرفت، رشد کرد و امروز جاودانه شده است.



در این مراسم رحیم خاکی، مدیر عامل خبرگزاری ایکنا و رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور در گزارشی از فعالیت‌های این خبرگزاری گفت: «ایکنا در آستانه پنجمین سال تاسیس خود توانسته است 12 شعبه استانی را که برخی از استان‌ها هم دارای شعبه شهرستانی هستند، همچنین اولین شعبه سازمانی خود را در دارالحدیث قم و با اشراف آیت‌الله ری‌شهری راه‌اندازی کند».

وی افزود: «ایکنا هم‌اکنون در دو قالب رویدادی و سوژه‌ای روزانه بین 400 تا 430 خبر به 15 زبان و از 11 کشور جهان که دامنه آن از مکزیک تا چین گسترده است بر روی خروجی خود ارسال می‌کند».

خاکی تصریح کرد: «ایکنا هم‌اکنون و پس از آن تاریخ که شما شعبه استان مرکزی خبرگزاری قرآنی ایران را راه‌اندازی کردید، در حال راه‌اندازی هفتمین شعبه خارجی خود است و روزانه بیش از 160 هزار نفر بازدیدکننده دارد که در ماه مبارک رمضان این تعداد افزایش هم می‌یابد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین