کد خبر: ۷۴۱۰۰۶
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
واکنش منفی بازار ارز به نتایج مذاکرات وین

رکوردشکنی بازار ارز در دولت رئیسی؛ دلار از ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد| افزایش قیمت ادامه دارد؟

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و قیمت دلار ۳۰هزار و ۱۰۰تومان است.
رکوردشکنی بازار ارز در دولت رئیسی؛ دلار از ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد| افزایش قیمت ادامه دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

هم‌اکنون در بازار داخلی، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان، قیمت دلار ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در بازار سبزه‌میدان هم‌اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک میلیون و ۷۳۱ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

رکوردشکنی بازار ارز در دولت رئیسی؛ دلار از ۳۰ هزار تومان هم عبور کرد| افزایش قیمت ادامه دارد؟

به نوشته خبرگزاری تسنیم، در بازار ارز هم اکنون، قیمت دلار ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت یورو ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان، و درهم امارات ۸ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.

علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۸۱ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۴۲۷ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۲ هزار و ۲۰۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۱ هزار و ۵۶۷ تومان اعلام شده است.

نوسانات بازار ریشه اقتصادی ندارد

همچنین سایت نورنیوز، نزدیک به علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره نوسانات امروز بازار ارز نوشته است: این روز‌ها که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه نفس‌گیر وین تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه غرب به ویژه آمریکا به کار گرفته‌اند، دست‌های پلیدی به کار افتاده‌اند تا از پشت خنجر بزنند. در حالی که با توجه به اقدامات گسترده دولت سیزدهم در جهت سامان‌هی و مدیریت بازار ارز هیچ دلیل اقتصادی برای افزایش قیمت ارز‌های خارجی وجود ندارد، اما تابلوی صرافی‌ها کمتر نمایه‌ای از ثبات قیمت‌ها را نشان می‌دهد. به بیان دقیق‌تر، در چنین شرایطی که چشم‌انداز بازار ارز باید به سمت گشایش و کاهش قیمت باشد، عواملی فعال شده‌اند تا با تکمیل لایه‌های دیگر جنگ ترکیبی علیه ملت ایران اجازه ندهند بازار ارز رنگ آرامش را به خود ببیند تا از این اهرم برای تشدید فشار بر ایران بهره ببرند. هم‌زمان رسانه‌های معاند فارسی‌زبان در خارج و برخی عناصر در داخل نیز با انتشار گزارش‌های جهت‌دار، از نوسان‌های موجود در بازار تحت عنوان واکنش منفی بازار ارز به مذاکرات وین سخن می‌گویند تا ضمن بر هم زدن آرامش بازار، فشار روانی هدف‌مندی را علیه تیم مذاکره‌کننده و مردم ایجاد کنند. تیتر‌های جهت‌داری، چون «دلار گوش به زنگ اخبار وین»، «بلاتکلیفی بازار ارز» و... تاکید بر ارتباط التهاب نرخ ارز به مذاکرات، نمونه‌هایی از جوسازی‌های رسانه‌ای است که عامدانه مانع کنترل و مدیریت قیمت‌ها به ویژه در بازار ارز می‌شوند. این دست اخبار که با هدف شرطی کردن اقتصاد و تشدید فشار به مذاکره‌کنندگان برای امتیازدهی آنان انجام می‌شود، تنها گوشه‌ای از جبهه گسترده‌ای است که دشمنان در مواجهه با ملت ایران تدارک دیده‌اند تا شمشیر داموکلوس قیمت ارز را که بازار‌های دیگر را هم تحت تاثیر می‌گذارد، بالای سر مذاکره‌کنندگان نگه دارند. مجموعه اطلاعاتی که به دست «نورنیوز» رسیده نشان می‌دهد که ایجاد نوسان در نرخ ارز در داخل کشور بر مبنای یک نقشه کاملا طراحی شده و به احتمال قوی از سوی کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه صورت می‌گیرد و عناصری در داخل با هدف سوداگری در این سناریو ایفای نقش می‌کنند. بدیهی است نظام سلطه به سرکردگی آمریکا تلاش خود را به کار بسته تا در جنگی تمام‌عیار از همه ظرفیت‌های خود برای شکست ملت ایران استفاده کند و در این مسیر در حالی که مذاکره‌کنندگان ایرانی در آوردگاه وین مشغول احقاق حقوق ملت و رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه هستند، تلاش می‌کنند که بازار داخل را به هم بریزند.

این سایت در ادامه مدعی شد: خوشبختانه با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی دولت و اقداماتی که با هدف کاهش وابستگی اقتصاد کشور به حوزه سیاست خارجی و به ویژه مذاکرات جاری در وین انجام شده، تاکنون نوسانات شکل گرفته در بازار که هیچ‌گونه ریشه اقتصادی نیز ندارد، کاملا کنترل شده و تاثیر محسوسی بر روند عمومی در بازار نگذاشته است. ذخایر ارزی مناسب، مدیریت هوشمند بازار و بهره‌گیری از روش‌های ابتکاری استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی که در گذشته از آن به عنوان منابع بلوکه شده یاد می‌شد از مهمترین اقداماتی است که تلاش‌های جهت‌دار برای تاثیرگذاری بر بازار ارز را خنثی کرده است. تامین ارز کالا‌های اساسی و تامین ارز نیمایی برای کالا‌های ضروری و واسطه‌ای بدون هیچ مانع و محدودیت، تامین ارز متقاضیان دانشجویی، بیماران، مجامع علمی و... از دیگر اقدامات در این خصوص است. بر این اساس به نظر می‌رسد التهاب بازار متاثر از تقاضای غیرقانونی، قاچاق، سفته‌بازی، خروج ارز از کشور، تقاضای ارز خانگی، سوء استفاده از کد ملی افراد و... باشد که موجب آسیب دیدن مردم و تولید شده است. در چنین شرایطی طبیعتا هوشیاری مردم و صاحبان پس‌انداز از افتادن به دام طراحی‌های دشمن و سوءاستفاده دلالان در تشویق آنان به ورود بازار ارز، ضمن تزریق آرامش به بازار می‌تواند دست مذاکره‌کنندگان کشورمان را در وین پُر‌تر کند.

افزایش قیمت سکه ادامه دارد؟

همچنین سایت تجارت‌نیوز درباره واکنش بازار ارز به نتایج مذاکرات وین نوشت: در بازار روز شنبه ۱۳ آذر قیمت طلا و سکه روند افزایشی داشتند. قیمت سکه و نرخ ارز به سقف ۱۴ ماهه خود رسیدند و قیمت دلار در بازار امروز روند افزایشی داشت و به ۳۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه به افزایش قیمت دلار واکنش صعودی نشان داد و وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد.

قیمت سکه در بازار امروز به کانال ۱۳ هزار تومان رسید. نایب رئیس اتحادیه طلا تهران عقیده دارد مهم‌ترین عامل افزایشی قیمت سکه در بازار امروز افزایش قیمت دلار است.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا تهران  از سقف شکنی همزمان دلار و سکه خبر داد و گفت: قیمت دلار در بازار امروز رکورد ۱۴ ماهه خود را شکست و به دنبال آن سکه به سقف ۱۴ ماهه خود رسید. اونس جهانی با وجود افزایش در دو روز گذشته در بازار هفته گذشته عملکرد منفی داشت. با توجه به آن که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به کاهش اونس جهانی واکنش نشان نداده است، پیش‌بینی قیمت طلا و سکه دشوار است. قیمت طلا و سکه به افزایش قیمت دلار واکنش نشان داد و باید دید در روز‌های آینده قیمت دلار چه مسیری خواهد داشت.

او از سقف شکنی ۱۴ ماهه دلار گفت و توضیح داد که افزایش قیمت دلار در بازار امروز موجب افزایش قیمت طلا و سکه شد. همین نوسان قیمتی در بازار طلا و ارز موجب شد داد و ستد در بازار کاهش پیدا کند و فعلا رکود در بازار شکل گرفته است.

اگر افزایش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه داشته باشد انتظار می‌رود قیمت سکه کانال ۱۳ میلیون تومان را حفظ کند. اگر نرخ ارز از کانال ۳۰ هزار تومان کاهش یابد احتمالا قیمت سکه از ۱۳ میلیون تومان کمی فاصله می‌گیرد.

اولین واکنش دلار به پایان مذاکرات

دلار در روز‌های مذاکرات در کانال ۲۹ هزار تومان نوسان کرد، اما نرخ‌های اعلام شده از نرخ ارز سبزه میدان نشان می‌دهد که امروز قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد.

سایت اکوایران نیز در گزارشی درخصوص وضعیت بازار ارز نوشت: در نوسان صعودی قیمت دلار احتمالا خروجی اخبار مذاکرات و افت ناگهانی عرضه در هفته گذشته نقش داشت. هفته گذشته عرضه دلار در بازار متشکل تقریبا نصف شد و این امر احتمالا در رشد قیمت دلار موثر بود، اما اخبار مذاکرات برجامی چگونه بر روند قیمتی دلار تأثیر گذاشت؟ اظهار نظر‌های دیپلمات‌های اروپایی و وزیر امور خارجه آمریکا در مورد پیشنهاد ایران مثبت نبود، اما قبلا هم این دست اظهار نظر‌ها مطرح شده بود. شروع مذاکرات و حصول یا عدم حصول توافق نهایی دو رویداد هستند که در مسیر زمانی قیمت دلار قرار دارند. تأثیر این دو رویداد صرفا در این دو نقطه نخواهد بود، تاثیرات با تاخیر یا تقدم بر روند قیمتی دلار ظاهر و رفتار نوسانی آن را موجب می‌شوند. به هر روی به نظر می‌رسد رفتار نوسانی قیمت دلار در این روز‌ها تشدید و ریسک معامله در بازار دلار زیاد شده است. فعالیت نوسان‌گیران و سوداگران در بازار ارز نیز باعث شده است، کنترل نوسانات قیمت دلار دشوار شود و اقدامات اخیر بانک مرکزی چندان موثر واقع نشود.

همراه با قیمت دلار قیمت درهم امارات نیز افزایش یافت و ظهر امروز روی ۸ هزار و ۲۲۰ تومان قرار گرفت. معادل دلاری قیمت درهم از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کره بود و ۳۰ هزار و ۱۹۲ تومان به دست می‌آمد که به طرز معناداری از قیمت دلار بازار آزاد در این مقطع بزرگ‌تر بود. در نتیجه انتظارات افزایشی در بازار درهم نیز برجسته بودند.

بازار طلای جهانی روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل است. قیمت طلا در معاملات روز جمعه روند صعودی را دنبال کرد و در پایان کار روی ۱۷۸۳ دلار قرار گرفت، اما شوک اصلی را رشد قیمت دلار به قیمت سکه وارد کرد. قیمت سکه معاملات امروز را با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به ظهر پنج‌شنبه آغاز کرد و در ادامه تا ۱۳ میلیون تومان نیز بالا رفت. اندازه حباب قیمتی سکه ۱۳ میلیونی با احتساب قیمت ۳۰ هزار تومان برای دلار ۳.۲ درصد به دست می‌آمد که کوچک نبود و نشان می‌داد، انتظارات افزایشی در بازار سکه نیز برجسته هستند.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار تحت تاثیر اخبار برجامی و کاهش عرضه در هفته گذشته نوساناتی صعودی را به ثبت رساند و قیمت سکه و درهم نیز همراه با آن رشد کرد. قیمت سکه امروز تواسنت مرز ۱۳ میلیون تومان را لمس کند.

دلار تا ۳۰۳۰۰تومان بالا رفت / یورو وارد کانال ۳۴هزار تومان شد

دلار در بازار آزاد نسبت به صبح ۲۰۰ تومان گران‌تر شد و یورو هم با رشد ۵۵۰ تومانی به کانال ۳۴ هزار تومان صعود کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق قیمت‌های اعلام شده از سوی کانون صرا‌فان، در معا‌ملات عصر امروز قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۰۳۰۰ و یورو به ۳۴۲۵۰تومان رسید. در صرافی‌ها قیمت فروش دلار همچنان ۲۷۹۰۰ و یورو ۳۲۱۷۰تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۳
حمزه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
3
35
سید محرومان کجایی که استخوانهای فقرا زیر فشار تورم خرد شد.
نکنه یادت رفته اون قول وقرارا؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
آقا حمزه هیچ کس سید ما محرومان نیست. لطفاً دست بردارید از این چاپلوسی ها. این آقایان مسئولند و باید جوابگوی بی مدیریتی و بی سیاستی خودشان باشند . اگر در این دنیا میسر نباشد حتما در دنیای باقی باید پاسخگو باشند. حامی و سید و سرور محرومان فقط و فقط خدای رحمان و رحیم است.
فراموشکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
کدوم قول و قرار چیزی یادم نمیاد
ملا نصرالدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
این حرفا چیه....قولهای این 40 سالT کدومش انجام نشد که این نشه?!!!....حتما اینم مثل همه قولهای این 40 ساله انجام میشه....برای اقلیت البته نه مردم.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
2
19
مردم میدانند خوب هم لمس میکنند کشوری که مردمانش را با سیاست و اقتصاد دان بار اورده خوب میدانند که این وضعیت دلار را به بالا تر از این موارد میرساند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
13
تازه شروعشه. نامشخص بودن وضعیت برجام تاثیر منفی نامحدود داره. یعنی تا هست این افزایش نرخ ارز ادامه داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
7
کی مقصر است ،دستکاهای نظارتی باید برخورد کنند، الان کاری شده تا هرچه میخواهید بخری میگن دلار گران شده
یتک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
4
آبا ن ۹۷دلار ۱۳/۶۰۰شد گفتم به همه سی هم میشه... حالا نصف این سی رو در ۴سال دیگه و یک چهارمش رو که ۷/۵۰۰میشه در دوسال آینده بیارید روی سی ..میشه تقریبا ۳۷/۵...علت مشخصه نیازی به اقتصاد دان بودن ندارد
مهرشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
10
0
در دولت مورد حمایت شما که 32 تومن را هم دیده بود !
مردم هم هر روز در صف مرغ بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
10
فرافکنی!
تا ۵۰ هم می رسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
1
11
دکتر جان که معدلت ۱۹/۳ بود پس کی بریم گروگان ها را بگیریم داره دیر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
12
3
برو گمشو آفتاب...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
1
9
بازم دنباله داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
3
14
سه ماه دولت رو تحویل گرفته سی درصد دلار رشد کرده.بعد میگن مردم با صندوق رای قهر نکنید بیاید به ما رای بدین درستش می کنیم.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
1
14
بدبخت مردم
که نمی‌دانند
این همه
ریاضت
چرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
20
3
درود بر رییسی درود بر قالیباف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
17
3
افتاب نیوز دروغگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
15
4
فعلا مونده تا رکورد حسن کلید رو بزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
11
داماد محسن رضایی مدیر عامل بانک شهر شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
12
یکی بیاد چند تا دستور بده و چند تا بازدید میدانی کنه مشکل حل شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
14
3
هنوز با 32 تومن حسن روحانی فاصله داریم
افتاب یادش رفته
حسن
|
Turkey
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
10
برایشان مهم نیست که ملت چی می‌ کشد اقوام شان را که سرکار میبرن از دامادها بگیر تا بقیه حقوق های انچنانی که میگیرن پول ملی ومنافع ملی هم که برایشان مهم نیست هر جا کسر میارن یا دلار بالا میبرن یا چاپ پول انجام میدن وای به حال این ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
2
10
عصای موسی کجاست؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین