کد خبر: ۷۴۱۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳

هشدار پاپ درباره تهدید پوپولیسم برای اروپا

پاپ فرانسیس رهبر واتیکان روز شنبه در آتن با هشدار در باره تهدید پوپولیسم برای اروپا گفت که این قاره با خودخواهی‌های ملی گرایانه بر سر پناهجویان، پاره پاره شده است.
هشدار پاپ درباره تهدید پوپولیسم برای اروپا
آفتاب‌‌نیوز :

پاپ که در دومین بخش دیدار دوره‌ای از کشورهای اروپایی از قبرس وارد یونان شده، افزود: واکنش های ساده عوام گرایی و تمرکزگرایی، مردمسالاری را در اروپا تهدید می کند و خواستار فداکاری برای گسترش خیرخواهی همگانی شد.

به گزارش اسوشیتدپرس؛ پاپ فرانسیس در سخنرانی برای سران سیاسی و فرهنگی یونان که زادگاه مردمسالاری در این قاره به شمار می رود، خطاب به همه اروپائیان گفت که تنها چندجانبه گرایی سرسختانه می تواند به صورت موفقیت آمیز، با مسائل بحرانی و حساس روز از حفاظت از محیط زیست تا همه گیری و فقر، برخورد کند و جهان سیاست به منظور قرار دادن نیازهای اساسی و مشترک پیشاپیش منافع خصوصی و شخصی، به آن نیاز دارد.

امروز ما نمی توانیم از توجه همراه با نگرانی به این موضوع پرهیز کنیم که نه تنها در اروپا، بلکه در سراسر جهان، شاهد عقب نشینی از مردمسالاری هستیم.

با وجود اشاره نکردن سخنان پاپ به کشور یا رهبر ویژه ای، اما اتحادیه اروپا با تقابل لهستان و مجارستان که هر ۲ عضو آن هستند بر سر مسائل قانونی و پافشاری ورشو بر برتری و ارجحیت قوانین لهستان بر سیاست ها و مقررات اتحادیه اروپا، درگیر خصومت ورزی شده است.

در خارج اتحادیه اروپا نیز پافشاری سران عوامگرا در برزیل و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با اعمال سیاست های ملی گرایانه بر محیط زیست، با درخواست فرانسیس برای توجه و مراقبت از زمین به عنوان خانه مشترک انسان ها، در تضاد شدیدی قرار گرفته است.

دیدار روز جمعه فرانسیس از بخش یونانی قبرس و روز شنبه او از آتن، هم زمان با تشدید سیاست های نظارت مرزی کشورهای اروپایی، بر معضل پناهجویان تمرکز دارد. قرار است او روز یکشنبه به جزیره لسبوس در دریای اژه برود که پنج سال پیش نیز برای ملاقات با مهاجران بازداشت شده در اردوگاه ها، به آن سفر کرده بود.

پاپ فرانسیس در یونان، افزون بر کاترینا ساکرالاپولوس رئیس جمهوری، با کریاکس میتسوتاکیس نخست وزیر و سراسقف لرونیموس رهبر کلیسای ارتدوکس این کشور دیدار می کند.

پاپ جان پل دوم در سال ۲۰۰۱ نخستین رهبر کاتولیک در بیش از ۱۲۰۰ سال گذشته بود که از یونان دیدار کرد و پیش بینی می شود که دیدار فرانسیس ۲۰ سال پس از آن، روابط کلیساهای کاتولیک و ارتدوکس را نزدیک تر و گسترده تر کند. سفر دوره ای پاپ روز دوشنبه پایان می یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین