کد خبر: ۷۴۱۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴

پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌‌گری بین اگر روسیه و اوکراین

آنکارا امروز، شنبه بر آمادگی خود برای میانجی‌گری بین اوکراین و روسیه تاکید کرد. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به میزبانی از چهار میلیون سوری در کشور گفت جامعه جهانی در بحران پناهجویی شکست خورده است.
پیشنهاد ترکیه برای میانجی‌‌گری بین اگر روسیه و اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در نشست «موازنه قدرت و آینده حضور آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا» هفتمین نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه و موسسه مطالعات سیاسی بین‌المللی ایتالیا (ISPI) در رم، پایتخت این کشور برگزار شد؛ شرکت کرد.

به گزارش آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه در هفتمین همایش مدیترانه در ایتالیا گفت: ما تلاش می‌کنیم به نوبه خود از تنش‌ها بکاهیم.

کالین خاطرنشان کرد: اردوغان قبلا پیشنهادی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره حل بحران میان روسیه و اوکراین داده بود. بالطبع درخواست اساسی ما این است که مشکل بین روسیه و اوکراین را حل کنیم، اگر دو طرف مشکل را حل کنند که اتفاق مثبتی خواهد بود و اگر هم رخ ندهد ترکیه می‌تواند نقشی سازنده و تسهیل کننده داشته باشد.

کالین تاکید کرد: روابط آنکارا با اوکراین و روسیه خوب است و این می‌تواند آن را نامزد امیدبخشی برای وساطتت بین مسکو و کی‌یف کند.

او اظهار کرد: تعدادی از کشورهای غربی روابط سازنده‌ مستقیمی با روسیه ندارند؛ اما ترکیه این روابط و موضع خاص را دارد. اگر دو طرف به مساله مثبت نگاه کنند مسلما ترکیه می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند.

کالین توضیح داد: رئیس‌جمهوری ترکیه می‌تواند دو روسای جمهوری اوکراین و روسیه را برای اتخاذ گام سازنده کاهش تنش دور هم جمع کند.

کالین ادامه داد: در صورت استمرار حالت تنش مسلحانه در منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین همه آسیب خواهند دید. به نظر من روسیه و اوکراین و ائتلاف ناتو و غرب همه باید گام‌های ضروری را برای اجتناب از جنگ جدید در منطقه بردارند.

او اضافه کرد: ما آماده حمایت از تمام گام‌های کاهش تنش و درگیری هستیم. اگر جای ایفای نقش به عنوان راهبر و مبادرت کننده در این روند باشد، اردوغان خوشحال خواهد شد این نقش را ایفا کند.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی از دو یا سه منظر به مسائل خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان، لیبی و سوریه نگاه می‌کنند، گفت: بخش اول تروریسم مبارزه با تروریسم، بخش دوم مهاجرت و بخش سوم نیز انرژی برای نقاطی که گاز و نفت وجود دارد.

کالین افزود: به عبارت دیگر، اگر تهدید تروریستی از سوی کشوری وجود نداشته باشد، به آن کشور به چشم مشکلی نگاه نمی‌کنند. آنها به مهاجران فقط به عنوان آمار و داده‌های عددی می‌نگرند. دیدگاه آنها در مورد مساله انرژی این است که چگونه می‌توانیم از این موضوع به نفع خود استفاده کنیم؟

وی ضمن اشاره به دیدار با همتایان اروپایی خود برای به روز رسانی توافقنامه مهاجرت بین ترکیه و اتحادیه اروپا، تاکید کرد: شش میلیارد یورویی که اتحادیه تخصیص داده، در مقابله با ابعاد گسترده مشکل موجود، رقم بالایی نیست، به ویژه با توجه به نیازهای روزانه و پزشکی سوری‌ها.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد: نیازهای مردم سوریه منتظر بوروکراسی اتحادیه اروپا نمی‌ماند. نیازهای آنها روزانه و فوری است. بحث‌های درون اتحادیه اروپا را باید کنار گذاشت، امیدواریم این توافقنامه به روزرسانی شود.

کالین با اشاره به اینکه ترکیه میزبان چهار میلیون سوری است، گفت: جامعه جهانی در بحران پناهجویی شکست خورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین