کد خبر: ۷۴۱۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱

باید و نبایدهای واکسن‌ آنفولانزا برای مادران باردار

تزریق واکسن آنفولانزا در هرزمانی از دوران بارداری بی‌خطر است. زمانی که باردار هستید در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید آنفولانزا قرار دارید و دریافت واکسن آنفولانزا از شما محافظت می‌کند. ازآنجاکه شما آنتی‌بادی‌ها را به کودکتان منتقل می‌کنید، این امر به محافظت از آن‌ها تا چندین ماه پس از تولد نیز کمک می‌کند.
باید و نبایدهای واکسن‌ آنفولانزا برای مادران باردار
آفتاب‌‌نیوز :

بنابر اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) و سایر آژانس‌های دولتی بهداشت، واکسن آنفولانزا برای زنان باردار و نوزادان آن‌ها در تمام مراحل بارداری ازجمله سه‌ماهه اول، ایمن و مؤثر است.

این بدان معناست که نه‌تنها تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی‌خطر است بلکه به‌شدت توصیه می‌گردد. می‌توانید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید، مانند شستن دست‌ها و دوری از افرادی که بیمار هستند، اما CDC در مورد آنفولانزا در دوران بارداری می‌گوید واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت از خود است.

کارشناسان کالج‌های تخصصی زنان و زایمان، پرستاری و مامایی و آکادمی اطفال آمریکا و بسیاری از سازمان‌های دیگر نیز راجع به این موضوع اتفاق‌نظر دارند.

با توجه به اینکه COVID-۱۹ همچنان در فصل شیوع آنفولانزا به‌عنوان تهدیدی جدی وجود دارد، تزریق واکسن آنفولانزا از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد. زنان بارداری که واکسن آنفولانزا دریافت می‌کنند ۴۰ درصد کمتر به دلیل آنفولانزا در بیمارستان بستری می‌شوند. به این نکته توجه داشته باشید که اسپری بینی واکسن آنفولانزا برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، زیرا حاوی مقدار کمی ویروس زنده ضعیف شده است.

آیا واکسن آنفولانزا از جنین در برابر آنفولانزا محافظت می‌کند؟
پاسخ این سؤال مثبت است. آنتی‌بادی‌هایی که در دوران بارداری در پاسخ به واکسن آنفولانزا ایجاد می‌گردد به جنین نیز منتقل می‌شود و این آنتی‌بادی‌ها تا چندین ماه پس از تولد از نوزاد در برابر آنفولانزا محافظت می‌کنند. باآنکه نوزادان زیر سن ۶ ماهگی به‌شدت در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرند، اما درعین‌حال برای واکسینه شدن در برابر بیماری بسیار کوچک هستند بنابراین محافظت از طریق آنتی‌بادی‌های دریافتی از مادر می‌تواند برای نوزادان بسیار حیاتی باشد.

محققان دریافته‌اند نوزادان متولدشده از مادرانی که در مقابل آنفولانزا واکسینه شده‌اند، در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان واکسن آنفولانزا دریافت نکرده‌اند، ۶۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری در سنین قبل از ۶ ماهگی قرار دارند.

شاید یکی از نگرانی‌ها این باشد که تزریق واکسن خود باعث شود به آنفولانزا مبتلا شویم درحالی‌که اصلاً امکان ندارد چنین شود. تنها عامل ایجاد آنفولانزا ویروس زنده است و واکسن آنفولانزا حاوی ویروس زنده نیست.

واکسن آنفولانزا حاوی بخش‌هایی از ویروس کشته‌شده آنفولانزا است که بدن شما را تحریک می‌کند تا با تولید آنتی‌بادی از شما در برابر ویروس زنده محافظت می‌کند؛ اما توجه داشته باشید که ویروس آنفولانزا در واکسن آنفولانزا غیرفعال است، بنابراین نمی‌تواند شما را آلوده کند.

اسپری بینی واکسن آنفولانزا، Mist، حاوی ویروس‌های زنده، اما ضعیف شده است که نمی‌توانند در دمای گرم در ریه‌های شما دوام بیاورند. بااین‌حال برای رعایت جوانب احتیاط توصیه می‌شود در دوران بارداری به‌جای اسپری واکسن بزنید.

اثربخشی واکسن آنفولانزا می‌تواند سال‌به‌سال متفاوت باشد. دلیل آن این است که واکسن (که هرسال دوباره فرموله می‌شود) باید با سویه‌های ویروس آنفولانزا که در آن فصل شایع‌تر هستند مطابقت داشته باشد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، زمانی که واکسن به‌خوبی با ویروس‌های در گردش تطبیق داده شود، خطر ابتلا به بیماری آنفولانزا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد در میان کل جمعیت کاهش می‌یابد.

حتی اگر به آنفولانزا مبتلا شوید، درصورتی‌که واکسینه شده باشید به‌احتمال‌زیاد شدت آن بسیار کمتر خواهد بود. برای افراد باردار، واکسن آنفولانزا خطر بستری شدن در بیمارستان را به علت ابتلا به آنفولانزا تا ۴۰ درصد و خطر عفونت شدید ریه مرتبط با آنفولانزا را تا حدود نصف کاهش می‌دهد.

آیا باید در دوران بارداری واکسن آنفولانزا و واکسن کووید-۱۹ تزریق شود؟
شما به محافظت در برابر کووید-۱۹ و آنفولانزا نیاز دارید بنابراین ضروری است که هر دو واکسن را دریافت کنید و می‌توانید هر دو را هم‌زمان دریافت کنید.

واکسن کووید-۱۹ برای زنان باردار ایمن و مؤثر است.

زنانی که در دوران بارداری به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند نسبت به زنان غیر باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های شدید و عوارض بارداری هستند.

علاوه بر این دقیقاً مانند واکسن آنفولانزا، واکسینه شدن در مقابل کووید-۱۹ در دوران بارداری، آنتی‌بادی‌های محافظ در برابر انواع مختلف ویروس کووید-۱۹ را به کودک شما منتقل می‌کند.


چه زمانی باید واکسن آنفولانزا تزریق گردد؟
حتی اگر در سال‌های گذشته واکسن آنفولانزا زده‌اید، بدانید که هرسال نیاز به دریافت واکسن آنفولانزا دارید، زیرا هرسال گونه‌های مختلفی از آنفولانزا ظاهر می‌شود.

مهم نیست در سه‌ماهه چندم بارداری هستید، واکسن آنفولانزا را زمانی که در دسترس قرار گرفت دریافت کنید البته ترجیحاً تا اوایل آبان ماه که به این صورت قبل از شروع فصل آنفولانزا خود را نسبت به آن ایمن کرده باشید چراکه حدود دو هفته طول می‌کشد تا بدن شما آنتی‌بادی‌ها را بسازد؛ اما اگر در پاییز واکسن را از دست دادید، همچنان ارزش دارد که پس‌ازآن واکسن بزنید، زیرا فصل آنفولانزا می‌تواند تا اواخر اردیبهشت‌ماه سال بعد ادامه یابد.

در خصوص عوارض جانبی واکسن آنفولانزا باید گفت که عوارض آن معمولاً خفیف هستند. موارد رایج می‌تواند شامل درد، قرمزی یا تورم در محل تزریق، سردرد، درد‌های عضلانی، تب، حالت تهوع و غش کردن باشد. اگر عوارض جانبی داشته باشید، معمولاً بلافاصله پس از تزریق واکسن شروع می‌شوند و ممکن است یک یا دو روز طول بکشند.

مانند هر واکسن دیگری واکنش‌های آلرژیک شدید بسیار نادر، اما ممکن است. علائم واکنش آلرژیک جدی می‌تواند شامل مشکلات تنفسی، گرفتگی صدا یا خس‌خس سینه، کهیر، رنگ‌پریدگی، ضعف، تپش قلب و سرگیجه باشد. واکنش‌های شدید معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از تزریق واکسن ایجاد می‌شوند.

آیا واکسن آنفولانزا حاوی تیمروسل است؟
برخی از واکسن‌های آنفولانزا که قبل از تزریق واکسن آنفولانزای تک‌دوز در ویال‌های چند دوزی ذخیره می‌شوند، حاوی تیمروسل (مواد نگه‌دارنده حاوی نوعی جیوه) هستند تا از آلودگی ویال محافظت کنند. بیشتر ویال‌های تک‌دوز و سرنگ‌های از پیش پرشده واکسن آنفولانزا و اسپری بینی آن حاوی مواد نگه‌دارنده نیستند، زیرا برای یک‌بار استفاده در نظر گرفته‌شده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تیمروسل را برای زنان باردار و جنین در حال رشد آن‌ها بی‌خطر می‌داند، اما اگر می‌خواهید واکسن بدون تیمروسل دریافت کنید چنین مواردی نیز معمولاً در دسترس هستند. (تولیدکنندگان در سال ۲۰۰۱ استفاده از تیمروسل را در واکسن‌های کودکان متوقف کردند.)

علاوه بر این به خاطر داشته باشد که اگر یک‌بار واکنش آلرژیک شدید به واکسن آنفولانزا داشتید از تزریق آن خودداری کنید.

اگر به تخم‌مرغ حساسیت دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

(تخم‌مرغ به‌عنوان یک کشت برای رشد ویروس آنفولانزا که در بیشتر واکسن‌ها استفاده می‌شود استفاده می‌گردد.)

اگر در تماس با تخم‌مرغ به‌جای واکنش شدید فقط کهیر می‌زنید، احتمالاً هنوز هم می‌توانید واکسن آنفولانزا دریافت کنید.

اگر واکنش آلرژیک جدی به تخم‌مرغ دارید یا واکسن را تحت نظارت پزشکی (در مطب پزشک) دریافت کنید یا یکی از واکسن‌های آنفولانزا که فاقد مواد متشکله تخم‌مرغ هستند درخواست کنید. دو نوع از این واکسن‌های مبتنی بر سلول اکنون در دسترس قرار دارند.

قبل از تزریق واکسن آنفولانزا حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که آیا آلرژی شدید دیگری دارید یا به اختلال ایمنی نادر سندرم گیلنباره مبتلا بوده‌اید.

در آخر دقت داشته باشید درحالی‌که دریافت واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بسیار مهم است، اما همه واکسن‌ها در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند.

منبع: فرارو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین