کد خبر: ۷۴۱۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

عارضه دندانی که با استرس تشدید می‌شود

نشریه آنلاین "ساینس الرت" در گزارشی نوشت: در دوران همه گیری کووید ۱۹، دندانپزشکان از افزایش مراجعات بیماران به دلیل ابتلا به عارضه دندان قروچه خبر داده‌اند.
عارضه دندانی که با استرس تشدید می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

عوارض ساییدن دندان‌ها روی هم یا به اصطلاح "دندان قروچه" می تواند شامل بروز درد در لثه و دندان‌ها و همچنین مفاصل و عضلات فک باشد. درد ناشی از این عارضه می تواند ناتوان کننده باشد و به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره فرد تاثیر بگذارد.

آیا شما نیز به عارضه دندان قروچه دچار هستید و فک خود را تحت فشار قرار می‌دهید؟

دندان های بالا و پایین فقط برای زمانی طراحی شده اند که به آنها نیاز داریم: برای گاز زدن و جویدن غذا.

به طور طبیعی تنها بخش کوچکی از روز را صرف جویدن می کنیم و دندان‌های بالا و پایین ضرورتا با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند.

همانطور که در حال مطالعه این مطلب هستید به این فکر کنید که دندان ها و فک های خود را چگونه قرار داده اید. با این فرض که در زمان مطالعه این مطلب غذا نمی‌خورید یا نمی‌جوید، دندان‌هایتان باید از هم جدا باشند، چه لب‌ها و دهانتان بسته باشند یا نباشند.

اگر بیش از حد طبیعی دندان ها را ساییده یا تحت فشار قرار دهیم، دندان ها به مرور زمان فرسوده شده و ماهیچه های فک خسته و سفت می شوند. مفاصل فک موسوم به مفاصل گیجگاهی فکی که فک پایین را به جمجمه متصل می کنند حاوی یک دیسک هستند که به کنترل نحوه حرکت مفاصل فکی کمک می کند. این دیسک ممکن است دچار دررفتگی شود که می‌تواند منجر به کاهش عملکرد و ایجاد درد شود.

چرا دندان قروچه می کنیم؟

استرس یکی از عوامل اصلی و موثر در دندان قروچه است. شروع یک شغل جدید، مشکلات خانوادگی یا کنار آمدن با تغییر در زندگی، همگی تجربیات رایجی هستند که بیش از آنچه تصور کنیم به ما استرس وارد می‌کنند. شناسایی زمانی که در شرایط سخت و استرس‌زا قرار داریم همیشه آسان نیست.

چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

اولین گام این است که به این موضوع پی ببرید که آیا دندان های خود را به روی هم ساییده و تحت ‌فشار قرار می دهید. در این صورت لازم است که یک رفتار اغلب ناخودآگاه را تبدیل به رفتاری کنید که بتوانیم آن را کنترل کرده و متوقف کنیم. دندانپزشکان نیز برای بررسی سلامت و وضعیت مفاصل فک و ماهیچه هایی که به شما در جویدن کمک می کنند تخصص دارند.

همچنین معاینه دندان می تواند به آشکار شدن علائم دندان قروچه و آسیب دیدگی فک که شامل ترک خوردگی دندان ها و پرکردگی ها، تاج های فرسوده و عضلات حساس فک باشد، کمک کند. شکنندگی و حساس شدن عضلات اطراف سر و گردن نیز در این بیماران شایع است.

بررسی علت و مدیریت علائم

برای بسیاری از افراد، دندان قروچه به شکل دوره ای است و پس از کنترل منبع استرس یا کاهش آن از بین می رود. برای برخی دیگر ممکن است آنقدر ساده نباشد. اینجاست که مشاوره و مراجعه به دندانپزشک می تواند کمک کند تا مراقبت های مورد نیاز خود را دریافت کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین