کد خبر: ۷۴۱۳۶۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵

چرا "اگزما" می‌زنیم؟

یک متخصص پوست و مو به تشریح علل و عوامل بروز اگزما پرداخت.
چرا
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی ابراهیمی با اشاره به شیوع اگزما در میان بسیاری افراد گفت: اگزما یا حساسیت های پوستی به دو دلیل ایجاد می شوند.

وی افزود: یکی از علل اگزما وجود زمینه های حساسیتی در افراد است که دو نوع اگزمای اندوپیک و درماتیک از آن حاصل می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: در اگزمای اندوپیک که اگزمای شیرخوارگی هم نام دارد، افراد از حدود سن دو تا سه ماهگی دچار حساسیت های پوستی می شوند و خشکی پوست و زبری و قرمزی در نواحی مختلف پوست آنها از جمله گونه ها و دست و پا و یا تنه مشاهده می شود.

وی افزود: این نوع اگزما شدت و ضعف دارد، اما به طور معمول با افزایش سن از شدت آن کاسته می شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: البته این احتمال وجود دارد در افرادی که بیماری شدت بیشتری داشته و فرد از زمینه ژنتیکی قوی در این زمینه برخوردار است - پدر و مادر هم مبتلا هستند – اگزما بعد از سن بلوغ هم ادامه یابد و بصورت خشکی و یا حساسیت دور چشم و دور دهان یا بر روی دست ها خود را نشان دهد.

ابراهیمی نوع دوم اگزما ناشی از زمینه حساسیتی را اگزمای "درماتیک" عنوان کرد و افزود: این اگزما نوعی اگزمای سرشتی و ژنتیکی است که در آن افراد از همان ابتدای تولد ضایعاتی را در ناحیه ابرو و سر دارند و این مناطق حالت پوسته پوسته بوده و حالت شوره مانند دارد.

وی افزود: این نوع اگزما بعد از مدتی خوب می شود اما با توجه به اینکه زمینه ژنتیکی دارد احتمال عود آن در فصول سرد سال وجود دارد و با استرس و فشار عصبی هم بیشتر می شود.

این متخصص پوست و مو در ادامه علت دوم اگزما در افراد را علل اکتسابی دانست و افزود: برخی افراد هستند که در مواجه با برخی مواد از جمله شوینده ها دچار خشکی و حساسیت پوست می شوند.

وی افزود: همچنین برخی افراد این حساسیت و خارش و قرمزی پوست را هنگام تماس با برخی فلزات تجربه می کنند که نمونه آن را می توان در ایجاد حساسیت های پوستی در برخی زنان بعد از استفاده از بدلیجات مشاهده کرد.

ابراهیمی گفت: همچنین این احتمال وجود دارد که برخی بیماری ها از جمله کم کاری تیروئید موجب خشکی پوست و بروز اگزما یا همان حساسیت های پوستی در افراد شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین