کد خبر: ۷۴۱۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

۵۰۰ خانه خالی محله هرندی در دست بی‌خانمان

«آنجا چندین مرکز وجود دارد که به معتادان غذای گرم می دهند، لباس، لوازم بهداشتی و سرنگ توزیع می شود. این‌ها کارها مسکن است و باعث می‌شود آنها دوباره به محله برگردند.»
۵۰۰ خانه خالی محله هرندی در دست بی‌خانمان
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای گذشته یک عضو شورای شهر تهران بعد از بازدید از محله هرندی یادداشتی نوشت که خبر از تصمیم جدیدی برای این منطقه می‌داد. ناصر امانی در این یادداشت با تاکید بر اینکه محله هرندی به طراحی شهری جدیدی نیاز دارد، نوشته بود: «برای طراحی ساختار جدید محله هرندی و کاهش آسیب‌ها برنامه‌ای به شهردار تهران ارائه کرده‌ایم.»

عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران درباره این برنامه اینطور توضیح داد: «پیشنهادی که ما ارائه کردیم بخشی از همان طرح انضباط شهری است که از دوران آقای قالیباف در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ اجرا شد و بعد آن را رها کردند.»

۵۰۰ خانه خالی هرندی بدون مالک در دست بی‌خانمانان است

امانی یکی دیگر از عوامل اعتیاد در این منطقه را خانه‌های مجردی دانست و درباره آن اینگونه توضیح داد: «خانه‌های مجردی را در این محله باید ساماندهی کنند. ساکنان این خانه‌ها یا کارگران پیک و یا باربرهای بازار هستند که با برخی هم افراد آسیب‌دیده زندگی می‌کنند و اینگونه جذب اعتیاد می‌شوند. قبلا پلاک تعداد زیادی خانه را ما قرمز و پلمپ کرده بودیم اما پلاک آنها شکسته و به شکل مخروبه دارند از آن استفاده می‌کنند.»

او تعداد این خانه‌ها را ۵۰۰ عدد ارزیابی کرد و گفت: «این‌ها خانه‌هایی هست که صاحب آن نامعلوم است. شهرداری منطقه می‌گفت که یک مدت آنها را پلمپ کردند ولی اصلا کسی برای رسیدگی به آن مراجعه نکرد. برخی از آنها برای بازسازی، نیمه کاره تخریب شده‌اند و دیگر ساخته نشده‌اند و برخی دیگر خانه‌های خرابی هستند که صاحب ندارند. چند مورد از آن را شهرداری تملک کرده ولی بقیه به محل زندگی این معتادان تبدیل شده است.»

او با اشاره به اینکه قرار نیست کالبد این محله تغییری کند گفت: « ما نمی‌توانیم با مشکل اعتیاد به شکل معلول برخورد کنیم. اعتیاد علت دارد که یکی از علت‌های آن در محله هرندی جاذبه‌های محله است. مثلا نزدیکی آن به بازار باعث تجمع نیروی کار ارزان شده است. ارزان بودن مسکن منجر شده که مهاجران افغانستانی یا شهرهای دیگر آنجا تجمع کنند و دستخوش باندهای مواد مخدر و اعتیاد شوند.»

نگذاریم به هرندی برگردند

امانی با اشاره به طرح‌های سامان‌دهی معتادان در محله هرندی گفت: «در دوره های مختلف کارتن‌خواب های اینجا را جمع می‌کردند، دو روز خلوت می‌شود و به محض رهاسازی، آنها با آدم‌های جدیدی دوباره به هرندی برمی‌گردند. من نمی‌گویم که جمع‌آوری راه اشتباهی است اما بعد از آن دیگر نباید اجازه دهیم که آنها برگردند و هم زمان جذابیت های محله را برای آنها بایداز بین برد.»

او پیش از این هم حتی از حضور ان جی او ها در این منطقه انتقاد کرده بود.

این بار در این رابطه گفت: «آنجا چندین مرکز وجود دارد که به معتادان غذای گرم می دهند، لباس، لوازم بهداشتی و سرنگ توزیع می شود. علاوه بر این دسترسی معتادان به مواد مخدر هم به راحتی برقرار است و به همین دلیل آنها دوباره به محله برمی‌گردند. ان جی او ها به کارهای روبنایی مثل رسیدگی به مدارس و درمان خانواده معتادان پرداخته‌اند که خوب است ولی کافی نیست. مسکنی بوده که از حل کردن ریشه عاجر است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین