کد خبر: ۷۴۱۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
دانشمندان بررسی کردند؛

آیا کیفیت خواب بر عملکرد شناختی سالمندان تأثیر دارد؟

محققان دانشگاه جنوب شرق چین اخیراً در مطالعه‌ای اثرات احتمالی خواب بر رابطه بین اتصال شبکه عملکردی مغز و عملکرد شناختی در سالمندان را بررسی کردند و نتایج این پژوهش بر تأثیر کیفیت خواب در بهبود عملکرد شناختی سالمندان تأکید دارد.
آیا کیفیت خواب بر عملکرد شناختی سالمندان تأثیر دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

این مقاله که در مجله «Elsevier's Neuroscience» منتشر شد، نشان می‌دهد که در افراد مسن، کیفیت خواب می‌تواند ارتباط بین شبکه عملکردی و عملکرد شناختی را تعدیل کند.

در انسان‌ها، پیری اغلب با تغییرات در الگوی خواب، توانایی‌های شناختی و ارتباط عملکردی شبکه مرتبط است. در حالی که بسیاری از دانشمندان علوم اعصاب این تغییرات را در دهه‌های گذشته بررسی کردند، اما هنوز رابطه بین ای دو به خوبی درک نشده است.

جینگ یو، یکی از محققان این مطالعه گفت: «مطالعات قبلی نشان داده‌اند که اتصال عملکردی مغز در حالت استراحت می‌تواند عملکرد شناختی افراد مسن را پیش‌بینی کند. در این پژوهش به دنبال این بودیم که آیا بهبود عملکرد شناختی توسط خواب افراد مسن تعدیل می‌شود یا خیر؟»

در این پژوهش ۱۰۷ سالمند سالم مورد بررسی قرار گرفتند. از آنها خواسته شد پرسشنامه‌ای را تکمیل کنند که کیفیت خواب این سالمندان را ارزیابی می‌کرد. این پرسشنامه بر اساس شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) است که هفت جنبه از خواب را بررسی می‌کند و شامل کیفیت ذهنی خواب، تأخیر در به خواب رفتن، مدت زمان خواب، میزان بازدهی خواب، اختلالات خواب، استفاده از داروهای خواب آور و اختلالات عملکردی روزانه است.

بر اساس نتایج پرسشنامه، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه شامل افرادی که خوب می‌خوابیدند و گروه دیگر شرکت‌کنندگانی که در به خواب رفتن مشکل داشتند. در مرحله بعد محققان، اتصال شبکه عملکردی مغز ( FNC ) شرکت‌کنندگان و عملکرد شناختی آنها را با استفاده از یک‌سری ابزار و تکنیک‌های مختلف استخراج کردند و تصویربرداری مغناطیسی عملکردی مغز آنها به دست آمد.

یو گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد خواب نه تنها بر عملکرد شناختی و FNC افراد مسن تأثیر می‌گذارد، بلکه بر ارتباط بین این دو همبستگی نیز تأثیر دارد».

در آینده، یافته‌های جمع‌آوری شده توسط این تیم از محققان می‌تواند نتایج مهمی برای تحقیقات علوم اعصاب با تمرکز بر پیری و اختلالات مرتبط با سن داشته باشد. به‌عنوان مثال، می‌تواند به توسعه استراتژی‌ها و مداخلات درمانی برای افراد مسن مبتلا به اختلالات شناختی، از اختلالات خفیف تا شدید یا بیماری آلزایمر کمک کند.

این پژوهشگران تأکید کردند که قصد دارند در آینده از الکتروانسفالوگرام و فناوری همزمان تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی برای به دست آوردن همزمان شاخص‌های نظارت عینی‌تر کیفیت خواب و داده‌های تصویربرداری مغز برای افراد مسن‌تر استفاده کنند تا دریابند تغییرات کیفیت خواب در این افراد چگونه تعدیل می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین