کد خبر: ۷۴۱۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

عوارض جدی مصرف شیرینی برای کودکان

شیرینی از خوردنی های محبوب در بین کودکان است .آیا از مضرات شیرینی برای کودکان باخبر هستید؟خوردن زیاد شیرینی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در کودکان میشود.
عوارض جدی مصرف شیرینی برای کودکان
آفتاب‌‌نیوز :

مصرف شیرینی زیاد توسط کودک و نوجوان، می‌ تواند عامل بسیاری از مشکلات باشد زیرا شکر در صورت مصرف زیاد، دشمن بدن انسان است و این موضوع برای کودکان هم صدق می‌ کند و در این بخش بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد.

سرکوب سیستم ایمنی

شکر باعث سرکوب سیستم ایمنی می‌ شود. حالت تدافعی در برابر بیماری های عفونی را کاهش می دهد و باعث می شود که کودک بیشتر در معرض بیماری ها، سرماخوردگی و آنفولانزا قرار بگیرد.

بیش فعالی و کاهش سطح تمرکز

مصرف شکر و شیرینی باعث می‌ شود که سطح آدرنالین در کودکان به یکباره خیلی زیاد شود. آنها بیش از حد فعالیت می‌ کنند و علائمی شبیه به بیش فعالی در آنها به وجود می‌ آید.‌ از طرفی سطح تمرکزشان کاهش پیدا می‌ کند.

تضعیف بینایی

اگر کودک بیش از حد شیرینی مصرف کند، سطح قند خون او بالا می رود و باعث می شود که لنز چشمش متورم شود و توانایی بینایی او کاهش پیدا می‌ کند و در نتیجه بینایی اش به طور کلی تضعیف خواهد شد.

دل درد و سوء هاضمه

اگر کودک مدام به دل درد مبتلا می شود و یا سوء هاضمه دارد و یا اسید معده اش بالا می‌ زند، بدانید که خیلی از شیرینی، شکلات کلوچه یا نوشابه استفاده کرده است که شکر موجود در آن ها باعث ایجاد مشکلات گوارشی خواهد شد.

افزایش احتمال آسم

آسم ممکن است به دلیل مصرف زیاد شیرینی و قند و شکر در کودکان به وجود بیاید که این مسئله برای نوجوانان هم وجود دارد زیرا باعث می شود که سیستم ایمنی تضعیف شود.

همچنین مسیر تنفسی دچار التهاب آلرژیک خواهد شد که این التهاب مسیر جریان هوا را باریک می کند، تولید مخاط را در آن مختل می‌ کند و عامل ایجاد تنگی نفس و افزایش احتمال به آسم خواهد شد.

دیابت

هنگامی که کودکان خیلی زیاد شیرینی و شکلات مصرف کنند، سطح حساسیت به انسولین در بدن آن ها کاهش پیدا می‌ کند و انسولین به طرز عجیب و غیر طبیعی بالا می‌ رود و در نهایت به دیابت دچار می شوند که این موضوع در بین نوجوانان هم به شدت رایج شده است.

آلرژی به غذا در کودکان

بسیاری از کودکان و نوجوانان ممکن است به خاطر چیز های مختلف، آلرژی بگیرند که آلرژی جدی به خاطر مصرف بعضی از غذاهای حاوی قند و شکر بالا است که شاید حتی برای کودک خطر مرگ و میر هم به همراه داشته باشد.

اگزما

اگزما یک وضعیت التهابی در پوست است که معمولاً کودکان زیر دو سال را هم درگیر می ‌‌کند اما ممکن است در هر سنی برای کودک اتفاق بیفتد.

علت آن هم می تواند مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و صنعتی یا قند و شکر زیاد در غذا ها باشد.

کاهش سطح توانایی برای یادگیری

ممکن است کودک با مصرف قند و شکر از لحاظ یادگیری دچار اختلال شود، زیرا قند و شکر زیاد و چربی بالا، به مغز آسیب وارد می‌ کند و حافظه و یادگیری را کاهش می دهد که همه این ها توانایی کودک را تغییر خواهد داد.

آیا شکر و شیرینی زیاد باعث بیش‌ فعالی می شود؟

بسیاری از خانواده ها اصرار دارند که ثابت کنند کودکشان با مصرف شکر و شیرینی زیاد، رفتارش تغییر پیدا می‌ کند و خیلی فعال می شود.

بله این موضوع حقیقت دارد. بعضی از کودکان هم به شکر حساسیت دارند و این مسئله برای آن ها شدیدتر است.

پس باید همه علائم را در نظر بگیرید اما در هر صورت باید مصرف شیرینی و شکر را محدود کنید، زیرا رنگ‌ های مصنوعی، مواد نگهدارنده و شکر بالا، همگی عامل ایجاد رفتار هایی شبیه به بیش فعالی در کودک هستند.

شکر در بدن کودک چه اثراتی را به وجود می آورد؟

هنگامی که کودک شما مدام شیرینی، شکلات و شکر بخورد، فضای بسیار کمی برای دیگر مواد مغذی در بدن مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب و پروتئین ایجاد می‌ شود و باعث اضافه وزن و افزایش خطر ابتلا به مشکلات می گردد.

آیا مصرف زیاد شیرینی ابتلا به بیماری‌ های مزمن را افزایش می‌ دهد؟

بله مصرف زیاد شیرینی و شکلات که یک وعده غذایی ناسالم برای کودک است، خطر ابتلا به فشارخون و کلسترول بالا، دیابت نوع 2 و بیماری‌ های خطرناک این چنینی را افزایش می دهد که اضافه وزن و چاقی هم یکی از بزرگترین خطرات آن مخصوصاً برای کودکان است.

آیا می توانیم شکر و شیرینی را به طور کامل از رژیم غذایی کودک حذف کنیم؟

بهتر است که این کار را انجام ندهید، زیرا حذف یک نوع ماده خوراکی از مواد غذایی کار درستی نیست اما باید مصرف آن را متعادل کرده و کاهش دهید زیرا محدودیت کامل آن ها هم باعث کمبود بعضی از مواد در بدن می شود که راهکار مناسبی نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین