کد خبر: ۷۴۱۸۲۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
زمان مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی رو به پایان است

بن بست مذاکرات در وین و تلاش ایران و آمریکا برای یارگیری

ایران در تلاش برای یارگیری و به دست آوردن هم تیمی است و امریکا نیز دقیقا همین کار را می‌کند".
بن بست مذاکرات در وین و تلاش ایران و آمریکا برای یارگیری
آفتاب‌‌نیوز :

دور هفتم مذاکرات چند جانبه هسته‌ای هیچ علائمی از پیشرفت را نشان نمی‌دهد. همزمان، اسرائیل نیز تهدید می‌کند که خود اوضاع را در دست خواهد گرفت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "آسیا تایمز" در گزارشی درباره عدم پیشرفت قابل ملاحظه در دور هفتم مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران بین تیم مذاکره کننده ایران با قدرت‌های جهانی می‌نویسد: بن‌بست فعلی بازتاب دهنده میراث بی ثباتی است که به دلیل خروج امریکا از برجام در دوره ترامپ ایجاد شد. ترامپ استدلال کرد توافق هسته‌ای نه به اندازه کافی محکم است و نه دوره طولانی را در بر می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که ایران ظرف مدت یک دهه یا بیش‌تر سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. سپس تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد و ایران به دلیل خروج امریکا از برجام و مواجه با عدم تمایل برخی کشور‌ها برای لغو تحریم، برنامه هسته‌ای به خصوص غنی‌سازی اورانیوم خود را بیش از حد مجاز ذکر شده در برجام توسعه داد.

در این میان، وجهه سیاست خارجی دولت بایدن به دلیل سوء مدیریت او در خروج نظامی آشفته از افغانستان آسیب دیده است. ایران بایدن را در عرصه سیاست خارجی درمانده و ضعیف قلمداد می‌کند. در اینجا فشار‌های متناقضی بر روی ایران و امریکا وجود دارد تا هم قدرت خود را در مذاکرات نشان دهند و همزمان تمایل‌شان را به سازش و مصالحه به نمایش بگذارند. بایدن باید کماکان دستکم تلاش کند تا حسن‌نیت‌اش را برای حصول توافق نشان دهد؛ حتی اگر این موضوع در تضاد با اقدامات ایران در مورد تقویت غنی‌سازی اورانیوم باشد.

"مایکل اوهانلون" پژوهشگر در اندیشکده بروکینگز می‌گوید: امریکا فکر می‌کند باید به روسیه، چین و متحدان اروپایی‌اش نشان دهد که تمام تلاش‌اش را برای حصول توافق هسته‌ای انجام داده است. اگر امریکا این کشور‌ها را متقاعد نکند نمی‌تواند دوباره علیه ایران تحریم اعمال کند.

این نشریه در ادامه می‌افزاید: در ایران، اما رئیسی علیرغم آغاز مذاکرات، روند آن را کند کرده است؛ تاکتیکی که توسط اصولگرایان تشویق می‌شود. با این وجود، رئیسی کماکان تحت فشار است تا وضعیت بحرانی اقتصادی تحت فشار تورم و نرخ بیکاری بالای ایران را بهبود بخشد.

"علی فتح الله نژاد" کارشناس مسائل ایران در آلمان معتقد است که ایران ممکن است بر این باور باشد که در صورت شکست مذاکرات نتیجه خواهد گرفت. او پیش بینی می‌کند که تهران تلاش خواهد کرد تا فشار امریکا را از طریق تجارت منطقه‌ای و همسویی ژئوپولیتیک با قدرت‌های بزرگ غیر غربی، چون چین و روسیه خنثی و یا دستکم متعادل و متوازن سازد. "

آصف شجاع" از موسسه خاورمیانه دانشگاه ملی سنگاپور می‌گوید: "ایران در تلاش برای یارگیری و به دست آوردن هم تیمی است و امریکا نیز دقیقا همین کار را می‌کند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
0
8
دوست ایران کسی است که در بزنگاه ها همیشه پشت ایران را خالی کرده اند به کشوری مثل روسیه نمیشه اعتماد کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
1
7
چیزی که جالبه امریکا که میگن غلطی نمیتونه بکنه تو اجلاس نیست و همه کاره اجلاسه
پاسخ ها
ناشناس ۱
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
آمریکا و انگلیس ارباب کشورهای اروپایی هستند که جز نوکری بلد نیست ،نمونه اش فرانسه که دیدید انگلیس و آمریکا قرارداد66 میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا کنار گذاشتند و خودشون با استرالیا قرار داد بستند .حتی خود استرالیا هم اختیار قراردادهاشو نداره و اربابش انگلیس باید اجازه بده . حالا اروپایی ها اختیارشان دست یکی دیگست تقصیر ایران هست .
ناشناس
|
Turkey
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
1
9
سلام ایران چه یاری داره یا چین یا روسیه آنها هم که منافع خودشان را دارن اونها می‌خواد با کارت ایران با امریکا برای منافع خودشان بازی کنن بیچاره مردم ایران دیگرکشور ها هم هستن که دنبال پول از ایران هستن سوریه وعراق ویمن ‌فلسطین و ‌افغانستان ووووووو ما ملت خرج اینها را هم باید بدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
9
3
نشریه "آسیا تایمز" اگر می گوید بن بست درست است اما نه برای ایران بلکه برای آمریکا و اروپا چون حرف برای گفتن ندارند تیم مذاکره کننده ما هم نه لبخند می زنند نه حرف دشمن را باور می کنند به همین خاطر این کابوسی شده برای آنها و آنرا بن بست اعلام می کنند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین