کد خبر: ۷۴۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳

انتقاد رئیس انجمن کتابداری ایران از نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به انتقاد از شیوه برپایی نمایشگاه های بین المللی کتاب در تهران پرداخت و گفت: «مناسب نبودن مکان نمایشگاه کتاب، هم به لحاظ کاربردی و هم از نظر جو فرهنگی از جمله ضعفهای آن است».

به گزارش خبرگزاری مهر، رحمت الله فتاحی گفت: «در بیشتر کشورها، دولتها محدودیت خاصی برای عرضه کتاب در نظر نمی گیرند و خود ناشران بر اساس گرایشهای عمومی و تخصصی به عرضه کتاب می پردازند. همچنین در بیشتر کشورها نمایشگاه فقط یک نمایشگاه است و نه محل فروش کتاب».

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای بهتر برپا کردن نمایشگاه بین المللی کتاب در ایران نیز گفت: «با توجه به دیدگاه های اقشار گوناگون جامعه به ویژه دانشگاهیان و کتابداران و نیز مرور گزارشهای چاپ شده در مورد نمایشگاه، لازم است یک برنامه مشخص و برخاسته از دیدگاه ها و مبتنی بر نیازها تدوین شود و سیاستگذاری منحصر به یک سازمان و یا عده ای محدود نباشد».

فتاحی درباره نقاط ضعف نمایشگاه های کتاب تهران نیز تاکید کرد: «نبود سیاست و برنامه کاملا مشخص که از سال قبل به آگاهی رسیده باشد، مناسب نبودن مکان نمایشگاه (هم به لحاظ کاربردی و هم از نظر جو فرهنگی)، دشواری در یافتن سریع غرفه های مورد نظر و نیز کتابهای مورد نیاز، کوچک بودن غرفه ها و تنگ بودن راهروهای عبور بازدید کنندگان، محدود بودن امکانات اطلاع رسانی به بازدید کنندگان، عدم رعایت بهداشت محیط توسط مردم، دشواری در تهیه کوپن کتاب و طولانی بودن صف بانکها از جمله نقاط ضعف نمایشگاه بین المللی کتاب در ایران بوده است».

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در خصوص شیوه بهره برداری بهینه کتابخانه ها از نمایشگاه بین المللی کتاب هم یادآور شد: «در درجه اول کتابخانه ها باید نیازهای پیوسته خود را در طول سال و از فروشگاه های کتاب در هر شهر تهیه کنند تا از این طریق رونق لازم در فروش کتاب در طول سال و در کتابفروشی ها به وجود آید. در درجه دوم لازم است فهرست کتابهای عرضه شده در نمایشگاه از ماه ها قبل در اختیار کتابخانه ها باشد. بودجه ارزی و ریالی کافی در اختیار آنها قرار داده شود و هماهنگی میان کتابخانه های موجود در یک سازمان به ویژه دانشگاه ها برای جلوگیری از تکرار عنوانهای مختلف از یک کتاب انجام شود».

وی درباره نقش کتابداران در زمان برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب نیز گفت: «شرکت فعالتر در انتخاب کتابها، کمک به اعضای هیئت علمی و مراجعان در انتخاب عنوانها از طریق آشنا کردن آنها با اصول و معیارهای اصلی گزینش کتاب، جلوگیری از به هم خوردن انسجام مجموعه کتابها از طریق انتخابهای درست و مرتبط با نیازها از جمله وظایف کتابداران در زمان نمایشگاه است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین