کد خبر: ۷۴۲۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸

تصاویر| جایی نزدیک آسمان

روز بین‌المللی کوهستان (Mountain Day) هر سال ۱۱ دسامبر بر اهمیت کوهستان‌ها در زندگی مردم تاکید می‌شود. کوه‌ها از جمله مهمترین ساختار‌های کره زمین و بستر گیاهان و زیستگاه جانوران و همچنین منشأ رود‌های بزرگ جهان و آب‌های شیرین هستند. انسان از گذشته تاکنون برای لذت بردن از هوای پاک و تماشای زیبایی طبیعت به کوه‌ها می‌رود.
تصاویر| جایی نزدیک آسمان
آفتاب‌‌نیوز :

به تعبیر ادموند هیلاری، اولین فاتح اِوِرِست : «کوهنوردی یک روش زندگی است. روشی که در آن قوی‌ترین عضو گروه به پای ضعیف‌ترین عضو راه می رود. راهی که رقابت ندارد و به رهروانش حقوق نمی دهند و ایشان را نیازی به سوت و کف مشوقان نیست .کوهنوردان ناجی بی منت یکدیگرند، مزدشان معراج روح است و تشویقشان نوازش باد. قانونشان عشق است و قانونگذارشان معشوق. عشق به طبیعت عشق به زندگیست و زندگی تجلی عشق است و مرگ آنجاست که عشق نیست.»

ظرفی‌ های کوه در ایران سبب شده است تا وابستگی انسان و شهرهای کوهپایه ای‌به کوه بیشتر شود و در ذهن مردم معنایی بیش از یک عنصر طبیعی داشته باشد. کوه در فرهنگ باستانی ایران و باورهای اساطیری و افسانه‌های ایرانیان جایگاه ویژه‌ و اهمیت و اعتبار خاصی داشته و اغلب آیین ها و مراسم مذهبی آن ها در کوه ها برگزار می شده است.کوه برای آنان سر چشمه نور بوده و نقش جایگاه خدایان و برگزیدگان را برای موجودات زمینی داشته است. از سویی دیگر، در پندار بعضی به دلیل بر افراشتگی، واسطه ای بین آدمیان وخدایان بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین